Får hon höja hyran så här?
Hej! Jag och min sambo flyttade för 3 månader sen in i ett radhus som vi hyr av en privat person. Hyran var först 5800 KR, men hyresvärden sänkte hyran (folk tycker fortfarande vi betalar för mycket) till 5200. Nu efter någon månad säger hon att efter nyår ska hyran bli 5800kr. Men får hon verkligen höja så där? Komma o säga 1 månad innan att den ska höjas med 600kr. Visst, det är inte en stor summa, men som arbetssökande är det viktiga pengar..
Borde man inte hört nått från någon i området, dom som har föreningen här eller något sånt? Jag tror hon höjer för att det blev ett missöde (tack vare henne) för en månad sen där de slutade med fuktskador och elproblem. Skulle gått på 335kr för att byta frusen vattenmätare, men hon tinade upp det efter vi sa nej och slutade med 10-15 000 för HENNE. Och några veckor efter det händer så ska hon höja hyran. Jag menar, det är inget som blivit dyrare. Hon måste såvitt jag vet inte betala nå mer för huset. Så får hon verkligen göra så här? Hon är inte riktigt införstådd i vad det innebär att hyra ut ett hus, det har vi och flera runt om märkt mååånga gånger.
När ja ändå är på gång, om hon har fått reda på att det är svartmögel i förrådet och inte återgärdat det eller sagt det till oss, kan hon få någon "skit" så att säga? När det blev fuktskador skulle dom ta bort väggar och då var det svartmögel som varit där länge enligt byggarna. Och hon hade doftsprayer och allt möjligt som tar bort lukt, ute i förrådet där man ALDRIG är. Och tydligen har folk varit där o tittat innan men hon har aldrig sagt nått.
Tacksam för svar! Mvh