• Anonym

Har du varit i rätten utan en jurist?-vårdnadstvist

Kommer antagligen bli stämd på gemensam vårdnad snart om ett litet barn. Funderar på att försöka
    klara av det utan att anlita en jurist/advokat. Vill inte lägga ut pengar på detta.

Har du varit i rätten i en tvist om vårdnad/boende/umgänge utan en jurist utan talat för det själv?
    Berätta hur det gick? Var det jobbigt? Svårt att svara? Mycket pappersarbete?

• Svar på tråden Har du varit i rätten utan en jurist?-vårdnadstvist
  • Anonym

Visst kan du snacket som är där och är bekväm hur det funkar så lycka till, jag var det inte utan valde ett ombud som såg till att jag vann. Varför är den andra förälder dålig vårdnadshavare så du väljer att inte gå med på gv direkt?

• Anonym

Rätten har mycket tålamod då någon väljer att representera sig själv. Men det är en dålig idé om du inte har en har en god kunskap inom gången. Du kan ha ett ombud som inte behöver göra mycket mer än att representera dig.

Vad gäller stämningen och är den omöjlig att förhindra?

• Anonym

Jag har gjort det och det gick bättre att föra talan själv än när jag hade ombud.
    Mitt största problem var att jag var nervös och blev darrig på rösten. Man måste veta vad man ska framföra, får oftast inga reaktioner alls av nämndemän/domare, du måste veta hur processen går till exempelvis när det är din tur att prata och att du inte får göra tillägg mitt i.
    Du måste också veta att det är jätteviktigt att du framför sunda argument, inte har en fientlig inställning till motparten, visar att du är samarbetsvillig genom att hitta rimliga lösningar för ditt barns bästa. 
    Pappersarbetet är det lättaste jobbet av alla, om man kan svenska och har förmågan att uttrycka sig vuxet och hålla en röd tråd. Många faller i den klassiska fällen "hen gjorde si och så, och sen gjorde hen så också, och så ett annat tillfälle så hände det här". Hitta lämplig längd på det du ska framföra, ingen orkar lyssna på "gnäll" hur länge som helst.
    Hör av dig om du vill fråga nått. Jag har agerat ombud privat åt flera bekanta, utan utbildning, under årens lopp och haft framgång både i Tingsrätt och Förvaltningsrätt. Jag bistår dig gärna med råd och stöd.      

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 18:55:57 följande:
    Jag har gjort det och det gick bättre att föra talan själv än när jag hade ombud.
    Mitt största problem var att jag var nervös och blev darrig på rösten. Man måste veta vad man ska framföra, får oftast inga reaktioner alls av nämndemän/domare, du måste veta hur processen går till exempelvis när det är din tur att prata och att du inte får göra tillägg mitt i.
    Du måste också veta att det är jätteviktigt att du framför sunda argument, inte har en fientlig inställning till motparten, visar att du är samarbetsvillig genom att hitta rimliga lösningar för ditt barns bästa. 
    Pappersarbetet är det lättaste jobbet av alla, om man kan svenska och har förmågan att uttrycka sig vuxet och hålla en röd tråd. Många faller i den klassiska fällen "hen gjorde si och så, och sen gjorde hen så också, och så ett annat tillfälle så hände det här". Hitta lämplig längd på det du ska framföra, ingen orkar lyssna på "gnäll" hur länge som helst.
    Hör av dig om du vill fråga nått. Jag har agerat ombud privat åt flera bekanta, utan utbildning, under årens lopp och haft framgång både i Tingsrätt och Förvaltningsrätt. Jag bistår dig gärna med råd och stöd.      
    Tack. :) Det var snällt. Jag har nog ingen chans att få behålla enskild vårdnad tror jag trots samarbetsproblem så jag kommer inte "kämpa" speciellt mycket för att få behålla den. Bara tingsrätten även bestämmer vem som ska vara boendeförälder (det kommer bli jag) och hur umgänget ska se ut (vi är oense om det) så kan vi nog klara av gemensam vårdnad. Vill inte gräla om de här sakerna sedan så bättre de bestämmer rubbet i så fall.
    Ok, bra att veta att pappersarbetet inte är så jobbigt. Man har väl två månader på sig att svara första vändan? På det som dimper ner i brevlådan?:)
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 18:45:16 följande:
    Visst kan du snacket som är där och är bekväm hur det funkar så lycka till, jag var det inte utan valde ett ombud som såg till att jag vann. Varför är den andra förälder dålig vårdnadshavare så du väljer att inte gå med på gv direkt?
    Han är ingen dålig vårdnadshavare men det gäller en baby och vi har samarbetsproblem redan.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 18:53:37 följande:
    Rätten har mycket tålamod då någon väljer att representera sig själv. Men det är en dålig idé om du inte har en har en god kunskap inom gången. Du kan ha ett ombud som inte behöver göra mycket mer än att representera dig.

Vad gäller stämningen och är den omöjlig att förhindra?
    Vill dra ut på gem vårdnad ett tag. Gäller en baby.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 19:31:23 följande:
    Vill dra ut på gem vårdnad ett tag. Gäller en baby.
    Även om en stämning lämnas in kan det ta upp emot ett år, eller mer, innan ni kommer till huvudförhandling.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 19:34:23 följande:
    Även om en stämning lämnas in kan det ta upp emot ett år, eller mer, innan ni kommer till huvudförhandling.
    Ja, det är bra att det inte går jättefort.  Men kommer bli lite jobbigt också antar jag. :(
  • Anonym

Föreslå ett tätt umgänge, ett par timmar per gång med upptrappning vartefter barnet blir äldre. Bestäm tidpunkter och dagar, var det ska ske osv. Var så specifik som möjligt.

Vill pappan ha gv för att få föräldradagarna?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-27 19:36:42 följande:
    Föreslå ett tätt umgänge, ett par timmar per gång med upptrappning vartefter barnet blir äldre. Bestäm tidpunkter och dagar, var det ska ske osv. Var så specifik som möjligt.

Vill pappan ha gv för att få föräldradagarna?
    Yes, bland annat därför
Svar på tråden Har du varit i rätten utan en jurist?-vårdnadstvist