• Avalie

Matschema till 7 månaders bebis

Hej!

Jag har lite funderingar kring det här med mat, jag bor utomlands och här finns ingen välling.
    Jag har köpt gröt från Nestle som säljs här, men det ska tillagas med NAN2 som bas. Jag har smakat denna gröt och den är otroligt söt dvs de har tillsatt massa socker.
    Jag har gjort vanlig havregrynsgröt och blandat med olika pureer, men han absolut avskyr detta, har provat att mixa den så slät som det går osv men icke sa nicke.
    Hans schema ser ut på följande sätt:

7-8 Vaknar , frukost NAn , 210 ml
    8-9:30 'Sover lite till.
    11 Lunch (liten burk köpt eller hemlagad mat + halv burk fruktpure(hemlagad utan socker) dricker vatten till
    14 Nan 210 ml
    17 Youghurt 1;5 dl (4% fett) (grekisk osötad blandar i lite fruktpure så att den inte blir så sur, samt en halv skiva smörgås med mjukost eller leverpastej , dricker vatten eller lite juice som jag smaksätter vattnet med.
    20 Nan 210 ml
    20-21 Läggdags sover hela natten 

Svärmor tycker att jag ger honom tok för mkt, att han blivit tjock, att jag ska ge honom mat var fjärde timme i stället osv.  Han är ca 73 cm och väger ca 10 kg.
    Han är väldigt matglad och jag kan ju inte låta han gå hungrig=elak mamma+ledsen bebis. 
    MEn får mkt kritik om att han kommer att bli överviktig osv.

JAg gör vad jag kan, som sagt där jag bor så är osötade produkter undantag och när det gäller t ec youghurt så finns den inte osötad överallt, jag ser till att han får i sig många olika  frukter (undviker för söta sorter som t ex banan osv.

Vill ha lite tips och råd om det är ngt jag missar, om det är ngt jag borde ändra på osv.

• Svar på tråden Matschema till 7 månaders bebis
  • Tirem

Fast jag tycker nig tvärtom MIT svärmor...

Jag skulle satsat på:

7:00 ersättning
    10:00 frukt
    13:00 mat+frukt+ersättning
    16:00 ersättning
    19:00 yoghurt med frukt
    20:00 ersättning

Tiderna får du ju såklart justera då de passar er men mat ungefär var tredje timme brukar man väl rekommendera!

• Tirem

Angående gröten... Är du säker på att det är tillsatt socker? Både gröten och framförallt ersättningen är söta även här och det är inte tillsatt socker i Sverige!

• ViTvåBlirTre

När min son va 5 månader hade han samma mått i vikt  o längd som din son, o han åt nästan varannan timme då, men då åt han fortfarande mycket ersättning (hade väl bytt ut ½-1 mål om dan då)
    Med tanke på hur min gosse såg ut så anser jag inte att din son e tjock.

När han va ca 8 månader hade vi ett mål ersättning kvar om dan som vi fick bort med att ge lite mosad banan istället.
    En dag för honom nu ser ut såhär:

10: Frukost, gröt på 2 dl vatten (ja han vaknar sent :) )
    14: En burk mat
    18: Middag med oss
    20: Välling, 250ml

Sover hela natten. Detta e en vanlig dag när vi e hemma o då sover han två gånger, ca en timme om gången.
    E vi iväg brukar ett mellanmål med lite frukt o fil ingå också.

Ska gröten verkligen blandas med NAN2? Vi använder bara Neslés gröt o blandar bara med vatten. Borde väl inte va skillnad i nåt annat land då man ändå blandar NAN med vatten?

Och både gröten o ersättningen e ju söta så tillsammans blir dom ju nästan sliskiga.
    Undrar som ovanstående, e du säker på att där e tillsatt socker?

Vår son vill ha sin gröt VÄLDIGT stabbig annars vägrar han äta o sitter bara o gråter, kanske kan prova d?
    Vid 6 månaders ålder VÄGRA han mat utan småbitar i.
    Dom har ju sina fixa idéer dom små Glad

Hoppas d löser sig!

• Avalie

Ja, här ska gröten blandas med ersättning, och de har tillsatt socker i den. Fruktpureer har också det.
    Vanlig gröt gick bra första gången men sen var det tvärstopp. Det blir gråt och skrik och det känns inge kul att ge honom ngt han inte alls vill ha. 

• Avalie
    Tirem skrev 2012-12-28 02:15:09 följande:
    Fast jag tycker nig tvärtom MIT svärmor...

