• Anonym (H)

Ni som gått ner mycket i vikt på "kort" tid- Berätta hur ni gjorde!

Hej

Sådär dagarna innan det nya året börjar känner jag hur motivationen stiger! Jag skall försöka skapa mig lite sundare långsiktiga vanor- MEN, jag vill kick-starta! Jag VEEEEEEET att inget långsiktigt kommer ur en snabb viktnedgång- men jag skulle vilja gå ner 4-5 kilo den första månaden.

Ni som gått ner mycket på kort tid- hur gjorde ni? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-28 13:29
    Skall förtydliga mig... Tips om tabletter, pulver/bars/shaker och laxering undanbedes!

• Svar på tråden Ni som gått ner mycket i vikt på "kort" tid- Berätta hur ni gjorde!
  • Anonym

Enkelt, jag slutade äta och tog två tabletter av Pursennid Ex-Lax varje eftermiddag första veckan.
    Andra veckan drack jag en kopp välling två gånger om dagen.
    Tredje veckan åt jag en banan tillsammans med vällingen.
    Fjärde veckan började jag försiktigt introducera mat för magen igen.

• Tess1990

jag gick ner 14kg på 6 månader förut

gick ner ca. 3-4kg dom två första månaderna och sen lite mindre, men endå stadig viktnedgång
    sen gick det trögt så gick bara ner 1kg i månaden i 2 månader sen, sen stannade jag där ett tag
    (sammanlagt 16kg på 8 månader) 
    sen gick jag tyvärr upp allt + mer..

Jag började träna hos sjukgymnast 2 gånger i veckan, först på väldigt låg nivå men ökade ganska snabbt viktmotstånd och intensitet. 
    körde ca. 20-30min kondition (cykel, löpband, roddmaskin) och styrketräning 30-40min (lösa vikter och maskin)
    gick dit varje vecka, oavsett om jag kände för det eller orkade, gick ALLTID dit, tror jag bara var borta 2 gånger under hela den tiden och då bara för att jag var riktigt sjuk.  

flyttade till ett ställe där jag var tvungen att gå upp och ner i trappa många gånger per dag (kanske ca. 40 trappsteg) gick väl upp och ner 10-20 gånger om dagen

jag drack ingen läsk, åt inget godis, åt inge chips, åt ingen snabbtmat eller massa onyttiga saker på ca. 3-4 månader (jobbigt! men gick, hade inge pengar till sånt)

åt ganska mycket kött, mindre potatis/ris/pasta och sallad till varje måltid   
    mycket mindre portioner (mindre tallrikar, var lite hungrig i början men det försvann snabbt)
    drack mycket vatten! minst 1L om dagen.  

gick och la mig vid 22 på vardagar och gick upp vid 6.30, gick och la mig vid 23 på helgen och gick upp vid 8-9.

vägde mig bara en gång i månaden hos sjukgymnasten, hade så mycket annat att tänka på så tänkte knappt på att jag gick ner, bara alla andra som la märke till det
    så tipset är väl att inte tänka för mycket på det

det funkade för mig iaf. 
    inget räkna kalorier, proteinbars eller metod, bara inte äta skit och äta bra saker
    men jag hade ganska mycket att gå ner, och min kropp funkar lite speciellt
    (lätt för att få bra kondition snabbt och bygga muskler) 

kommer även försöka göra det nu till våren.  

• Gladskit

Kapa kolhydraterna så kommer du gå ner mkt första veckorna. Det mesta kommer att vara vätska men eftersom det ger utslag på vågen rätt snabbt så kan det kanske ge motivation? Sen är det bra och mättande mat som gäller. Bra proteiner (fisk, kyckling, kött, skaldjur), fullfeta produkter som ger näring och energi, bra baskolhydrater (potatis, ris, rotsaker, frukt och grönsaker) som ger mättnad, fibrer och vitaminer.
    Rensa skafferiet på godis, kakor, vitt bröd, halvfabrikat (pulvermos, våffelmix etc), sötade produkter typ frukostflingor. Och se till att göra veckomatsedlar och köp hem allt du behöver. Inte så att du måste äta en viss rätt på måndagen och en viss rätt på tisdagen men då vet du att allt du behöver till veckan finns i kyl, frys och skafferi och så lagar du det som du är sugen på/har tid till utifrån rätterna på listan.

Träning är inget måste men jag tycker ju att det hör till, oavsett man vill gå ner i vikt eller ej. Alla mår bra av att röra på sig!

• Miss P71

Ta bort pasta, ris, potatis, bröd. träna 2 ggr i veckan. Måste du äta bröd så är det knäckebröd utan vetemjöl i lika dant när det kommer till vanligt bröd. Min sambo gick ner 10 kg på det sättet på 2 månader.

• Anonym (H)

Tack alla! Så, om man summerar det; dra ner på kolhydrater, planera maten, motionera lagom. 

