• Anonym (Fattar inte)

Fula tänder och okunskap

Jag blir så så så himla trött på hur folk beter sig mot mig. Jag är en ung tjej som ser fullständigt normal ut, förutom en sak. Det är mina tänder.

De är inte raka och de är inte vita. Det är något som jag vantrivs med och något som jag faktiskt inte har råd att göra någonting åt just nu. Tro mig, så fort jag har den ekonomiska möjligheten så ska jag fixa så jag får mer "normala" tänder.

Senast idag så fick jag inte bara en inte heller två utan hela tre gånger pikar av en arbetskamrat till mig ang tänder. Hon är 30+ och annars en väldigt seriös och proffsig kvinna. Men här kunde hon visst inte hålla tillbaka längre mina icke vita och raka tänder blev för mycket för henne. Det värsta är att hon absolut inte är ensam om att bete sig såhär mot mig.

Jag har fått elaka pikar och kommentarer och frågor i alla år. Mina tänder har alltid varit sneda och de har alltid haft väldigt unika missfärgningar alltså fläckar.

Nu undrar jag efter alla dessa gånger som jag blivit behandlad på detta sätt av folk i alla möjliga åldrar, av olika kön, av olika etnicitet - TROR ni verkligen att folk som har fula tänder inte borstar sina tänder? Tror ni verkligen att folk som mig själv inte skulle korrigera sin käft och sina tänder OM de hade råd?

Vad är det för fördomar egentligen? Jag är så innerligt trött på det här. Snart vill jag inte prata med en enda människa igen innan jag haft en tandställning i 2 år och därefter slipat/filat, satt på fasader och blekt alla tänder i min mun.

Ni får väl tänka till en gång till innan ni antar att man är något snuskäckel som missköter sin hygien bara för att man inte har ett vackert leende.

• Svar på tråden Fula tänder och okunskap
  • ogidin

Oj vad ledsen jag blir över hur du blir bemött! Man slutar aldrig förvånas över hur vuxna människor kan bete sig.

Måste fråga en sak, du behöver absolut inte svara om du inte vill: Ansågs ditt bett inte vara tillräckligt felaktigt för att berättiga dig till kostnadsfri tandreglering i tonåren eller fanns det andra orsaker som gjorde att det inte blev gjort då?

Med varm förhoppning om att du snart får möjlighet att fixa ditt leende alternativt att vuxna slutar bete sig som 3-åringar!

• Anonym (Fattar inte)
    ogidin skrev 2012-12-27 20:10:41 följande:
    Oj vad ledsen jag blir över hur du blir bemött! Man slutar aldrig förvånas över hur vuxna människor kan bete sig.

Måste fråga en sak, du behöver absolut inte svara om du inte vill: Ansågs ditt bett inte vara tillräckligt felaktigt för att berättiga dig till kostnadsfri tandreglering i tonåren eller fanns det andra orsaker som gjorde att det inte blev gjort då?

Med varm förhoppning om att du snart får möjlighet att fixa ditt leende alternativt att vuxna slutar bete sig som 3-åringar!

Jag hade en struliga tonår med boende i fosterfamiljer/jourhem alternativa boenden. Som 16 åring så hade jag inte tillräckligt med överbrett. Nu har det såklart blivit mer än tillräckligt. Inte just själva överbettet som är värst.

Utan mest att tandraden både upptill och nedtill är väldigt trångväxt. Det är nog tom så att jag måste dra ut någon tand senare framöver när jag kan sätta igång och fixa det här.

På det så har jag dessutom fått visdomständer på alla sidor både uppe/nere. Så det är trångt. Det som gör mig mest ledsen är när folk börjar prata om att "borsta tänder" eller va bra "då kan man börja borsta sina tänder" och sneglar mot mig. Eller när folk bara glor in i minnen på en utan att slita blicken.

Mina framtänder är synliga när jag pratar och på mina framtänder så har jag fläckar, de är visst det ända folk kan kolla på när jag pratar med dom. Jag orkar inte få alla dom här pikarna och kommentarerna på det också.

Det räcker som det är att se ut som jag gör liksom.
  • Toppen9

Får man fråga hur gammal du är?

Jag hoppade nämligen över tandställning när jag var yngre (pga mobbning) men ändrade mig när jag fyllt 18 så då passade jag på att fixa en. Vi har ju fri tandvård upp till 19 år

• taquine

Får jag fråga hur gammal du är? Du kan ju få tandställning gratis om du är under 21.Min dotter föddes utan tänderna som sitter brevid framtänderna och hade tandställning några år och har nu jättefina tänder, prata med folktandvården eller om du har någon annan tandläkare så fixar dom det, Lycka till! 

• Anonym (Fattar inte)

Oj glömde fortsätta skriva på det där ang olika boenden m.m i tonåren. Efter att jag blivit nekad som 16åring så rann det bara ut i sanden. Med tanke på hurdant det såg ut i mitt liv då. Det var kaos och ingen fanns där för att hjälpa mig heller.