Jag skulle satsat på:

7:00 ersättning
    10:00 frukt
    13:00 mat+frukt+ersättning
    16:00 ersättning
    19:00 yoghurt med frukt
    20:00 ersättning

Tiderna får du ju såklart justera då de passar er men mat ungefär var tredje timme brukar man väl rekommendera!
    Räcker det med bara frukt vid 10? Dvs kan han hålla sig med det till kl 13 ?
    Och hur mkt frukt då? typ en liten burk eller så? 
  • Avalie
    ViTvåBlirTre skrev 2012-12-28 03:18:55 följande:
    När min son va 5 månader hade han samma mått i vikt  o längd som din son, o han åt nästan varannan timme då, men då åt han fortfarande mycket ersättning (hade väl bytt ut ½-1 mål om dan då)
    Med tanke på hur min gosse såg ut så anser jag inte att din son e tjock.

När han va ca 8 månader hade vi ett mål ersättning kvar om dan som vi fick bort med att ge lite mosad banan istället.
    En dag för honom nu ser ut såhär:

10: Frukost, gröt på 2 dl vatten (ja han vaknar sent :) )
    14: En burk mat
    18: Middag med oss
    20: Välling, 250ml

Sover hela natten. Detta e en vanlig dag när vi e hemma o då sover han två gånger, ca en timme om gången.
    E vi iväg brukar ett mellanmål med lite frukt o fil ingå också.

Ska gröten verkligen blandas med NAN2? Vi använder bara Neslés gröt o blandar bara med vatten. Borde väl inte va skillnad i nåt annat land då man ändå blandar NAN med vatten?

Och både gröten o ersättningen e ju söta så tillsammans blir dom ju nästan sliskiga.
    Undrar som ovanstående, e du säker på att där e tillsatt socker?

Vår son vill ha sin gröt VÄLDIGT stabbig annars vägrar han äta o sitter bara o gråter, kanske kan prova d?
    Vid 6 månaders ålder VÄGRA han mat utan småbitar i.
    Dom har ju sina fixa idéer dom små Glad

Hoppas d löser sig!
    Låter som bra schema för din pojk, men herrn här skulle nog inte orka hålla sig 4 timmar mellan måltiderna. Han verkar ha en inbyggd timer och vill ha mat bums.
  • Avalie

Vi två blir tre: Vad skönt att han vaknar sent, själv så hatar jag att behöva gå upp så tidigt och fixa ersättning, jäsp...

• Natulcien

Din svärmor ska du inte lyssna på i det här fallet. Hon är ute och cyklar.
    Mat var fjärde timme är stenålder. En bebis behöver äta när bebisen är hungrig. Ofta kan det vara varannan eller var tredje timme. Så ge din son mat när han vill! Han är inte överviktig.
    Vår son var också 73 cm vid 7 månader och vägde runt 9,5 kg. Han ammades varannan timme på dagtid och utöver det fick han 2-3 msk smakportion av hemlagad mat runt lunchtid och 2-3 msk gröt på kvällen.
    Men, som sagt, varannan timme ville han äta. Fullt normalt.

• Tirem
    Avalie skrev 2012-12-28 03:38:26 följande:
    Räcker det med bara frukt vid 10? Dvs kan han hålla sig med det till kl 13 ?

Och hur mkt frukt då? typ en liten burk eller så? 

Ge lite mer mättande frukt, t.ex. banan (vilket du i och för sig skrivit att du gärna undviker) eller för en fruktsmoothi med lite yoghurt i. Om barnet inte blir mätt, ge ersättning efteråt!

• ViTvåBlirTre
    Avalie skrev 2012-12-28 03:41:36 följande:
    Låter som bra schema för din pojk, men herrn här skulle nog inte orka hålla sig 4 timmar mellan måltiderna. Han verkar ha en inbyggd timer och vill ha mat bums.
    När vi fortfarande gav ersättning som "huvudmål" åt han 270ml varannan timme, jag gjorde inte annat än satt o gav honom mat. Men sen vi tig bort ersättningen så kan han gå längre mellan måltiderna, tänkte att d kanske va så för er son oxå?
    Att vår äter mer sällan kan oxå bero på att han inte växer lika mycket länge, fram till 6 månader snitta han 4 cm o 1 kg per månad. Vid 8 månader hade han växt detta på två månader.

Vi hade problem här hemma med gröten i början oxå, på morgonen. Han ÄLSKAR gröt men d tar tydligen längre tid att få d i sig än välling men när han väl förstod att han blev mätt på detta oxå så va frukosten en fröjd igen Glad
Svar på tråden Matschema till 7 månaders bebis