• worriedChild89

livrädd för hjärntumör, hjälp

Hej,

Jag är 23 år gammal och så rädd för att jag har hjärntumör.
    Det hela började med att jag fick en panikångestattack för någon månad sen. Jag åkte in till akuten, de tog EKG och blodprover osv, allt var bra. Då var jag rädd att hjärtat skulle stanna. Doktorn sa allt var bra och att det var panikångestattack, och jag åkte hem och vilade. Sen någon vecka senare fick jag två yrselattacker i klassrummet, antagligen också panikångestattacker enligt doktorn. Jag blev yr, svettningar i händer och jag fick gå ut och ta frisk luft, illamående. Kändes en stund som att hjärnan typ skulle stängas av, alltså konstiga overklighetskänslor och panikkänslor. Sen dess har jag varit rädd för att gå till skolan.

Jag har under det senaste året haft mycket oro angående relationer och skola och massa småsaker som jag förstorat upp. Men nu har jag blivit så hypokondrisk att jag inte själv kan hantera det. Jag är nu övertygad om att jag har en hjärntumör. 

Jag har haft ett illamåendesug i magen i perioder som känns som ångest vissa kvällar när jag varit ensam i lägenheten. Ibland även på morgonen. Jag har varit hos doktorn och tagit alla prover man kan ta typ, njure, lever, sänka, osv och han gjorde neurologiska tester, kollade i ögonen också vidare, och han säger att han inte är orolig för mig. Alla prover var helt normala, och han skrev ut antidepressiva och lugnande och jag fick tid hos psykolog, och han sa att jag skulle äta dom och vila.

Jag åkte därefter hem till pappa för jag vill inte vara ensam. Där började jag med antideppen, sertralin 50 mg. Första natten vaknade jag med kraftigt illamående, därefter tappade jag aptit och mådde ännu mer illa. (antar att detta har med antideppen att göra, men jag mådde även illa innan jag började) Även en konstig tryckande huvudvärk. Ofta i vänster nedre baksida av huvudet. Inte fruktansvärd huvudvärk men ändå. Jag upplever heller inte att den är värre när jag ligger ner.

Nu har jag tagit antidepressiva i två veckor och visst har jag bra stunder, men min hjärntumörsskräck finns kvar och ibland får jag panik som ej går att hantera pga min rädsla för hjärntumör.

Jag har även under dessa två veckor haft dimsyn, trodde först det var ljuskänslighet för jag tycker skarpa färger och mönster är jobbiga att titta på, samt jobbigt att titta in i skärmar. Men efter att ha förklarat för pappa hur det känns så säger han att det nog snarare är dimsyn. Sedan igårkväll så upplevde jag dubbelseende när jag tittade på skyltar. Halva skylten sågs som en skugga ovanför skylten. Jag blev extremt rädd och tänkte att nu är det bekräftat, jag har hjärntumör.

Min yrsel och illamående är i stort sett borta (förutom när jag stressar upp mig, då kommer den tillbaks), aptiten är också tillbaks. Inget fel på balans. Inga minnesförluster vad jag vet. Inga förlamningar i ena kroppshalvan. Min familj och doktor säger det är stress och ångest. Doktorn som jag ringt igen för några dagar sen säger att jag ska vila och tänker väl att jag är ett psykfall.

Hur som helst jag mår så jävla dåligt över detta. Vad ska jag göra? Har jag hjärntumör eller? För mig är det så konstigt att det man känner psykiskt kan yttra sig så fysiskt. Ingen tar mig på allvar känns det som.

Kan man utesluta hjärntumör vid de prover och neurologiska undersökningar som min läkare gjort? Känns bara som jag behöver ett lugnande besked. Jag litar inte på de tester som gjorts.

En annan fråga – för typ 3 eller 4 år sedan gjorde jag en datormografi för jag hade slagit i huvudet och hade fruktansvärd huvudvärk i en vecka. då kollade dom efter hjärnblödning men om jag haft tumör hade det väl visats då? Och hur snabbt växer egentligen en tumör?

Tacksam för svar 

• Svar på tråden livrädd för hjärntumör, hjälp
  • Anonym (sol)

Typiskt för hjärntumör är att man drabbas av en huvudvärk som aldrig ger med sig, detta p.g.a att tumören då växt sig så stor att den konstant trycker på andra delar av hjärnan. Har man hjärntumör ger alltså inte värken med sig, eller kommer och går.

Beroende på vilken typ av tumör så växer den olika fort. Vissa typer kan man gå med i över 20 år innan de upptäcks för att de växer så långsamt, andra dyker upp på några månader.

Utifrån det du beskriver kring dina symptom skulle jag INTE tro att det var hjärntumör. Däremot låter det som att din kropp mår dåligt p.g.a. den stress du utsatts för den senaste tiden samt de mediciner du fått utskrivna som ska dämpa ångest. Möjligtvis att du haft migränliknande problem med tanke på synbortfall (får själv på det viset när jag har migrän).

