• missheci

Min hund gör utfall mot vissa människor

Nu skall jag försöka förklara så gott jag kan här om min hund.

Han är snart 3 år (april) och kastrerad. Blandras och väger 45 kg. Han är världens goaste och mysigaste hund när vi är hemma. Han har aldrig visat något agg mot mig eller sin husse.
    När han var valp märkte vi ingenting, sen kom det bara mer och mer. När vi är ute och går är det absolut inga problem, han gör inga utfall mot förbipasserade. Däremot om en okänd människa kanske stannar upp och berömmer hur fin han är eller vad han är för ras, då kan han bli lite arg.
    Det har aldrig gått så långt att han har bitit något. Han reser ragg och kan antingen skälla lite eller typ flämta. Därimot slutar han helt efter att han har fått hälsa på människan. Då blir han glad och älskar den människan.

Kan tilläggas att han ALDRIG har gjort något utfall mot barn eller människor som går med barn eller barnvagn. Inte heller mot människor som har hund. Han älskar barn och hundar. Utan detta gör han endast mot människor som kommer FRAM till oss och vill hälsa. Alltså okända människor som han inte har träffat innan. Oftast är det människor av det äldre slaget han är arg på. Gamla.

Jag tycker detta är jättejobbigt. Dels för att varje gång vi är ute på promenad så hoppas jag att ingen kommer fram till oss, synd för vi har fått väldigt många kommentarer om att han är en fin och vacker hund, och dom vill gärna hälsa på honom. Men jag vågar inte. Han är ju kraftig i sitt skall, så dem blir ju såklart rädda när han visar ett sådant beteende.

När vi är hemma och det kommer nya människor hem till oss, blir han inte heller arg. Utan när han blir arg på människor är det när vi är ute och går.

Hur skall jag göra för att träna på detta?

• Svar på tråden Min hund gör utfall mot vissa människor
  • Dexter dot com

Han är osäker och känner sig förmodligen trängd i koppel när folk kommer fram. Låt honom slippa främmande människor som ska hälsa eftersom han visar så tydligt att han inte är bekväm med det. Stannar folk så avled med en gotte/leksak och sätt hunden och håll lite avstånd men låt ingen hälsa.
    Personligen förstår jag inte varför hundar ska behöva hälsa på allt och alla? Dom är oftast väldigt nöjda med "sin flock" och har inget utbyte av främlingar som kommer fram. 

• missheci

Jag har slutat att låta dem hälsa. Jag säger att han är osäker och så brukar jag hålla något avstånd. Men problemet är ju att han redan börjar visa ragg när någon bara börjar prata med mig.

Som idag. Jag och Hercules(hunden) går på en väg. Från vänster sida kommer en äldre kvinna som snart skall korsa vår väg. Hercules kollar uppmärksamt på henne men än säger han inget. När hon är ca 2 meter märker jag att hon vill ha kontakt med mig och frågar vad han är för en ras. Och det är DÅ (så fort hon börjar prata med oss) han gör utfallet. I detta fall skäller han ganska kraftgt och vill liksom hoppa fram mot henne.
    Jag är glad att jag är medveten om problemet så jag hinner ju alltid dra tillbaka honom innan det sker en olycka. Men jag är så rädd om jag någon dag inte skulle hinna reagera. Vad kommer det sluta med?

Men det är som du säger, att avleda honom verkar det bästa. Men bara det att jag vill ju kunna svara på en människas frågor utan att han skall blossa upp så...

• Dexter dot com
    missheci skrev 2012-12-28 11:52:01 följande:
    Jag har slutat att låta dem hälsa. Jag säger att han är osäker och så brukar jag hålla något avstånd. Men problemet är ju att han redan börjar visa ragg när någon bara börjar prata med mig.

