• Läntandelavendel

    Bebis 11 månader när mamma börjar jobba - ok?

    Jag skulle eg vara hemma med sonen tills han fyller 1 1/2 år men har fått ett jobb som jag inte "kan" säga nej till. Främsta anledningen är att det i längden innebär så Mkt mer frihet för mig, kommer sluta tidigare på dagarna (barnen behöver inte vara länge på dagis) och kommer ha mkt semester under hela barnens uppväxt. Så det känns liksom som en investering för hela familjen att jag tar det här jobbet. Men (!) har ändå ett gnagande dåligt samvete Om att jag "lämnar" min son till ngn annan som ska ta hand om dagarna när han inte ens fyllt ett :( ngn är då först hand farmor och sen hans egen pappa så jag VET ju att han kommer bli fantastiskt bra omhändertagen. Men har ändå en sån inre oro (kanske löjligt?!) att han behöver sin mamma. Men jag kanske tar mig själv på för stort allvar el var man ska säga?! Vad säger ni ap-föräldrar??

  • Svar på tråden Bebis 11 månader när mamma börjar jobba - ok?
  • Sixten1

    Jag började jobba när vår minsta var 9 månader och han är nu drygt 3 år gammal och väldens mysigaste kille.
    Man är inte oumbärligt som mamma och som du själv  beskriver han kommer ha det bra med sin pappa och farmor och särskilt om ditt jobb innebär bra arbetstider för framtiden och bra semesterlidigheter då är det ju bara en win win situation tycker jag. Go for it!
    Lycka till

  • aussibaby

    Jag kan bara svara utifrån mitt perspektiv, men jag tror inte att barn automatiskt mår sämre av att vara ifrån mamma i den åldern. Jag bor i Australien och här är föräldraförsäkringen näst intill obefintlig, så i och med att min man kunde få fullbetald föräldraledighet i tre månader, men endast under det första året så gick jag tillbaka till jobbet när dottern va 9 månader och hennes pappa var hemma. Jag är väl inte helt en ap förälder, men lutar definitivt åt det hållet, och jag anser inte att min relation till dottern har blivit lidande. Vi samsover och hon ammar fritt på natten samt morgon och eftermiddag. Vi mår bra som familj och jag känner mig inte som en dålig mamma, trots att det kändes jobbigt till en början. Du kan ju bara utgå från ditt barn och din familjs förutsättningar. Lycka till med beslutsfattandet.

  • Lena

    Jag tror det kommer funka utmärkt så länge barnen får tid på sig att knyta an till de nya vårdarna.

  • leiapp

    Jag började jobba när min son var 8,5 månader. Han skulle då vara hemma med sin pappa. Kort och gott kan jag säga att det fungerat jättebra för allihopa. I början var det jobbigt för mig men inte ett dugg för sonen han var ju med sin trygga bästa pappa. I längden har det varit en massa fördelar som vi inte ens tänkt på! I ditt fall skulle du antagligen bara förlora på att inte ta jobbet, tänk på alla fördelar som kommer senare.

    Om du fortfarande tvekar, kan du inte ta tjänstledigt från det första jobbet och om du ångrar dig på vägen kan du sluta på det nya jobbet och ta FL igen? Sen börjar du jobba när barnet är 1,5 år? 

Svar på tråden Bebis 11 månader när mamma börjar jobba - ok?