• Clear1

Långresa med 2åring, ensam? Tips mottages...

Hej,

Jag funderar på att dra iväg med min 2åring (är ensam mamma så det blir bara vi två)
    har tidigare rest inom Europa och det har inte varit något problem, och jag är ganska tålig och resvan,
    men en 2åring är ju inte alltid helt enkel att beräkna..

Jag skulle gärna vilja åka till Västindien eller längre, men är lite fundersam på hur det är att flyga med en sån liten pigg rackare.. Någon som har tips eller erfarenheter att dela med sig?

Rekomendationer på var vi borde resa, hur lång tid vi borde vara borta för att tidsskillnad etc inte ska var för jobbigt (jag har rest till Thailand,Kambodja, Laos, Australien,USA,N Z, Canada, Fidji, Hawaii så jag är resvan, men inte så resa-med-barn-van) Tips på t ex resebolag som ni tycker varit bra när man reser med barn osv..

TACK på förhand!

• Svar på tråden Långresa med 2åring, ensam? Tips mottages...
  • Mellanmjölkens land

Vi har precis varit till Thailand med vår 20 mån. Inte riktigt 2 år alltså men hon närmar sig

Mina tips:
    Ta med mat/mellanmål. Det är sällan planets mattider passar med barnets mattider och ett hungrigt barn = gnälligt barn vilket inte uppskattas av medresenärerna På hemvägen blev vårt plan stående en bra stund efter att vi gått ombord medan de lastade om bagaget. Inte kul med en trött, hungrig liten tjej när det tog uppåt 2h från det att vi äntligen lyft (2h försenade) tills barnens mat kom ut. Glöm inte eventuell välling!

Överraskning/leksak att ha på planet när det börjar bli tråkigt. Vi köpte små fordon för 19:- styck och slog in. Mycket uppskattade. Hade även med kritor men de användes aldrig. Vi hade även med oss ett rejält gäng böcker till vår lilla bokälskare men som alternativ kan man ju även ha en bärbar DVD eller en platta med lite spel.

Prata mycket innan om vad som kommer hända. Ju äldre barnet blir desto lättare blir det att förbereda. Vi skrev ut och plastade in lite bilder.

Sarong måste vara det mest praktiska plagget i världshistorien, även ombord på flygplan.

Använder ni blöjor?
        1. Ta med ett rejält förråd för flygresan. Inte kul att insé att planet är sent och att blöjorna går åt i rekordfart. Nu är dottern i stort sett blöjfri dagtid men när hon hade blöja räknade vi med 1 blöja per timmes restid för att ha rejält med marginal.
        2. Stoppar man ner en blöjförpackning i väskan vet man att man har så mycket plats extra på hemvägen. Trots att vi shoppade en del hade vi faktiskt mindre packning på hemvägen än på nervägen.

Träna lite på att äta landets mat innan ni åker. Det blir väldigt begränsande om man bara kan äta på restauranger där det serveras svenska köttbullar

• vårskatt

Jag har rest själv med min dotter från och till Kina ett antal gånger under hennes tvååriga liv. Det är inga problem att resa med barn själv. Jag måste nog säga att den värsta åldern är runt 1 år. Då dem är för små för att underhållas och för stora för att sitta still... Då rekommenderar jag ingen att ta sig ut på ett långflyg själv. 
    Men från 20 månader är det rätt så enkelt! 

Lägg ett blöjpaket tillsammans med barnvagnen när du checkar in den. Då slipper du jaga blöjor så fort du kommer fram.
    Ha med dig snacks!! äpple, chips, russin ja vad som helst som du vet att din lilla gillar, ipad med massa spel och filmer på (om du har), välling, vatten, kritor och papper, någon leksaksbil, en leksaks flygplan kan vara roligt. Och ett gott humör! Prata mycket om vad ni ska göra och vad som händer. 
    A och O är underhåll underhåll och åter underhåll!  

Du kommer uppleva stress. Men det kommer gå bra. Ha inte med dig för mycket leksaker. Jag hade det i början och det tar bara onödigt mycket plats i väskan. 

Du frågade om tidskillnaden. Det är inte så jobbigt för de små liven. När ni kommer fram kan ni båda två passa på att sova lite. Barn anpassar sig snabbare än vuxna till den nya tiden. 

Hoppas jag var till någon hjälp! :) 

• vårskatt

Och jo föresten! 
    Välj helst ett direktplan. Och om det inte finns så välj mellanlandning i Finland eller nåt närliggande, så inte det blir två långa flygningar en väg.  Tänk en kort och en lång. 

• mammatillLucas

Vi var i Thailand när vår son var 19 månader. Det gick hur bra som helst. Nu var vi visserligen två vuxna, men det hade alldeles säkert funkat att bara vara en.

Tips:
    Välj nattflyg och håll barnet vaket tills planet lyfter. Vår son brukar vanligtvis somna kl 20, men vi höll honom vaken tills planet lyfte 23.55. Visst var han lite gnällig när han skulle sitta fastspänd i mitt knä, men så fort planet lyfte så somnade han och sov sedan i 9 timmar i sträck. Precis samma på hemvägen.
    Vi flög med SAS och de var superbra.På hemvägen var planet inte riktigt fullt så vi blev direkt flyttade till en rad med fyra stolar. Dessutom kom de med leksaker till vår son och de gav oss även sovsäck och kudde till honom . Så snart vi kommit upp i luften kunde vi lägga honom mellan oss på två säten och sen sov han gott hela resan :) 

Välj om möjligt boende med kök. Det är påfrestande att gå på restaurang tre gånger om dagen med en 2 åring som inte vill sitta stilla eller som slänger ner allt på golvet.

Ha inte en massa måsten utan ta bara dagen som den kommer och låt ditt barn styra vad ni ska göra, då kommer ni båda få en härlig semester.

• Clear1

Tack snälla!

Har bokat en resa till LA för att hälsa på en familjemedlem som bor där, ska bo på fin-hotell

och har INGA måsten alls inplanerade. Ett dopp i poolen under vistelsen ska vi nog kunna klämma in :)

Flyger kvällsflyg på hemvägen, men på vägen dit är det morgonflyg, 7 på morgonen lyfter vi, och åker till Zurich, och sen blir det 12h40 min till LA...
    Tänkte försöka hålla lillan vaken tills vi lyft från Zurich, så kan hon få sova därifrån om hon vill...

Flyger i allafall reguljärt, så FÖRHOPPNINGSVIS är planet inte fullt...    

Svar på tråden Långresa med 2åring, ensam? Tips mottages...