Hej, när valpen är liten lägger du grunden för framtiden, du har mycket krävande raser som kommer att kräva nog med motion och framför allt mental aktivering och arbete. Du behöver inte spä på det genom att börja för tidigt med massa aktiviteter och motion, det valpen behöver lära sig nu är att ta det lugnt, sök på passivitetsträning och ägna dig åt det. Träna och lek korta stunder och börja inte med promenader än utan korta turer där du tar valpen till olika miljöer där den bara får vara och varva ner och vänja sig, miljöträning är också viktigt. Åk bil, eller kommunalt ända fram. Har du lekt en stund, några min, ska valpen vila/sova innan nästa stund annars gör du ingen mer aktivitet. Slappnar inte valpen av, hjälp den, ibland får man sitta med hunden och massera den lugn. På nätterna kan vissa valpar vara vilda, men gör en rutin och håll dig till den så går det över. Gör en liten hörna med en mysig bädd vid din säng och där ska inte tuggben eller leksaker finnas utan på natten sover man ingenting annat. Stick ner en hand och lugna om det blir gnäll och oro. Självklart får man lyssna om hunden måste gå ut och kissa men då är det just det och inte lek, ta ut hunden och var tråkig så lär sig valpen rutinerna, på nätterna händer ingenting roligt, man sover. Med raserna i din valp skulle jag inte alls ägna mig åt stress lekar tex kasta pinnar eller leksaker utan fokusera på lugnare lekar med dig och sök lekar efter leksaker och godis. Fokusera på lugn och lagom med aktivitet så får du en lugn och fokuserad hund, annars får du en hund som bara kräver mer och mer och mer. LIte längre rundor kan du sakta börja med vid 7-8 mån och öka lite för varje månad, som sagt du har många år på dig att gå långpromenader, din hund kommer att kräva det så du kan vänta tills strax innan två år med detta. Njut av din valp, tiden går fort!