• Mintolux

Storlek på surfplatta?

Sitter och funderar på en www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/samsung-galaxytab2101wifi/174604.5323/
    Surfplattan skall användas hemma och när man är borta, inte i fickor osv.
    Sedan skall dottern på 5 år få några timmar i veckan att spela/leka med denna också.

Frågan är om 10.1 tum är för stort och 7 för litet.... vill ha råd av folk som har surfplatta till barn runt 5-6 år.

Sedan ä frågan om appar, framför allt barn finns tillräckligt till android annars kanske man skall kika på en ipad.

Storleken vilken 7 eller 10.1 ???

• Svar på tråden Storlek på surfplatta?
  • giftfri

10.1" för hemmabruk, annars är 7" långt bättre om du ska släpa med dig den överallt..

Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Mintolux

Ungefär så resonerar jag med, laptopen är på 15.6" oxh den har jag med mig också.
    Eftersom jag inte använder sakerna under färden utan när man bara är på plats så känns inte 10.1" på en surfplatta för stort.

Frågan är om 10.1" är för stort för en 5 årings händer/fingrar att hantera?

• Viktisen

Dum fråga men jag har aldrig fattat vad en surfplatta är, kan man blogga på den text, ringa med den eller är det "bara" dator i miniformat? Förlåt ts för jag stjäl din tråd med frågan

• giftfri
    Mintolux skrev 2012-12-28 12:30:00 följande:
    Ungefär så resonerar jag med, laptopen är på 15.6" oxh den har jag med mig också.
    Eftersom jag inte använder sakerna under färden utan när man bara är på plats så känns inte 10.1" på en surfplatta för stort.

Frågan är om 10.1" är för stort för en 5 årings händer/fingrar att hantera?

Nej då inga problem för en 5-åring å hantera en 10" platta.., jag förmedlar/köper in massor med plattor så jag har rätt bra koll på vad som passar/fungerar.., men köp en platta med Android 4.x å ingen svindyr iPad, den är inte ett dugg bättre än en bra av annat märke, bara h-vetes så mycket dyrare..
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Mintolux

Surfplatta är en dator utan tangentbord och mycket mindre förmåga eller en smartphone i större storlek med större förmåga samt att den inte går att ringa på.... kan man enkelt säga.

Har nog bestämt mig 10.1" mätte upp en 7"  och en 10.1" insåg skillnaden.
    Frågan är om man skall ha en android

www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/samsung-galaxytab2101wifi/174604.5323/

eller ipad

www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/ipad/ipad-2/apple-ipad216gbwhite/156433.7222/

mest tänker jag på barnappar, behövs inte många bara en del eftersom dottern bara är 5 år.

• scrapparlotta
    Mintolux skrev 2012-12-28 12:38:41 följande:
    Surfplatta är en dator utan tangentbord och mycket mindre förmåga eller en smartphone i större storlek med större förmåga samt att den inte går att ringa på.... kan man enkelt säga.

Har nog bestämt mig 10.1" mätte upp en 7"  och en 10.1" insåg skillnaden.
    Frågan är om man skall ha en android

www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android.../

eller ipad

www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/ipad/ip.../

mest tänker jag på barnappar, behövs inte många bara en del eftersom dottern bara är 5 år.
    Våra tjejer fick en ipad mini i julklapp. Stod länge och velade om jag skulle ha den stora eller lilla. Köpte den lilla, mini tillslut. Och för barnens skull tror jag det var ett bra köp. Och då är dom lite äldre än ditt barn. Dom är 6 och 8 år. Men dom ligger i soffan med den och så....och jag tror att den stora hade varit lite för "tung" och otymplig att ligga ner och surfa och spela spel om man är ca 6 år. Men tja, dom hade säkert fixat den stora med......
  • Mintolux

Kan tillägga att pussel, rita och bilspel är nog det som kommer att göras mest.
    Räcker Android eller måste man ha Ipad?

• Erki

Vi köpte denver från ica maxi till barnen i jul och dom duger utmärkt. Det är android och finns massor med appar på den.
    800 för 7 tum och 1500 för 10 tum tror jag det var

• Mintolux

oj oj.... tittade nu och insåg skärmupplösningen och minnet... icke sa nicke en ipad3 isf eller samsung galaxy tab2 får det bli.

• Turkfästmön

Förlåt att jag själ tråden lite, men vilket är bäst: Surfplatta eller en minidator?

• Mintolux

beror lite på ändamålet skulle jag vilja säga.
    Minidator är mycket bra och klarar man sig länge på.
    Det har blivit lite hysteri kring surfplatta och dess förmåga.
    Smaken är som baken den är delad.

Minidator i samma prisklass som surfplatta innebär att du får lagringsutrymme och bättre grafik helt enkelt.

Priset mellan dessa två vet jag inte mycket om.

• Bergling

Man skall dock inte underskatta vikten på plattan. Det beror iofs lite på hur man använder den, men ofta sitter man ju inte med den platt på bordet, utan lite vinklat i knät. Testade mina svärföräldrars Acer Iconia Tab A200, och den är rätt tung efter ett tag. 

Vi har två stycken Asus Nexus 7, och för oss har de perfekt storlek. Tillräckligt stora för att kunna spela spel och se på film (går förvisso på telefonen också), men inte tunga eller otympliga. 

• Mintolux

Har börjat fundera på mer vilket operativsystem istället numera.

Uteslöt Ipad och hakade på Android med en gång.
    Har nu kikat runt lite och kanske lutar mer åt Ipad tror jag.

Frågan som nu återstår är Ipad2 eller Ipad3, ser att generation 2 säljs mer ännu pga priset förmodar jag.
    Dock så om jag har fattat det rätt så funkar inte flash på ipad2...

Riktar mer och mer in mig på att fokusera på att dottern 5 år skall kunna ha den till bolibompa på svt och spel.

Tips och råd att välja vore snällt!

• Jessica587

Ipad 4 äger ut dom. Är super nöjd med min

• LitetBus

Min 5-åring fick en samsung galaxy tab 2 7.0 i julklapp, och 7 tum var alldeles perfekt tycker jag

• slazh

Skärmen på iPad 3 och 4 är mycket bättre än andra iPads. Själv föredrar jag Android. Det finns även andra system som Windows på en del plattor.

En del plattor har också möjligheten att koppla på ett tangentbord och en del plattor kan användas som både platta och bärbar dator så vi ser en helt ny typ av produkt där egentligen som jag tror kommer bli vanligare om några år eftersom efterfrågan på både plattor och bärbara datorer är stor.

Pekplatta med Windows 8 utan tangentbordet

Sätt fast tangentbordet med touchpad på och du har en bärbar dator istället

• baby87

Vi har en samsung galaxy note 10,1 Och en iPad 9,7 O när sonen på snart 5år använder dom är det bra han föredrar denna storleken än mini om han skulle välja Så ja skulle nog köpt den stora

(¯`v´¯)Älskar Mina Pojkar (¯`v´¯)
Svar på tråden Storlek på surfplatta?