• Amanda84

Hyreslägenhet 3-4 rum i Malmö - hyra?

Hej!

Jag har alltid bott i bostadsrätt men har tillfälligt flyttat till en hyreslägenhet i Malmö. Lägenheten jag bor i nu är en 2 rok på 66 kvadratmeter och har en hyra på drygt 6000 kr.

Jag kommer inom ett par år flytta till en 3- eller 4-rummare och har hela tiden haft en ambition att åter flytta tillbaka till en bostadsrätt men funderar nu på om det ändå inte är mer ekonomiskt försvarbart med en hyreslägenhet - men eftersom jag är helt novis vad gäller hyresrätter och inte har en aning om vad priserna ligger så undrar jag därför:

- I vilket område i Malmö bor du?

- Hur stor är din lägenhet (kvadratmeter och antal rum)?

- Vilken hyra har du?

• Svar på tråden Hyreslägenhet 3-4 rum i Malmö - hyra?
  • älskarlivet81

Vi bodde vid Möllan/Södervärn, flyttade därifrån januari 2010. Hade en trea på 71 kvm och betalade då ca 7800 kr för den.

• SuzR

Vi bodde i slottstaden i en 4:a på 100 kvm och betalade ca 10.000. Vi flyttade till hus i våras.

• Fontana

Mina föräldrar bor i en 3:a på Bellevuegården, vet inte exakt storlek, men den är ganska "normal", hyran är 6400 kronor i månaden, sedan har MKB ett slags rabattsystem så de betalar bara cirka 6000 kronor.

Själv bor jag i en tvåa på 64 kvm i Rönneholm, kostar 5800 i månaden, "bättre" område, men 50-talsstandard på mycket i lägenheten.

En moster till mig bor också på Bellevuegården, liksom jag en tvåa på cirka 62 kvm, hon betalar 4800 per månad.

Läget har alltså ganska stor betydelse i Malmö. Och nybyggda lägenheter är förstås ruskigt mycket dyrare.

Jag var på banken för ett halvår sedan och pratade med dem, funderade på att låna till bostadsrätt. Jag kom fram till att rent privatekonomiskt så skulle jag få samma boendekostnad om jag lånade till 80% av en bostadsrätt i det här området som om jag bodde kvar i min hyresrätt. Man kan alltså välja om man vill ge sina pengar till en hyresvärd eller till banken - slutsumman skulle i mitt fall bli densamma.

Sedan är det en annan sak att bostadsrätter ofta är mer välskötta och man har större möjlighet att modernisera sin lägenhet efter eget önskemål. Men jag bor tills vidare kvar i min fina hyreslägenhet.

• Kärlek080622

Bor i en lägenhet vid Drottningtorget. 3 rok, 85 kvm. 8.000 inkl el. 

Svar på tråden Hyreslägenhet 3-4 rum i Malmö - hyra?