Om man tror att man är sjuk i något brukar man till slut kunna känna symptom på detta, något som då är inbillningar.

Tycker inte du ska fundera mer kring hjärntumör, läkarna kommer ändå aldrig att ge dig en hjärnröntgen p.g.a. enbart din oro och dessa diffusa symptom. Dessa röntgen är farliga och inget man utsätter patienter för i onödan.

• CMM

Det låter som om du behöver någon form av samtalskontakt och möjligen terapi och/eller medicinering för att komma tillrätta med oron och hypokondrin.

Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • CMM
    CMM skrev 2012-12-27 14:00:18 följande:
    Det låter som om du behöver någon form av samtalskontakt och möjligen terapi och/eller medicinering för att komma tillrätta med oron och hypokondrin.
    ... och det hade du redan ja. Bra av mig där.
    Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • worriedChild89

Tack för ditt svar.

Jag tycker mina symptom stämmer överrens med hjärntumör.

Och det konstiga tycker jag just nu är att dimsynen inte släpper. Den gör mig handikappad och jag får anstränga ögonen hela tiden. Den har pågått konstant i lite mer än två veckor. Och dubbelseendet som kom igårkväll gjorde mig extra orolig, har aldrig haft något sådant tidigare. Migrän har jag aldrig lidit av heller. Huvudvärken finns inte hela tiden, däremot "stramar" pannan ovanför ögonen ofta och ögonen känns trötta och överansträngda. Ibland känner jag även ett tryck över huvudet, som känns obehagligt. 

Jag vill inte fundera mer på hjärntumör såklart, hela dagarna består av oro som kretsar kring den. Men jag vet inte hur jag ska få bort oron. Vill bara röntga hela skallen och få det på papper men det är väl som du säger att det både är farligt och inte kommer tas på allvar då jag visar mkt ångest.

• Kjellgren

Det går givetvis inte att garantera att du inte har någon hjärntumör men särskilt sannolikt är det inte.

Dina symtom verkar komma och gå vilket inte är typiskt  för hjärntumörer - då tenderar symtomen att förvärras över tid.

Den röntgen du genomgick för några år sedan hade sannolikt visat en tumör om du haft någon. Det är inte farligt att genomgå en röntgen av huvudet, varken den du gjorde då eller om du skulle behöva en ny.

Om det skulle stilla din oro så visst kan du få genomgå en ny undersökning, med datortomografi eller magnetkamera (sannolikt kommer de att ge intravenös kontrast) men eftersom det, åtminstone på "mitt" sjukhus är långa köer är du inte särskilt prioriterad. Din läkare vill sannolikt därför, och för att inte bekräfta din oro, inte i första taget skicka remiss till röntgenkliniken.

Tankens kraft är stor och de symtom du beskriver kan mycket väl komma av stress och ångest. 

• worriedChild89
    Tycker inte du ska fundera mer kring hjärntumör, läkarna kommer ändå aldrig att ge dig en hjärnröntgen p.g.a. enbart din oro och dessa diffusa symptom. Dessa röntgen är farliga och inget man utsätter patienter för i onödan.
    Måste även tillägga att jag inte tycker att mina symptom har varit diffusa då det varit illamående, dimsyn (igår dubbelseende) samt huvudvärk emellanåt. Yrselattack vid tidigare tillfällen. 

Slår man t.ex. på vårdguiden står det att man ska söka akut vid huvudvärk, dimsyn och illamående. 
  • worriedChild89
    Kjellgren skrev 2012-12-27 14:12:19 följande:
    Det går givetvis inte att garantera att du inte har någon hjärntumör men särskilt sannolikt är det inte.

Dina symtom verkar komma och gå vilket inte är typiskt  för hjärntumörer - då tenderar symtomen att förvärras över tid.

Den röntgen du genomgick för några år sedan hade sannolikt visat en tumör om du haft någon. Det är inte farligt att genomgå en röntgen av huvudet, varken den du gjorde då eller om du skulle behöva en ny.

Om det skulle stilla din oro så visst kan du få genomgå en ny undersökning, med datortomografi eller magnetkamera (sannolikt kommer de att ge intravenös kontrast) men eftersom det, åtminstone på "mitt" sjukhus är långa köer är du inte särskilt prioriterad. Din läkare vill sannolikt därför, och för att inte bekräfta din oro, inte i första taget skicka remiss till röntgenkliniken.

Tankens kraft är stor och de symtom du beskriver kan mycket väl komma av stress och ångest. 
    Dimsynen har hållt i sig i två veckor, så de har inte kommit och gått. Illamåendet och aptiten har blivit bättre ja. Dubbelseendet har nyligen tillkommit (tillfälligt igårkväll). Huvudvärken känner jag emellanåt, ibland stramande i pannan, ibland över tinningarna och ibland vänster baksida av huvud. 

Om den röntgen jag genomgick för några år sedan sannolikt visat tumör - är inte då risken att jag utvecklat en tumör under dessa år ganska liten? Och kan inte doktorns neurologiska tester utesluta hjärntumör? 

