• Rails

Rast/Lunch inom handels

Jag jobbar inom handel men är osäker på hur länge har man rätt att ta lunch rast när man jobbar? Jag jobbar ibland 5, 7.5,9 timmar om dagen. Även när det gäller raster, hur länge får man ta raster?

• Svar på tråden Rast/Lunch inom handels
  • Lena

Efter 4 eller 5h arbete har du rätt till 30min lunchrast enligt lagen. Sen säger även lagen att du har rätt till paueser som tex toalettbesök när du behöver det.

• Gladskit

Enklast är att du tar reda på vilket kollektivavtal du arbetar efter och läser där vad som gäller för din arbetsplats. Brukar även finnas på intranät, i personalhandböcker eller liknande.

• Kodia

Hur länge du har rätt att ta lunch beror ju på vad du och din arbetsgivare har kommit överens om. En del har 30 min lunch, och en del 60 min. Det är ju viktigt att göra rätt, för du vill ju få betalt för all tid du faktiskt arbetar! (rasten räknas ju inte med i arbetstiden. )
    Arbetsgivaren måste låta dig få rast efter högst 5 timmar, och då minst 30 min. (dvs du får inte jobba längre än 5 h utan rast) 

Raster utöver lunchen brukar man inte ha rätt till, förutom korta pauser för att tex gå på toa, dricka vatten, snyta sig, sträcka på ryggen, osv. 

Svar på tråden Rast/Lunch inom handels