Som idag. Jag och Hercules(hunden) går på en väg. Från vänster sida kommer en äldre kvinna som snart skall korsa vår väg. Hercules kollar uppmärksamt på henne men än säger han inget. När hon är ca 2 meter märker jag att hon vill ha kontakt med mig och frågar vad han är för en ras. Och det är DÅ (så fort hon börjar prata med oss) han gör utfallet. I detta fall skäller han ganska kraftgt och vill liksom hoppa fram mot henne.
    Jag är glad att jag är medveten om problemet så jag hinner ju alltid dra tillbaka honom innan det sker en olycka. Men jag är så rädd om jag någon dag inte skulle hinna reagera. Vad kommer det sluta med?

Men det är som du säger, att avleda honom verkar det bästa. Men bara det att jag vill ju kunna svara på en människas frågor utan att han skall blossa upp så...

Se till att avleda och få kontakt med honom INNAN han gör ett utfall, för varje gång han gör det så befästs beteendet och blir svårare att jobba bort. Det gäller att ligga steget före hela tiden vilket är lättare sagt än gjort ;)
    Försök hitta det godis/leksak som är så åtråvärt att han behåller fokus på dig och struntar i allt annat. Ibörjan får du nog acceptera att han behöver ett par meters avstånd för att klara av att fokusera på dig.
    Har du inte tränat med klicker innan så tycker jag du ska börja för det ger oftast snabba resultat.
  • Terese 047
    Dexter dot com skrev 2012-12-28 12:41:08 följande:
    Se till att avleda och få kontakt med honom INNAN han gör ett utfall, för varje gång han gör det så befästs beteendet och blir svårare att jobba bort. Det gäller att ligga steget före hela tiden vilket är lättare sagt än gjort ;)
    Försök hitta det godis/leksak som är så åtråvärt att han behåller fokus på dig och struntar i allt annat. Ibörjan får du nog acceptera att han behöver ett par meters avstånd för att klara av att fokusera på dig.
    Har du inte tränat med klicker innan så tycker jag du ska börja för det ger oftast snabba resultat.
    dom råden skriver jag under på.
    Leksak eller något gott att hålla hans fokus på så får han en iställning att där kommer någon- jag får godis
    Analysera honom mer, när gör han första tecken på utfall? Fånga hans uppmärksamhet INNAN det

En tub mjukost , en klick på nosen funkar bra om varken godis eller leksak går hem ;)
    Då måste dom slicka bort det.

Börja klickerträna!

Min hund gjorde utfall mot andra hundar förut ett tag 
  • Jojile

Jag är verkligen ingen hundexpert men min familjs hundar har alla haft lite skumma saker för sig. Ena hunden är en Berner sennen som inte är överförtjust i andra hundar. Tyvärr verkar denna ras dra till sig hundägare som getingar till saftglas.

Jag brukar, så fort jag märker att de vill ha kontakt, le och skaka på huvudet. De allra flesta fattar piken och går vidare.

• Dexter dot com

Hur aktiverar ni hunden? Många hundar som inte dräneras regelbundet på sin energi genom hjärngympa och att använda skallen ordentligt bygger upp frustration som just visar sig genom utfall, stress,överslagshandlingar mm.

• missheci
    Dexter dot com skrev 2012-12-28 13:10:25 följande:
    Hur aktiverar ni hunden? Många hundar som inte dräneras regelbundet på sin energi genom hjärngympa och att använda skallen ordentligt bygger upp frustration som just visar sig genom utfall, stress,överslagshandlingar mm.

Vi promenerar mycket med honom. Långpromenaderna brukar vara på minst 1 timme. och då är vi oftast i skogen och går så han kan hoppa över fallna träd osv. Sen tar vi honom till en hundgård då och då, släpper han lös så han får kuta av sig lite och då har vi med oss massa leksaker där vi leker med honom. 
    Skulle faktiskt inte kunna säga att han är understimulerad.  Jag vet dock vad du menar, för när han var ca 1 år var han ganska understimulderad.

Jag skall testa detta med att avleda. Att ha för vana att alltid ha något i fickan till honom. Leksak eller gotta.

Tycker det är så svårt bara, eftersom hade det tex kommit fram ett barn, då blir han jätteglad vickar på svansen och vill gärna bli klappad. Då blir han heller inte arg på mamma/pappan. Så fort han ser en barnvagn vickan han på svansen och vill gärna vara den som går fram och hälsar ( vilket vi då inte gör såklart, han ska inte hälsa på allt).

