• jinjin

Mitt barn slog sig själv

Hej!

Jag skulle vilja komma i kontakt med andra föräldrar vars barn slår sig själva eller slog sig själva när de var mellan 0-3 år. Det gjorde mitt barn och inte förrän man haft ett sådant barn kan man föreställa sig hur det är.

Tack!

• Svar på tråden Mitt barn slog sig själv
  • lindalinaa

Men va? Okej barn på tre år är väl ganska medvetna om va de gör men min dotter på en månad daskar då näven i sitt ansikte ibland men inte är väl de nåt fel på henne för det!?

• Paisley

Varför ligger det här under funktionshinder? Menar du typ självskadebeteende?

Mitt barn med autism gör ju det ibland och det är ganska vanligt bland dessa barn. Han tex slår sig själv i ansiktet när han blir ledsen eller frusterad, eller kastar sig med huvudet i golvet eller väggen och så bankar han huvudet i sänggaveln (men vi har fått sätta upp skumgummi). Storasystern gjorde också liknande, i 1-2 års åldern (ADHD)

Detaljerna är helheten
  • lindalinaa

Det jag reagerade över var att de står mellan 0-3 år, för inte fan skadar sig ett spädbarn med vilje?!

• jinjin

Hej!

Ja, mitt barn gjorde liknande som Paislys barn som har autism. Han slutade med det strax innan han fyllde 3 år men ett barn på mellan 1,5-3 år måste man kunna säga till men så fort han fick en tillsägelse (även pedagisk och lugnt framförd av oss) slog han huvudet i golvet eller väggen eller sandkanten. Jag har inte mött någon vars barn gjort liknande och jag tyckte det var svårt att uppfostra eftersom jag visste att han kunde skada sig så det blev mycket lirkande istället vilket ju inte heller är bra.

• Paisley
    jinjin skrev 2012-12-31 04:21:21 följande:
    Hej!

Ja, mitt barn gjorde liknande som Paislys barn som har autism. Han slutade med det strax innan han fyllde 3 år men ett barn på mellan 1,5-3 år måste man kunna säga till men så fort han fick en tillsägelse (även pedagisk och lugnt framförd av oss) slog han huvudet i golvet eller väggen eller sandkanten. Jag har inte mött någon vars barn gjort liknande och jag tyckte det var svårt att uppfostra eftersom jag visste att han kunde skada sig så det blev mycket lirkande istället vilket ju inte heller är bra.

Men har han slutat med det nu alltså? Vad är problemet då?
    Har han något funktionshinder eller? 
    Detaljerna är helheten
  • Delia

Jag trodde att det var vanligt att barn slog sig själva för att för uppmärksamhet.

• Paisley
    Delia skrev 2012-12-31 12:37:49 följande:
    Jag trodde att det var vanligt att barn slog sig själva för att för uppmärksamhet.

Det är det kanske. Men när man har ett barn med NPF så sker det ofta på ett intensivare sätt. Kan inte barnet kommunicera med ord så blir det ännu svårare.
    Detaljerna är helheten
  • jinjin
    Paisley skrev 2012-12-31 12:35:57 följande:

Men har han slutat med det nu alltså? Vad är problemet då?
    Har han något funktionshinder eller?Vi tycker fortfarande att han är mycket mer fysisk i sina reaktioner än barn i hans ålder. Hur vet man om ett barn har ADHD?
  • camillas1985

Vår pojke började slå och bita sig själv när han var strax över 1 år. Han har nu fått en autism diagnos så jag antar att det var därför han gjorde så. Han slutade som tur var efter några månader och nu är han 4 år.

Isak 090201 William 100721 Ellen 120708
  • Love83

jag kunde bita mig själv när jag var riktigt arg dessutom var det ju lättare att börja gråta också om det gjorde ont jag är rätt normal idag tror jag.

dock håller mina killar på att bita sig själva i handen så de får förhårdnader de utreds för ev funktionshinder då de ej utvecklats som de ska. de viftar ocksåmycket med händerna.  

Svar på tråden Mitt barn slog sig själv