• Sketonge

Erfarenheter från orten Kungsör?

Hej! Tveksam om tråden hamnat under rätt kategori. Jag skulle vilja ha era erfarenheter och åsikter om Kungsör, främst från Dig som bor på orten men även er som bara varit på besök. Det jag undrar över är ert samlade intryck, trivs ni, känns det som ett bra ställe att bo på? Hur är förskolorna, skolorna? Upplever du att det är en trygg plats för barn att växa upp? Förekommer mycket brottslighet eller bus? Finns det bra matvarubutiker, klädbutiker? Vilka är för - och nackdelarna med att bo i Kungsör? Har funderingar på att flytta dit men har ingen direkt koll på stället. Tack på förhand för din tid

• Svar på tråden Erfarenheter från orten Kungsör?
  • Sketonge

Glömde en av de viktigaste frågorna : finns det områden som anses bättre eller sämre att bo på? Sämre för mig betyder problemområde, ungdomsgäng, bråk, stök osv.

• Vitamin

Kungsör är en liten men ganska trevlig håla.
    Tyvärr har den utvecklats till en sleepytown, då industrier har avvecklat och den stora arbetsgivaren Transcom flyttade från orten för ett par år sedan. Så man ska inte räkna med att få jobb på orten. Tyvärr är kungsörare generellt lite kinkiga när det gäller den saken och tycker att de inte ska behöva pendla 20 minuter till Eskilstuna eller Köping.
    Det är fullt rimligt att arbetspendla med tåg till Sthlm, Örebro eller E-tuna.

Det finns en Coop och en ICA, ett par banker, Systembolag, Några små butiker, som tyvärr har svårt att överleva, frisörer, bibliotek, bio, cafeer, massor av pizzerior, vårdcentral.

Jag var mycket nöjd med förskolorna när mina barn var små. Högstadieskolan har haft dåligt rykte och dåliga resultat under ett antal år, men de jag känner som jobbar på skolan känner tillförsikt och anser att den är på väg uppåt. En ny fin skola ska byggas och stå färdig 2014.

Bostäder finns det gott om.
    Hyresområden man ska undvika är Västergårdarna, fräscha lägenheter, en del med egen liten trädgård (hette Häggen förr) och Runna, små och billiga lägenheter. Men det är faktiskt rätt trevliga områden. Det är vissa hus som är stökigare än andra.
    Hus att köpa finns det alltid och priserna är mycket rimliga.

Idrotter som gäller på orten är främst fotboll och innebandy, det finns en ishall och ett litet fint badhus. En bra ridskola en bit utanför byn. Det finns mycket fina naturområden med promenadvägar. Badplatser i Mälaren, en friluftsgård med skidspår och vandringsvägar.

Kulturlivet är lite magert. Bion är rätt bra, det finns ett amatörteatersällskap, biblioteket har en del föeläsningar, det finns flera studieförbund om man vill gå kurser, varje vår hålls en konstsafari av traktens "konstnärer".

Klart det finns en del busliv, men det känns inte farligt att låta barnen röra sig ute. En klick av otrevliga personer som man bör hålla sig undan. En del droger florerar, främst hasch.
    Jag brukade gå och möta mina döttrar när de var i tonåren och varit någonstans på kvällen.

Befolkningen är av tradition industriarbetare och inte så studiemotiverade, det ändras väl av tvång, med tiden, så klart. Man kan vara lite misstänksam mot främlingar, men det är ju inte specifikt för Kungsör. Bästa sättet att hitta nya bekanstskaper är genom föreningslivet, eller någon studiecirkel. Men var beredd på att ta första steget själv.

Jag bor inte i Kungsör längre, men är jobbar där en dag i veckan.

• Sketonge

Kul, tack för ditt svar! Orten verkar större än jag trodde. Vilka områden är mest populära att bosätta sig på? Finns någon restaurang? Fler som har några erfarenheter?

• Thegran

bor i grannstaden Köping. har vänner som trivs i kungsör. själv är vi där och leker i lekparken ibland, eller köper pizza på Michelangelo som har väldigt annorlunda men hemskt goda pizzor :) 

är nog en helt ok ort, är ju nära till flera större städer. 

Svar på tråden Erfarenheter från orten Kungsör?