• Nygravid01

Amortering vs sparande

Jag och min make har ett huslån på 250 000 kr, rörlig ränta.
    Jag har även ett csn-lån på ca 150 000 kr. Min man har inga övriga lån.
    Min man har aktier värda ca 80 000 kr och en inkomst på ca 17000 kr efter skatt.
    Jag har fonder till ett värde av ca 100 000 kr och en inkomst på ca 15000 kr efter skatt.
    Vi har även ett gemensamt sparkonto där det just nu är ca 60 000 kr.
    Min man tycker att vi ska lägga in så gott som alla våra sparade pengar på huslånet, spara ca 50 000 kr för oförutsedda utgifter. Sedan leva snålt och vara helt av med huslånet inom 2 år.
    Hur tycker ni att detta låter? Är det vettigt att göra så, eller borde vi istället vänta in att våra sparpengar ska växa? Och mitt csn-lån, ska jag betala av det snabbare än vad man "måste", eller ska jag behålla det och spara pengar istället?
    Vårt hus är färdigrustat, vi eldar med ved och har egen skog, vilket innebär minimala boendekostnader i övrigt.
    Alla råd tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Amortering vs sparande
  • Ripper500

Jämför räntor. Dvs vad kostar lånen i ränta.
    Vad för ränta får ni på ert sparande.

Man kan också få personlig rådgivning av sin bank.

• Ramborg

Med ett så litet lån hade jag resonerat som din man. Två års snålande är kort tid att betala för sinnesron att vara helt utan bolån. Csn-lånet hade jag betalt i normal tid.

Och bankernas rådgivare är inte rådgivare utan försäljare. Så länge man håller det i minnet kan det säkert vara bra att träffa en.

42.
  • Wimsey

Det kan väl ha sina poänger att hitta en mer oberoende rådgivare än banken, de är ju säljare och vill ha folk som lånar pengar (betalar ränta) hos dem.

gammal detektiv i ny förpackning
  • Wimsey

Fortfarande är de inte oberoende.

gammal detektiv i ny förpackning
  • Lena

Ha ett gemensam buffert på tre gemensamma månadslöner och in med resten som amorteringar tycker jag. Jag hade först betalat av huslånet och sen csn-lånet. Däremot hade jag inte snålat vansinnigt mycket för att betala av det snabbt. Jag hade tagit 5000kr per månad till sparande/amorterande istället för 10000 och blivit av med lånet på fyra år.

• education

Som Ripper säger, jämför räntan. Förmodligen är bolåneräntan högre än sparräntan (trots låga boränter idag), alltså tjänar ni mer på att betala av bolånet än på att spara pengarna på någ

• education

något annat sätt. Tycker att du har en klok man som vill göra sig av med bolånet, det är
    inte många som har den ambitionen idag (som inser fördelarna?). Min inställning är att alla lån skall göras av med och då i snabbast möjliga takt med hänsyn till alla andra nödvändiga utgifter också förstås.

Den som är satt i skuld är inte fri.
    En sanning som dagens konsumtionsgalna 80-talister ignorerar

• stadiljus

Först av allt, grattis till en kanonekonomi! Inte många som har så låga lån idag!

Självklart ska man jämföra räntor för sparande vs lånande men det är ju individuellt också vad man tycker att man vill satsa på. Det handlar ju också om vad ni kommer att behöva pengar till kommande år, tex bilar, renoveringar, intressen, osv. Så att ni inte amorterar järnet och sen behöver pengar och då måste låna igen. Vi både sparar och amorterar, jämför räntor lite grann men går på känsla med. Sen låter det lite trist att snåla i ett par år för att kunna amortera massor. Det gör väl inget om det tar några år extra. Njut av livet också tycker jag! Gott Nytt År! Glad

• Ms H

Csnlånet hade jag inte valt att betala av, det är så förmånliga villkor på det. Bättre att sätta de extrapengarna i ett sparande med bra ränta, så finns det pengar att betala lönekostnaderna med längre fram om det skulle behövas.

• Jovial73

Hejsan, 

Jäklar vad jag avundas era låga boendekostnader Glad Jag och min familj lägger ca 15000 kr i månaden inklusive amortering på 4167 kr på boende.

Är lite nyfiken på varför ni vill vara skuldfria? Är det så att huset är svårsålt och att det inte alls är säkert att ni får ens 250 tkr för det vid en eventuell försäljning? Eller är det så att ni vill minimera era fasta utgifter för att ni planerar att arbeta mindre framöver? 