• Anonym (Fattar inte)
    Toppen9 skrev 2012-12-27 20:22:11 följande:
    Får man fråga hur gammal du är?

Jag hoppade nämligen över tandställning när jag var yngre (pga mobbning) men ändrade mig när jag fyllt 18 så då passade jag på att fixa en. Vi har ju fri tandvård upp till 19 år

Tyvärr passerat gränsen för fri tandvård.
    taquine skrev 2012-12-27 20:23:40 följande:
    Får jag fråga hur gammal du är? Du kan ju få tandställning gratis om du är under 21.Min dotter föddes utan tänderna som sitter brevid framtänderna och hade tandställning några år och har nu jättefina tänder, prata med folktandvården eller om du har någon annan tandläkare så fixar dom det, Lycka till! 

Fast jag är över den gränsen. Tack ändå och va bra att det löst sig för din dotter :)
  • Anonym

Vad elakt. Jag har också fläckar på framtänderna pga felaktig mineralisering men det är aldrig någon som säger elaka saker om det =(

• Anonym

Vissa har otur, andra har tur. Jag missköter mina tänder, jag snusar jätte mycket, dricker en massa läsk, äter godis, käkar en massa mediciner och borstar bara tänderna en gång om dagen. Men jag har aldrig haft ett hål, tänderna är raka, snygga och vita som ett hollywood-leende. Folk frågar jämt om jag bleker mina tänder, men det gör jag inte. Jag har bara haft tur.

Min sambo är skitnoga med sina tänder, använder tandtråd, mönskölj och bortar morgon och kväll, han äter inga mediciner som påverkar munhälsan. Iofs dricker han kaffe och snusar....men hans tänder är inte vackra. Dom är missfärgade, ojämna och flera tänder har spruckit..

Vissa har tur andra har otur, inget mer med det. Jag har otur med andra saker istället, som grovporig hy och platt röv, fast jag rör på mig väldigt mycket och sköter huden efter konstens alla regler.

Du har säkert något annat än dina tänder som du har tur mer. Vacker hår, fin hy, stor rund röv

• Anonym

Förstår dig fullständigt! Själv lider jag att väldigt kraftig armsvett. Som tur är luktar det inte, men jag får jättestora fläckar under armarna som är omöjliga att dölja. Det är pinsamt nog som det är utan att man hör någon väsa "men använd deo för fan"... Nähä, menar du det? Här har jag gått och svettats som en brottare i hela mitt vuxna liv, men aldrig att jag hade kommit på att prova deo om du inte hade sagt nåt! *suck*

• Anonym (Fattar inte)
    Anonym skrev 2012-12-27 20:26:47 följande:
    Vad elakt. Jag har också fläckar på framtänderna pga felaktig mineralisering men det är aldrig någon som säger elaka saker om det =(

Ja jag vet inte ens vad mina fläckar beror på. Har sedan jag car liten försökt få svar på det av olika tandläkare. Har fått många olika svar.. Det värsta är ju helt klart att den mest synliga fläcken är KRITVIT och att den skiftar i styrka från dag till dag. Beroende på vad jag ätit dagen innan osv, tror det beror på phvärdet som bildats i munnen. Kan känna på kvällen när jag borstar tänderna vilken typ av utseende det kommer att vara på just den fläcken... Helt jävla sjukt egentligen.
    Anonym skrev 2012-12-27 20:27:05 följande:
    Vissa har otur, andra har tur. Jag missköter mina tänder, jag snusar jätte mycket, dricker en massa läsk, äter godis, käkar en massa mediciner och borstar bara tänderna en gång om dagen. Men jag har aldrig haft ett hål, tänderna är raka, snygga och vita som ett hollywood-leende. Folk frågar jämt om jag bleker mina tänder, men det gör jag inte. Jag har bara haft tur.

Min sambo är skitnoga med sina tänder, använder tandtråd, mönskölj och bortar morgon och kväll, han äter inga mediciner som påverkar munhälsan. Iofs dricker han kaffe och snusar....men hans tänder är inte vackra. Dom är missfärgade, ojämna och flera tänder har spruckit..

Vissa har tur andra har otur, inget mer med det. Jag har otur med andra saker istället, som grovporig hy och platt röv, fast jag rör på mig väldigt mycket och sköter huden efter konstens alla regler.

Du har säkert något annat än dina tänder som du har tur mer. Vacker hår, fin hy, stor rund röv

Ja precis så är jag också, tandtråd, munskölj, noga med att få rent tungan borstar morgon och kväll..

Men du har ändå lite fel där. Mina framtänder syns så fort jag pratar. De syns mycket och jag kan som sagt inte snacka med någon utan att bli helt utstirrad. Det hämmar mig väldigt mycket i mitt liv och dessutom så blir jag illa behandlad av folk pga det här..

Spelar ingen roll om jag skulle ha fin hy då, och dessutom så är min hy katastrofal för det mesta. Som TUR så har jag inte STORA finnar men mycket poler mindre finnar m.m mer eller mindre jämt.
Svar på tråden Fula tänder och okunskap