Det jobbigaste just nu är helt klart dimsynen. Är även livrädd att jag helt plötsligt ska tappa känsel i ena kroppshalvan som ena benet eller liknande. Eller typ få ett epileptiskt anfall. Vilket har lett till tvångstankar. Känner ofta så känseln känns likadant i båda benen. Så att jag har extrem ångest är jag medveten om. 

• Kjellgren
    worriedChild89 skrev 2012-12-27 14:20:03 följande:
    Dimsynen har hållt i sig i två veckor, så de har inte kommit och gått. Illamåendet och aptiten har blivit bättre ja. Dubbelseendet har nyligen tillkommit (tillfälligt igårkväll). Huvudvärken känner jag emellanåt, ibland stramande i pannan, ibland över tinningarna och ibland vänster baksida av huvud. 

Om den röntgen jag genomgick för några år sedan sannolikt visat tumör - är inte då risken att jag utvecklat en tumör under dessa år ganska liten? Och kan inte doktorns neurologiska tester utesluta hjärntumör? 

Det jobbigaste just nu är helt klart dimsynen. Är även livrädd att jag helt plötsligt ska tappa känsel i ena kroppshalvan som ena benet eller liknande. Eller typ få ett epileptiskt anfall. Vilket har lett till tvångstankar. Känner ofta så känseln känns likadant i båda benen. Så att jag har extrem ångest är jag medveten om. 

Huvudvärk som stramar "som ett band" är klassisk spänningshuvdvärk, eventuellt kombinerad med att du pressar tänder (bit ihop hårt så känner du att tinningmusklerna jobbar, håll fingrarna över tinningen).

Även neurologiska symtom kan för övrigt bero på muskelspänningar, själv har jag återkommande känselbortfall i halva ansiktet. Det är utrett med magnetkamera utan fynd och försvinner om jag använder bettskena eller har en lugnare period rent allmänt. 

Dimsynen i 2 veckor är svårare att förklara (jag är inte läkare) och kan behöva kollas upp. Dimsyn och synbortfall får jag emellanåt, det varar i 1/2 dag ungefär och går över av migränmedicin - läkaren kallade det ögonmigrän. Även det uppkommer i mitt fall när jag är stressad under en längre tid. 

• worriedChild89
    Kjellgren skrev 2012-12-27 14:30:02 följande:
    Huvudvärk som stramar "som ett band" är klassisk spänningshuvdvärk, eventuellt kombinerad med att du pressar tänder (bit ihop hårt så känner du att tinningmusklerna jobbar, håll fingrarna över tinningen).

Även neurologiska symtom kan för övrigt bero på muskelspänningar, själv har jag återkommande känselbortfall i halva ansiktet. Det är utrett med magnetkamera utan fynd och försvinner om jag använder bettskena eller har en lugnare period rent allmänt. 

Dimsynen i 2 veckor är svårare att förklara (jag är inte läkare) och kan behöva kollas upp. Dimsyn och synbortfall får jag emellanåt, det varar i 1/2 dag ungefär och går över av migränmedicin - läkaren kallade det ögonmigrän. Även det uppkommer i mitt fall när jag är stressad under en längre tid. 

Jag har gnisslat tänder en längre tid och har börjat med bettskena nyligen. När jag sitter och tänker kommer jag på mig själv med att pressa ihop under och överkäken. Har även tidigare vaknat upp med lock för ena örat i perioder (som jag hört kan ha med käkmusklerna att göra?). Annars är jag rätt spänd i nacke och axlar.

Känselbortfall och liknande har jag inte upplevt. 

Dimsynen gör mig jätteorolig, och även dubbelseendet som kom igårkväll. Ska till en optiker och kolla synen om en timme. Är synen bra (vilket jag tror den är), så borde väl optikern kunna skriva en remiss till ögonläkare? Jag har läst att man kan få dimsyn av ångest, men att det har varit i två hela veckor känns konstigt. 

• Aimee68

Hej!
    Vill börja med att säga att jag inte menar att skrämma upp dig...Jag har haft de symptom du haft under lång tid plus en enorm trötthet och feber. Just trycket över huvudet som aldrig gav med sig gjorde att jag till slut fick göra en datortomografi, och de hittades ett meningiom, en godartad hjärntumör. Den var dock förkalkad och är idag inte aktiv, och om jag inte får några neurologiska symptom så görs inget. Jag gjorde två neurologiska undersökningar och tog massor av prover och precis allt var helt bra.
    Vet alltså inte om mina fortsatta besvär beror på detta. Läkaren tror inte det.
    Det är kanske inget men man ska inte nonchalera sina symptom. Stå på dig om du känner att något inte står rätt till med kroppen. Sen tror jag faktiskt att kroppen kan framkalla många fysiska besvär pga att man mår psykiskt  dåligt. Men det är ändå viktigt att läkaren tar en på allvar. Ha det så braSolig

Svar på tråden livrädd för hjärntumör, hjälp