Kommer vår taktik att fungera eller kämpar vi i onödan?
Hej!
Vår son på 19 månader har problem med sömnen. Vissa perioder vaknar han rätt mycket, men det största problemet är att få honom att somna. Så har det varit så länge jag kan minnas, med undantag för vissa kortare perioder då det av någon anledning har fungerat bra. De dåliga sömnvanorna började när han hade kolik och det rättade liksom aldrig till sig efter det. Han somnar sällan före 22.30 och vid det laget är han så slut att han med lite "tvång" ger upp och somnar.
Då det här börjar tära på oss alla tre känner vi nu att vi måste ta tag i det på allvar. Efter att ha läst på om flera olika sömnmodeller och bara blivit ännu mer förvirradade, bestämde vi oss tillsist för att prova en egen variant...
Vi lägger oss bredvid vår son i sängen (periodvis har det nämligen funkat bra att få honom att somna när man ligger bredvid honom) och när han försöker "smita" lyfter vi tillbaka honom om och om igen och sträcker han upp armarna, håller vi honom i famnen en stund. Vi går dock inte omkring med honom eller vaggar honom utan bara vyssjar och smeker/klappar honom. Han skriker och skriker utan uppehåll i ugf 30-45 minuter och ger sedan upp när han blir allt för trött och somnar. Tillskillnad från de flesta modeller låter vi honom ha nappen. (när vi själva lägger oss för att sova lyfter vi över honom till hans egen säng)
Såhär har vi gjort nu i fyra nätter i förhoppningen att skriken och protesterna ska upphöra efter några dagar/veckor och att resulatet ska bli att han somnar lätt sen, men eftersom vi inte följer någon modell fullt ut, känner jag mig lite rädd att vi går igenom detta jobbiga kväll efter kväll i onödan och att det inte kommer ge någon effekt.
Vad tror ni... Kommer vårt sätt att fungera eller är det viktigt att vi väljer en "riktig" modell och kör med den fullt ut? Någon som har gjort ungefär som vi har gjort och lyckats?
Ursäkta att inlägget blev lite långt.
Tacksam för svar!