• Anonym

Vad betyder mitt leverprov?

För 2-3 veckor sen hade jag ont i magen, högt upp på höger sida. Jag blev orolig om det var något med levern eller gallan, så jag var till vårdcentralen som ville ta prover på mig. Idag fick jag ett brev från dom. Det enda som står är detta:

"Ang. leverprovet som togs.
    Normalvärde är 25 och du har 28. Vi skulle därför vilja ta ytterligare prov på dig. Dessa är beställda och du är välkommen på vår dropin-tid om en månad". 

Någon som vet vad 25 och 28 betyder? Det känns ju inte så bra om de vill göra om provet?
    Är jätteorolig nu. :( Ringde till vårdcentralen, men läkaren var inte där idag... Jag ville ha förklarat för mig vad provet säger eftersom jag nu är jätterädd och orolig över att något är fel på min lever. 

• Svar på tråden Vad betyder mitt leverprov?
  • Ninja05

Det betyder att du har förhöjda levervärden. Det kan bero på massa olika saker..alkohol , läkemedel eller någon sjukdom. Försök ta det lugnt tills de utrett dig. Lycka till!

• Anonym

Usch då... :( Är 28 så förhöjt att det är farligt eller att levern är förstörd på något vis? Hur mycket över 25 kan man vara utan att det räknas som onormalt? Det är ju "bara" 3 över normalvärdet, men jag vet å andra sidan inte alls hur man räknar.

• Scream2

Skulle kunna tänka mig, utan att vara expert på det här, att det är ditt bilirubin som är aningen högt. Kan ju varit så att det var en liten gallsten som passerade ut när du hade ont och pga det så blev det en tillfällig ökning av bilirubinet. Det är ämnet som gör människan gul om det blir stopp i gallgångarna. Har lite att göra med röda blodkroppar också, men då värdet är högst marginellt föröjt så vill garanterat läkaren bara kolla så det återgått till det normala.

• Anonym

Är 28 väldigt högt då? Känner mig jätterädd eftersom jag förstått att levern inte återhämtar sig särskilt lätt och jag funderar mycket på vad som kan orsakat detta. Försöker ta det lugnt och inte oroa mig, men det är svårt när jag kan ta ett nytt test först om en månad. :( Vågar jag ta alvedon när jag har huvudvärk eller om jag blir förkyld innan  dess, eller dricka alkohol på nyår eller helgen, osv... Såna tankar snurrar också eftersom jag inte förstår vad 28 står för, hur dåligt värde det är. Om det ligger högt inom ett normalspann eller om allt över 25 är illa.

• Anonym

Ingen som vet?
    Sjukvårdsupplysningen visste inte, så det känns ju lugnande... Gråter 

Svar på tråden Vad betyder mitt leverprov?