• Anonym (TS)

Hittar inga samtalsämnen efter ett tag. Hjälp mig!

Jag tycker att jag kan hålla igång ett samtal bra när en relation (män, vänner och släkt). Men när man sedan ska träffas fler gånger kommer jag inte på något att säga. För då har jag redan berättat allt känns det som.

Varför är detta ett problem för mig? Jo, jag lyckas inte skaffa nya vänner som består. Alla andra verkar alltid kunna spinna vidare på nya samtalsämnen.

Ge mig gärna förslag på vad man kan prata om efter att ha träffas några gånger så att man slipper pinsam tystnad alternativt upprepningar.

Finns det någon annan som känner igen sig?

• Svar på tråden Hittar inga samtalsämnen efter ett tag. Hjälp mig!
  • Clotilda

Man behöver ju inte begränsa samtalsämnena till att handla om en själv. Prata om saker som händer i världen. Nyheter, filmer, böcker. Och ställ följdfrågor. Det är väl det bästa sättet att hålla liv i ett samtal. Följa upp trådar och göra egna inlägg när man känner att man har något att säga om saken.

• Anonym (TS)
    Clotilda skrev 2012-12-27 12:38:10 följande:
    Man behöver ju inte begränsa samtalsämnena till att handla om en själv. Prata om saker som händer i världen. Nyheter, filmer, böcker. Och ställ följdfrågor. Det är väl det bästa sättet att hålla liv i ett samtal. Följa upp trådar och göra egna inlägg när man känner att man har något att säga om saken.
    Attjag inte är allmänbildad kanske är det som hindrar mig?
  • gealach
    Anonym (TS) skrev 2012-12-27 13:19:45 följande:
    Attjag inte är allmänbildad kanske är det som hindrar mig?
    I så fall är det väl bara att sätta igång och bli det? Titta på nyheterna, läs tidningar, böcker och annat. Allmänbildning finns ju runt omkring oss och är inget som är svårt att få tag i, så att säga!
Svar på tråden Hittar inga samtalsämnen efter ett tag. Hjälp mig!