• Stjärna123

Någon som har svar på mina frågor?

Hej! Jag och min sambo har bestämt oss för att åka till Danmark och bli inseminerade där. Mina frågor till er som redan varit med om detta och har lite "kött på benen" är: Hur snabbt går närsåendeadoptionen? Är det krångligt? Spelar det någon roll om vi väljer en öppen eller anonym donator? Vi har ringt till familjerätten för att få svar på dessa frågor i veckor men dom svarar inte.. Vill gärna ha så mycket information som möjligt. Så ni som har varit med om detta och kan svara på mina frågor, skriv gärna

• Svar på tråden Någon som har svar på mina frågor?
  • Queenie70

Om ni är gifta när barnet föds blir väl din man automatiskt registrerad som far och vårdnadshavare?

• Stjärna123

Dumt av mej.. Kunde ju skrivit att min sambo är kvinna..

• sina

För det första måste ni vara gifta för att genomföra en närståendeadoption.

Det är inte krångligt. Det är surt och irriterande att det måste göras, och det finns roligare saker att göra med en nyfödd bebis hemma, men det är inte krångligt.

Det går lite olika till i olika kommuner, men först måste faderskapsutredningen öppnas (som för alla kvinnor som inte är gifta med en man, eller har inseminerat inom svensk sjukvård) och läggas ner. Ni bokar möte på familjeenheten hos kommunen. Den mamma som har burit barnet legitimerar sig, visar kvittot från den danska kliniken (och måste oftast uppge barnets födelsevikt - men resten kan göras innan barnet är fött). Sedan skriver myndighetspersonen en "utredning" som läggs fram för socialnämnden, och sedan läggs faderskapsutredningen ner. Hur lång tid detta tar beror på arbetsbördan, och på hur ofta nämnden sammanträder.

Ni behöver inte vänta på att det ska bli klart innan ni ansöker om adoption, så skicka adoptionsansökan så fort barnet har ett personnummer. Det gör ni hos tingsrätten, och antingen skriver ni en egen ansökan, eller fyller i en färdig. Det som ska framgå är att det inte är några pengar inblandade, och varför det är till barnets bästa att bli adopterat. Biomamman skriver sen ett medgivande till adoptionen, och så bifogar ni personbevis för den mamman som ska adoptera, och för barnet. Hur lång tid det tar varierar återigen. Det snabbaste jag har hört var tre månader, det längsta (utan komplikationer - det vill säga att båda mammorna var svenska medborgare och i rätt ålder, att inseminationen skedde på en klinik utomlands, med ett tydligt kvitto) var drygt ett år.

Och så glömmer ni inte att ansöka om underhållsstöd hos försäkringskassan under tiden.

• sina

Och nej, det spelar ingen roll om ni har anonym donator eller med id-release.

Sen tillkommer det grejor under adoptionsprocessen, förstås. För oss var det ett hembesök på cirka två timmar där vi blev utfrågade om hur vi träffades, hur vi bestämde vem som skulle vara gravid, hur vi tänker kring donatorn och lite sånt.

Andra har haft hembesök, plus varsin separat intervju hos socialtjänsten. I vissa fall har utredaren bara kommit in och suttit vid köksbordet, andra har varit med om att få hela hemmet granskat. Det varierar jättemycket mellan olika kommuner och olika utredare.

• Stjärna123

Tack fröken på Mårbacka! Precis ett sådant svar jag var ute efter. Då blev man lite mer införstådd i det hela.. Tack Tack Tack!

Svar på tråden Någon som har svar på mina frågor?