• Awanata

Hur korta skidor kan jag köpa?

Jag är en riktig rookie. Jag vill helst ha snowblades men hittar inga att köpa med skidbindning så jag har väl insett att det bara är att lägga ner den tanken.. Så vi har börjat kolla skidor. Vilket jag tycker är skitobehagligt och jag vill ha så korta som det bara går. Jag själv är 173 cm lång och ärligt talat så skulle jag helst ha skidor på 100 cm men det förstår jag ju så klart inte går.

Nu har jag hittat någon som säljer begagnade på min ort med min storlek i pjäxor och en längd på 130 cm. Är det alldeles för kort det med? Finns det inga kortare skidor för vuxna? Jag har åkt skidor en gång förut och jag hade 170 cm långa den gången och det gick verkligen inte. Snowbladesen kunde jag svänga med och lära mig någorlunda på den korta tid jag hade dom..

Gör det mest för att ha något att lära mig av i början och om jag får lite häng på det så kan jag byta upp mig.. Glad

• Svar på tråden Hur korta skidor kan jag köpa?
  • Studentpappa

Under 145-150cm finns det bara juniorskidor om jag inte minns fel.
    Kolla i butikerna eller åk till en backe med skiduthyrning och testa en dag.
    Köper du ett par mjuka nybörjarskidor någonstans kring 150cm kommer det vara en gigantisk skillnad mot de du testade sist på 170cm.

• Awanata
    Kakmonster skrev 2012-12-28 08:34:29 följande:
    Finns på blocket.

Vilket finns på blocket, menar du? Jag vet att snowblades finns men jag har inte hittat några med utlösande bindning.
    Studentpappa skrev 2012-12-28 07:58:48 följande:
    Under 145-150cm finns det bara juniorskidor om jag inte minns fel.
    Kolla i butikerna eller åk till en backe med skiduthyrning och testa en dag.
    Köper du ett par mjuka nybörjarskidor någonstans kring 150cm kommer det vara en gigantisk skillnad mot de du testade sist på 170cm.
    Det var ju typiskt.. Är det så alltså? Jag minns mest bara att jag kände mig otroligt lättad över att sätta på mig snowblades gentemot de långa skidorna jag hade först!
  • Studentpappa

Det finns ju inget som säger att du inte kan åka på ett par juniorskidor. De är ju bara oftast väldigt mjuka och bindningarna inte så kraftiga. Beror ju på vad du väger.
    Åker du till en skiduthyrning eller en butik med kunnig personal får du hjälp.

Snowblades med riktigt bindning fyller ingen funktion, de är ju knappt längre än pjäxorna.

• Studentpappa

För att förtydliga mig, utlösningsmekanismen på bindningen är ju för att förhindra förvridningskador när du ramlar. Snowblades är korta, ger ingen hävarm och behöver därför inte lösa ut.

• Awanata
    Studentpappa skrev 2012-12-28 09:28:33 följande:
    För att förtydliga mig, utlösningsmekanismen på bindningen är ju för att förhindra förvridningskador när du ramlar. Snowblades är korta, ger ingen hävarm och behöver därför inte lösa ut.

Så alla skrämselforum som jag läst att benen bryts av likt bambu kan jag förbise då? Jag tänkte åka iväg och köpa ett par snowblades här innan för en hundring men så läste jag på alla forum som skrek nej rakt ut.. då kände jag att jag som är så oerfaren säkerligen kommer hamna på sjukan med ett brutet ben.
  • Studentpappa

Du behöver inte vara rädd för benbrott pga att blades inte löser ut. Sen finns det givetvis hundra andra anledningar dina ben kan gå av på:)
    Personligen skulle jag inte köpa blades utan hellre satsa på skidor. Så fort du får upp lite fart blir ett par blades väldigt ostadiga.

• Studentpappa

Kan ju dra en anekdot från när jag jobbade på skidhyran i Åre, det stormade in en relativt aggressiv dam som anklagade oss för att fått sitt knä förstört pga felaktigt inställda hyrskidor. 

Jag beklagade det inträffade och bad att få titta på skidan för att se vad bindningen var inställd på. Vi ställde alltid in väldigt lågt på medelålders otränade personer. Speciellt kvinnliga med lite övervikt, helt enkelt för att förhindra att deras knän skulle gå sönder vid vurpor. Hennes skidor var korrekt inställda för en vikt någonstans vid 50-60kg och hon vägde säkert 80kg+. Jag informerade om vad bindningen var inställd på och hon slutade propsa på att det var vårt fel :D
    Så bindningen var ju givetvis inte problemet utan att hennes kropp inte höll för belastningen och att hon som ovan inte "kan" ramla rätt. Nu är jag inte en lika aktiv åkare längre men för några år sedan vid en vikt på 85-90kg hade jag mina bindningar på ca 165kg vid offpiståkning. Jag har kraschat otaliga ggr och aldrig brutit något ben, däremot har mina knän åkt på några smällar men jag har haft tur och klarat mina ledband. Så köper du beggade skidor se till att de är rätt inställda för din vikt. 

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem.
Svar på tråden Hur korta skidor kan jag köpa?