• Anonym

När bör pojkar börja tvätta sig under förhuden?

Ja, som rubriken lyder.... Vid vilken ålder ska man börja tvätta under förhuden?

• Svar på tråden När bör pojkar börja tvätta sig under förhuden?
  • Apmor2

När dom kan dra tillbaka förhuden själva och kan göra det själva.

• power

Vilken ålder är det då cirka?

• Apmor2
    power skrev 2012-12-27 13:23:16 följande:
    Vilken ålder är det då cirka?
    det är olika, men närmre prepuberteten. Varför undrar du? Vuxna behöver inte tvätta barn under förhuden. Ända ggn jag har behövt göra det, var när sonen fick inflammation där (6år), pga trång förhud, nu påminner vi honom att han ska träna att dra tillbaka förhuden när han duschar ( läkar ord.) men det gör han själv!
  • power

Undrar för min pojke är snart 7. Bra att veta.

• Höghus

När de börjar närma sig tonåren och är stora nog att själva sköta det. Så länge inte barnet klagar på att det gör ont etc (kan vara trång förhud) så ska man som förälder låta bli att pilla där. Det blir tillräckligt rent när barnet badar/duschar.

• Apmor2
    power skrev 2012-12-27 13:34:00 följande:
    Undrar för min pojke är snart 7. Bra att veta.
    förklara för honom om hur det funkar med förhud och att han kan testa att dra tillbaka den försiktigt när den är in tvålad vid dusch. Men om han badar är det ingen brådska för det sköljs fint i badet!
  • Anonym

Detta har jag också undrat över. Bra att få råd här.

• Anonym

Ok... Inget man behöver bry sig om ännu då, så länge det ser fint o rent ut... Min grabb är nyss fyllda 7...

• Apmor2
    Anonym skrev 2012-12-27 13:55:15 följande:
    Ok... Inget man behöver bry sig om ännu då, så länge det ser fint o rent ut... Min grabb är nyss fyllda 7...
    nä, det kommer nog naturligt när det är dax, inget att oroa sig för någonsin så länge det inte blir problem! men det skadar inte att pojkar vet, hur det ser ut och vad dom ska tänka på och det kan man prata med dom om redan nu!
  • Lindsey Egot the only one

Små barn ska inte dra tillbaka förhuden för det går inte och man ska inte göra det.

• power

Tack för goda råd. När det gäller barnsnoppar har jag spetsinkompetens.

• Anonym (Ellen)

Man ska absolut inte göra det och ha småpojkar att tänja bara för att. Det ger sig tids nog på de allra flesta. Men vi har också fått order om att tvätta ordentligt efter en inflammation. Det är lite moment 22 det där för har man väl börjat öppna så kommer det komma in smuts där som måste bort (annars börjar det lukta satan ärligt talat). Så låt det vara så länge det går skulle jag säga!

• Anonym

Tack allihop! Verkligen svårt att veta....

• Deerhill

Min son e 4 och han kan dra tillbaka förhuden enkelt. E inget fel å skölja med ljummet vatten men ska någ undvika tvål

• Mikaela81

Min son e nio å kan dra tillbaka den också å har kunnat iaf tre år men han sköter det där själv. Jag har berättat hur de funkar å sagt ingen tvål.

• Wadrur

Fasen vad jag har undrat över det där! Min son är 6 år och jag har inte haft en aning om hur man ska göra, har tänkt att det "fixar sig själv", samtidigt som jag kommer ihåg att morsan nån gång sagt till brorsan när han var liten och duschade att han skulle "dra bakåt" när hon sköljde av honom. Men då är det inte nödvändigt än så länge då?

Svar på tråden När bör pojkar börja tvätta sig under förhuden?