Min hund gör utfall mot vissa människor
Nu skall jag försöka förklara så gott jag kan här om min hund.
Han är snart 3 år (april) och kastrerad. Blandras och väger 45 kg. Han är världens goaste och mysigaste hund när vi är hemma. Han har aldrig visat något agg mot mig eller sin husse.
När han var valp märkte vi ingenting, sen kom det bara mer och mer. När vi är ute och går är det absolut inga problem, han gör inga utfall mot förbipasserade. Däremot om en okänd människa kanske stannar upp och berömmer hur fin han är eller vad han är för ras, då kan han bli lite arg.
Det har aldrig gått så långt att han har bitit något. Han reser ragg och kan antingen skälla lite eller typ flämta. Därimot slutar han helt efter att han har fått hälsa på människan. Då blir han glad och älskar den människan.
Kan tilläggas att han ALDRIG har gjort något utfall mot barn eller människor som går med barn eller barnvagn. Inte heller mot människor som har hund. Han älskar barn och hundar. Utan detta gör han endast mot människor som kommer FRAM till oss och vill hälsa. Alltså okända människor som han inte har träffat innan. Oftast är det människor av det äldre slaget han är arg på. Gamla.
Jag tycker detta är jättejobbigt. Dels för att varje gång vi är ute på promenad så hoppas jag att ingen kommer fram till oss, synd för vi har fått väldigt många kommentarer om att han är en fin och vacker hund, och dom vill gärna hälsa på honom. Men jag vågar inte. Han är ju kraftig i sitt skall, så dem blir ju såklart rädda när han visar ett sådant beteende.
När vi är hemma och det kommer nya människor hem till oss, blir han inte heller arg. Utan när han blir arg på människor är det när vi är ute och går.
Hur skall jag göra för att träna på detta?