Hur som helst bör det inte vara några större problem för er att bli skuldfria på två år. Om jag har förstått det rätt tänker sig din man att ni säljer fonder och aktier för ca 180 tkr samt att ni tar 10 tkr av era likvida bankmedel för att direkt amortera av 190 tkr på bolånet. Detta innebär att ni endast kommer ha 60 tkr kvar i bolån. Amortering på två år ger då endast 2500 kr per månad. Huruvida en sådan kostnad innebär att ni måste snåla eller inte vet jag inte, men med tanke på att ni ändå har en nettoinkomst på 32000 kr plus ev. barnbidrag så känns det inte så Glad

Det ni också måste fråga er är vad ni tror om era placeringar i fonder och aktier. Om ni tror att de på lång sikt kommer att utvecklas sämre än vad rörliga räntan multiplicerat med 0,7 kommer att vara, ja då kan ni lika bra amortera av lånen tycker jag. Men, det är ju i princip omöjligt att sia om aktiemarknaden. "Profsen" har ju ofta mer fel än de som singlar slant Glad

Bra tänkt att spara en buffert på 50 tkr så ni inte behöver springa till banken utifall någon oväntad utgift uppkommer.   

• Junia

Att amortera är väldigt vettigt, och det är ju dessutom inte några pengar som försvinner. De blir kvar i huset, och skulle ni plötsligt behöva dem i handen så kan ni inteckna huset och ta ett lån med det som säkerhet.

CSN-lånet är det lite annorlunda med, p.g.a. de speciella trygghetsreglerna och möjligheterna att få lånet avskrivet. Om man har låg inkomst ett år, så får man avgiften nedsatt - eller rentav uppskov helt och hållet. Så funkar inga andra lån, så egentligen är det visare att spara pengar än att betala av CSN (som man kan slippa betala på om man kommer i trångmål).

Likaså vet jag personer som har fått lånet helt avskrivet när de drabbats av en svår sjukdom eller ett olycksfall, som gör att de aldrig kan arbeta i yrket mer. Och även personer som haft en dödlig sjukdom - de har sluppit betala under sina sista månader, och i stället kunnat göra livet lite drägligare med de pengarna. Det kan ju betyda jättemycket just då! 

• Nygravid01

Tack för alla svar! Nu är jag ganska säker på att vi kommer satsa på att betala av huslånet så snabbt som möjligt. Stadiljus: tack så mycket! :) och gott nytt år till dig med! Vi är klara med husrenovering för förhoppningsvis många år framåt. Bilar har vi två halvdana, men de borde hålla åtminstone 5 år till. Vår tanke är att spara ihop till en bra bil efter att huset är betalt. Hoppas att bilarna håller så länge, om inte så får vi väl köpa en till halvdan som får duga så länge. Jovial73: anledningarna till att vi vill bli av med huslånet är flera. Dels är det för den frihetskänsla som jag tror att det är att vara skuldfri. Dels vill vi ha en så låg månadskostnad som möjligt utifall någon av oss blir arbetslösa (trots att båda två just nu har fast jobb). Dels är det för att det känns så dumt att betala dessa räntekostnader som man inte får nånting för.. Junia: mycket tänkvärda saker du skrev om CSN-lån!

• Nygravid01

Blev tydligen ingen styckeindelning.. Hoppas att det går okej att läsa ändå

• themia

Amortering är pengar ni betalar till er själva, dvs. sparade pengar
    Ränta är pengar ni betalar till banken, dvs. förlorade pengar

Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • Butterscotch
    themia skrev 2013-01-04 23:37:54 följande:
    Amortering är pengar ni betalar till er själva, dvs. sparade pengar Ränta är pengar ni betalar till banken, dvs. förlorade pengar

Nu finns det ju intäktsränta/avkastning att ta med i beräkningen också, då är det inte lika självklart att amortering är det bästa valet.
  • themia
    Butterscotch skrev 2013-01-05 08:01:24 följande:

Nu finns det ju intäktsränta/avkastning att ta med i beräkningen också, då är det inte lika självklart att amortering är det bästa valet.
    I tider med hög inflation, som på 70-talet, kan amortering vara en dålig affär, men så är inte läget idag.
  • Butterscotch
    themia skrev 2013-01-05 16:14:24 följande:
    I tider med hög inflation, som på 70-talet, kan amortering vara en dålig affär, men så är inte läget idag.

Det beror ju helt på om man kan få bättre avkastning på sitt sparande på annat håll.
  • koll
    Butterscotch skrev 2013-01-05 18:33:20 följande:

Det beror ju helt på om man kan få bättre avkastning på sitt sparande på annat håll.

men har du 300.000kr på sparkontot får du bara 9.000kr/år...
Svar på tråden Amortering vs sparande