Det är jobbigt att inte veta vem han kommer göra utfall mot. För han gör det liksom bara mot vissa. Men tack för alla fina tips. Jag ska testa dessa.

Är det någon som kan veta anledning till varför han gör så mot vissa? Jag kan inte tycka att han har råkat illa ut under sin valptid.       

• Dexter dot com
    missheci skrev 2012-12-29 11:22:05 följande:

Vi promenerar mycket med honom. Långpromenaderna brukar vara på minst 1 timme. och då är vi oftast i skogen och går så han kan hoppa över fallna träd osv. Sen tar vi honom till en hundgård då och då, släpper han lös så han får kuta av sig lite och då har vi med oss massa leksaker där vi leker med honom. 
    Skulle faktiskt inte kunna säga att han är understimulerad.  Jag vet dock vad du menar, för när han var ca 1 år var han ganska understimulderad.

Jag skall testa detta med att avleda. Att ha för vana att alltid ha något i fickan till honom. Leksak eller gotta.

Tycker det är så svårt bara, eftersom hade det tex kommit fram ett barn, då blir han jätteglad vickar på svansen och vill gärna bli klappad. Då blir han heller inte arg på mamma/pappan. Så fort han ser en barnvagn vickan han på svansen och vill gärna vara den som går fram och hälsar ( vilket vi då inte gör såklart, han ska inte hälsa på allt).

Det är jobbigt att inte veta vem han kommer göra utfall mot. För han gör det liksom bara mot vissa. Men tack för alla fina tips. Jag ska testa dessa.

Är det någon som kan veta anledning till varför han gör så mot vissa? Jag kan inte tycka att han har råkat illa ut under sin valptid.       

Di verkar vara duktiga att motionera honom men ni låter honom inte använda skallen. Motion tröttar inte ut en hund mentalt men det gör nosarbete,problemlösningar,samarbete med er mm
    Jag skulle absolut testa att lägga enklare spår,låta honom få leta efter sin mat, "tappa" saker i skogen som han får söka reda på, träna kontakt dvs enkla övningar som tröttar ut honom mentalt,bygger upp hans självförtroende och erat samarbete.

Orsaken till hans utfall kan vara osäkerhet eller att han är väldigt signalkänslig och behöver sitt space för att inte känna sig trängd. 
  • missheci
    Dexter dot com skrev 2012-12-30 05:15:01 följande:
    Di verkar vara duktiga att motionera honom men ni låter honom inte använda skallen. Motion tröttar inte ut en hund mentalt men det gör nosarbete,problemlösningar,samarbete med er mm
    Jag skulle absolut testa att lägga enklare spår,låta honom få leta efter sin mat, "tappa" saker i skogen som han får söka reda på, träna kontakt dvs enkla övningar som tröttar ut honom mentalt,bygger upp hans självförtroende och erat samarbete.

Orsaken till hans utfall kan vara osäkerhet eller att han är väldigt signalkänslig och behöver sitt space för att inte känna sig trängd. 

Tack för tipsen.

Vad brukar du använda för att lägga spår? hade varit riktigt kul att börja göra något sådant. Vi fick testa att spåra på vår hundkurs vi gjorde för ett år sen, och det tyckte han ju var riktigt kul. Får inte tummen ur bara, men vet att vi måste få det. Både jag och sambo pratade om detta igår.

• Dexter dot com
    missheci skrev 2012-12-30 11:48:24 följande:

Tack för tipsen.

Vad brukar du använda för att lägga spår? hade varit riktigt kul att börja göra något sådant. Vi fick testa att spåra på vår hundkurs vi gjorde för ett år sen, och det tyckte han ju var riktigt kul. Får inte tummen ur bara, men vet att vi måste få det. Både jag och sambo pratade om detta igår.

Jag lägger personspår och här har du en länk med mycket bra tips !!!

www.aktivhund.se/hund-artiklar/spara-med-din-hund.asp

Svar på tråden Min hund gör utfall mot vissa människor