• Helgapelga

Vaccin mot vinterkräksjukan

Om det fanns: är det fler än jag som inte skulle tveka en sekund att ta vaccinet???

Har haft skiten nu över jul och det knäcker mig varje gång :(( Finns det NÅGOT som helst tips som faktiskt fungerar för att slippa drabbas??? Jag följer redan Smittskyddsinstitutets råd om hur man skyddar sig, men inte fan har det hjälpt. Ni som aldrig har drabbats, vad har ni för mirakelmetod??? SNÄLLA, dela med er!!! Jag funderar starkt på att ta livet av mig om jag får det en gång till, jag fixar det inte!

• Svar på tråden Vaccin mot vinterkräksjukan
  • Aimee68

Hej din stackare!
    Nu har vi i vår familj aldrig haft den beryktade vinterkräksjukan. Däremot vanliga maginfluenser nån enstaka gång. Tror att det kan bero på att vi är b rh negativa. Den som haft det i familjen är vår dotter som råkat ut för vanlig magsjuka en el två gånger per år. Men sen vi började ta Dukoral när vi reser(är egentligen mot kolera) så har inte ens dottern haft magsjuka på över fyra år. En del tror det är skitsnack men det är ju ändå ett vaccin som stärker immunförsvaret i magen. Kanske värt att testa?

• Helgapelga

Tack för ditt svar! Vad jag har för blodgrupp har jag ingen aning om... Men jag är uppenbarligen inte immun som vissa är, så det spelar nog ingen roll :(( Är Dukoral något man får på vårdcentralen, av en läkare, eller hur fungerar det? Jag har aldrig gjort en sådan resa att jag behövt koleravaccin. Men kan man få Dukoral även om man inte skall ut och resa..? Det känns ju lite otroligt...eller?

• Themis

Alltså, immunitet mot calicivirus (kräksjuka) beror inte på att man har blodgrupp B.

Men har man den blodgruppen så är det större sannolikhet att man också har en annan genmutation som gör att viruset inte kan haka fast på ens celler och därmed inte infektera dem.

USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • Helgapelga
    Themis skrev 2012-12-27 18:34:14 följande:
    Alltså, immunitet mot calicivirus (kräksjuka) beror inte på att man har blodgrupp B.

Men har man den blodgruppen så är det större sannolikhet att man också har en annan genmutation som gör att viruset inte kan haka fast på ens celler och därmed inte infektera dem.
    Ok, tack för info!
  • Aimee68
    Helgapelga skrev 2012-12-27 18:05:58 följande:
    Tack för ditt svar! Vad jag har för blodgrupp har jag ingen aning om... Men jag är uppenbarligen inte immun som vissa är, så det spelar nog ingen roll :(( Är Dukoral något man får på vårdcentralen, av en läkare, eller hur fungerar det? Jag har aldrig gjort en sådan resa att jag behövt koleravaccin. Men kan man få Dukoral även om man inte skall ut och resa..? Det känns ju lite otroligt...eller?

Vi brukar ringa till vct och säga att vi vill ha dukoral hela familjen.  Du kan väl låtsas att du ska ivägSkrattande
    Läkaren skriver ut ett recept som man kan hämta ut på apoteket. En del tycker som sagt att detta inte kan hjälpa men vi har fler vänner som upplever att det är effektivt.
    Themis skrev 2012-12-27 18:34:14 följande:

Ja det låter vettigtGlad
  • Helgapelga

Ok, det låter helt klart intressant... Men jag undrar verkligen om det är så enkelt som att bara ringa till vårdcentralen och be om det? Delas det ut hur som helst, utan minsta kontroll? Fast det kanske är helt ofarligt det här vaccinet, och inget man kan missbruka eller få skador av vid felanvändning..? Hur smakar det att dricka (jag är lite känslig)?

• Parcae

Jag skulle lätt betala någon tusenlapp för ett vaccin. Jag vet att det forskas på ett men det lär ju dröja innan det kommer på någon marknad. Vinterhalvåret är ofta ångestfyllt för mig. Jag blir så jäkla sjuk också och tar alltid någon månad på mig att återhämta mig. Nu väntar den värsta perioden dessutom, februari brukar vara tuff vad gäller magsjukor.

All you'll ever be is a faded memory of a bully
  • Aimee68
    Helgapelga skrev 2012-12-28 16:37:07 följande:
    Ok, det låter helt klart intressant... Men jag undrar verkligen om det är så enkelt som att bara ringa till vårdcentralen och be om det? Delas det ut hur som helst, utan minsta kontroll? Fast det kanske är helt ofarligt det här vaccinet, och inget man kan missbruka eller få skador av vid felanvändning..? Hur smakar det att dricka (jag är lite känslig)?

Det brukar aldrig ifrågasättas utan de som svarar brukar säga till en läkare att skriva ut recept som du kan hämta på apoteket. Smakar som typ hallon blandat med dextrosol. Det är inga mängder som ska ner, ca 1,5 dl vätska vid två tillfällen. Ungarna dricker utan problemGlad Är nog helt ofarligt
  • Helgapelga
    Parcae skrev 2012-12-28 16:41:27 följande:
    Jag skulle lätt betala någon tusenlapp för ett vaccin. Jag vet att det forskas på ett men det lär ju dröja innan det kommer på någon marknad. Vinterhalvåret är ofta ångestfyllt för mig. Jag blir så jäkla sjuk också och tar alltid någon månad på mig att återhämta mig. Nu väntar den värsta perioden dessutom, februari brukar vara tuff vad gäller magsjukor.
    Jag håller med dig, jag skulle också LÄTT betala tusen spänn för ett vaccin. Känns som ett billigt pris för att slippa detta helvete. Jag blir också sjukare än andra som drabbas, i och med att det är så ångestfyllt för mig. Det som tar någon dag för en vanlig människa att återhämta sig från, tar två veckor för mig. Kroppsligt har jag varit symptomfri sedan i onsdags, men den mentala biten... nej, där är jag inte ens halvvägs :(

Hur känner du inför tipset om Dukoral här i tråden, skulle du våga testa? Kram till dig 
  • Helgapelga
    Aimee68 skrev 2012-12-28 17:05:03 följande:

Det brukar aldrig ifrågasättas utan de som svarar brukar säga till en läkare att skriva ut recept som du kan hämta på apoteket. Smakar som typ hallon blandat med dextrosol. Det är inga mängder som ska ner, ca 1,5 dl vätska vid två tillfällen. Ungarna dricker utan problemGlad Är nog helt ofarligt
    Ok, det låter ju väldigt bra... Får absolut fundera på detta, om det kan vara något för mig! Skall läsa lite på Fass om det :)
Svar på tråden Vaccin mot vinterkräksjukan