Matschema till 7 månaders bebis
Hej!
Jag har lite funderingar kring det här med mat, jag bor utomlands och här finns ingen välling.
Jag har köpt gröt från Nestle som säljs här, men det ska tillagas med NAN2 som bas. Jag har smakat denna gröt och den är otroligt söt dvs de har tillsatt massa socker.
Jag har gjort vanlig havregrynsgröt och blandat med olika pureer, men han absolut avskyr detta, har provat att mixa den så slät som det går osv men icke sa nicke.
Hans schema ser ut på följande sätt:
7-8 Vaknar , frukost NAn , 210 ml
8-9:30 'Sover lite till.
11 Lunch (liten burk köpt eller hemlagad mat + halv burk fruktpure(hemlagad utan socker) dricker vatten till
14 Nan 210 ml
17 Youghurt 1;5 dl (4% fett) (grekisk osötad blandar i lite fruktpure så att den inte blir så sur, samt en halv skiva smörgås med mjukost eller leverpastej , dricker vatten eller lite juice som jag smaksätter vattnet med.
20 Nan 210 ml
20-21 Läggdags sover hela natten
Svärmor tycker att jag ger honom tok för mkt, att han blivit tjock, att jag ska ge honom mat var fjärde timme i stället osv. Han är ca 73 cm och väger ca 10 kg.
Han är väldigt matglad och jag kan ju inte låta han gå hungrig=elak mamma+ledsen bebis.
MEn får mkt kritik om att han kommer att bli överviktig osv.
JAg gör vad jag kan, som sagt där jag bor så är osötade produkter undantag och när det gäller t ec youghurt så finns den inte osötad överallt, jag ser till att han får i sig många olika frukter (undviker för söta sorter som t ex banan osv.
Vill ha lite tips och råd om det är ngt jag missar, om det är ngt jag borde ändra på osv.