• Songbird1

Bröstförminskning i Skåne

Hej,

någon som gjort bröstförminskning i Skåne?
    Fick du operationen betald av vården, eller bekostade den själv? Hur mkt kostade det?
    Vart gjordes den i så fall? Och var det bra, är du nöjd nu efteråt?

Jag är så less på min byst, och särskilt nu efter två graviditeter. :( Är 1.68 lång, väger ca 88 kg (överviktig - jag vet, ca 20 kg) och har storlek 85F. Tycker inte om mig själv alls längre. 

Tack o kram!

• Svar på tråden Bröstförminskning i Skåne
  • LillaNovaK

Jag gjorde en bröstförminskning i Skåne 2001. Betalade inget själv. Vart tvungen att vara normalviktig. Finns visst mått de går efter, tror att de mätte från nyckelbenet (?) ner till bröstvårtan, kommer inte ihåg vilka mått som gällde. Lång väntetid från remiss till besök, ca 1,5 år.

• Songbird1

Fattar det som att man måste ha ett BMI på 25 el mindre... Men så svårt att gå ner och hinna träna med små barn! :( 

• Songbird1
    LillaNovaK skrev 2012-12-27 23:32:38 följande:
    Jag gjorde en bröstförminskning i Skåne 2001. Betalade inget själv. Vart tvungen att vara normalviktig. Finns visst mått de går efter, tror att de mätte från nyckelbenet (?) ner till bröstvårtan, kommer inte ihåg vilka mått som gällde. Lång väntetid från remiss till besök, ca 1,5 år.
    Var du nöjd efter op? Hur stor byst hade du och längd?
  • nicke nyfiken76

Är 170 cm och vägde i början av oktober 90 kg. Gick ner 13 kg på 2 månader och har nu under jul inte brytt mig så mycket om vad jag äter. Efter nyår börjar jag om med dieten igen och ska gå ner till 68 kg har jag bestämt. Har varit hos läkare och sjukgymnast och kurator och pratat om problemet. Remiss är skickat till sjukhuset. Men jag väger ju som sagt för mycket... ;-(

• LillaNovaK

Hade E eller F-kupa. De tog bort 1 kg i varje bröst. Fick mkt snygg form på de nya brösten. Hade dock otur och drabbades av flera infektioner i såret så jag har ganska fula ärr nu.

• Gladskit

Jag har gjort, fast inte i Skåne. Jag bor i Sthlm och här ska man ha BMI under 25. Behövde dock aldrig ställa mig på någon våg utan de frågade vad jag vägde bara. Sedan ska man ha en viss volym och ett visst mått från nyckelbenen och ner till bröstvårtorna, samt att det skall gå att ta bort en viss volym (tror det är 400ml). På mig tog de bort totalt 1150ml.

• Songbird1

Har kontaktat 2 kliniker nu (Akademikliniken och Citadellkliniken) och man kan göra en egenremiss, att boka ett möte själv helt enkelt. Man måste ha ett BMI på max 25 så jag måste gå ner  minst 16,5 kg först så man har ju lite att göra nu... :( Med små barn, snitt och inte tränat på länge. Men det får bli VV för jag klarar inte gå ner själv. Har kört GI men det händer inte så mkt på vågen trots att jag känner att jag blivit lite smalare. Men har ni max 25 i BMI, bara ring och boka ett möte så får ni svar om landstinget betalar! ;)
    Lycka till för er andra!

Svar på tråden Bröstförminskning i Skåne