• Anonym (hemliga mamman)

räknas det att gå ner mycket om det är efter en graviditet man gör det?
    jag har gått ner 29 kilo på 8 månader genom att promenera mycket och snabbt (äta bra har jag alltid gjort).
    ladda hem en app till mobilen och ut och promenera!

• Gladskit
    Anonym (H) skrev 2012-12-28 13:51:42 följande:
    Tack alla! Så, om man summerar det; dra ner på kolhydrater, planera maten, motionera lagom. 
    Precis!
    Och se det som ett livsprojekt!
    Tänk på hur du "vill vara" och hur du "vill leva". För mig tex. så är det viktigt att träningen blir en del av vardagen så att min son får det med sig när han blir stor. Att det blir naturligt för honom att röra på sig.

Och sen att man gör det roligt, sätter upp mål och sånt för att behålla motivationen. Köp en ny kokbok. Gå på en föreläsning om kost eller hälsa, besök ett träningsconvent eller testa en ny träningsform.     
  • Anonym (H)
    Gladskit skrev 2012-12-28 13:54:57 följande:
    Precis!
    Och se det som ett livsprojekt!
    Tänk på hur du "vill vara" och hur du "vill leva". För mig tex. så är det viktigt att träningen blir en del av vardagen så att min son får det med sig när han blir stor. Att det blir naturligt för honom att röra på sig.

Och sen att man gör det roligt, sätter upp mål och sånt för att behålla motivationen. Köp en ny kokbok. Gå på en föreläsning om kost eller hälsa, besök ett träningsconvent eller testa en ny träningsform.     
    Jag har tankar om att gå ut ganska hårt... VERKLIGEN inte äta något som helst onyttigt de första sex veckorna, träna 3-4 dagar i veckan, sova som jag skall och införa mer vardagsmotion. Efter detta, när sötsuget är uppstyrt och träningen blivit invand, lägger jag nog upp en mer hållbar strategi... Typ att jag får "synda" lite när jag är bortbjuden eller vill ta ett glas vin en kväll...Träningen skall jag dock inte minska på. 
  • PinkSugar

En proteindrink och en kycklingfile om dagen, tillsammans med 7 km promenad om dagen. Gick ner nästan 3 kg första veckan och sedan nästan 2 kg i veckan

• Anonym (H)
    PinkSugar skrev 2012-12-28 14:40:01 följande:
    En proteindrink och en kycklingfile om dagen, tillsammans med 7 km promenad om dagen. Gick ner nästan 3 kg första veckan och sedan nästan 2 kg i veckan
    INGET annat? Inte sallad? Hur länge höll du på så och hur mådde du?
  • PinkSugar
    Anonym (H) skrev 2012-12-28 15:05:35 följande:
    INGET annat? Inte sallad? Hur länge höll du på så och hur mådde du?
    Inget annat. Höll ut i 3 veckor
  • Anonym (H)
    PinkSugar skrev 2012-12-28 15:12:21 följande:
    ur mådde du? Du kan ju verkligen inte ha mått bra. 
  • Anonym (Amos)
    PinkSugar skrev 2012-12-28 15:12:21 följande:

Precis, HÖLL UT i 3 veckor. Är det verkligen något att rekommendera andra??? Du kan inte ha mått särskilt bra och det är knappast en hållbar livsföring att äta en kycklingfilé och en proteindrink per dag.
  • PinkSugar
    Anonym (H) skrev 2012-12-28 15:29:21 följande:
    ur mådde du? Du kan ju verkligen inte ha mått bra. 
    Var jobbigt i tre dagar sen så tänkte man inte på det
    Anonym (Amos) skrev 2012-12-28 17:56:07 följande:

Precis, HÖLL UT i 3 veckor. Är det verkligen något att rekommendera andra??? Du kan inte ha mått särskilt bra och det är knappast en hållbar livsföring att äta en kycklingfilé och en proteindrink per dag.

Ja, jag expressbantade för en speciell sak och sedan när den saken var över så så jag som vanligt igen. Så tycker den metoden funkade utmäkt
  • Anonym (Evelina)

Kan säga att jag har samma erfarenhet, slutar man med kolhyderater så går det snabbt och man kan bli mätt och leva utan pasta och sånt. Äta lite lång kornigt ris ibland, för ris är jätteviktigt för kroppen, och helt utan bra kolhyderater tror jag inte en kropp mår bra av i längden.( Sen kan jag säga att när jag började med min adhd medicin så försvann jag),( nu var jag inte överviktig innan så jag rekomenderar inte att sluta med kolhyderater osv om man innan haft någon slags ätstörningar oavsett om man är överviktig eller inte utan att rådgöra med en läkare eller dietist).Sen göra små vardagliga förändringar, gå en station längre, ta trappor istället för hiss, bära kassar, dansa när man städar till musik :)...osv...

Svar på tråden Ni som gått ner mycket i vikt på "kort" tid- Berätta hur ni gjorde!