• Anonym (J.A)

När kan jag köra bil, shotta sprit igår...?

Drack nog 2dl starksprit igår kväll. Första shotten vid 20 och sista runt 23-23.30. Tog två resorb innan jag gick och la mig och en imorse. Vet inte om det har någon betydelse. Är 165cm och väger 70kg, har hört att det spelar in på hur fort man förbränner. När är det säkert att köra? Jag är inte bakis och känner mig helt nykter, är bara rädd för att hamna i poliskontroll. Ska inte köra långt.. La frågan i missbrukstråden då jag vill vara anonym..

• Svar på tråden När kan jag köra bil, shotta sprit igår...?
  • kikkie

Jag skulle inte köra alls idag

• FruOMor

Räkna med att förbränna 1 Cl per timme efter det att du slutade dricka och 2 dl är 20 cl om ja inte är helt ute o cyklar så alltså räkna 20 timmar från de att du slutade dricka, så räknar jag iaf för att veta säkert att spriten gått ur kroppen

• Anonym (#)

Räkna på en förbränning på cirka 2 cl i timmen, så 20 cl=10 timmar. Du borde alltså vara okej nu, men jag skulle vänta till framåt sent på eftermiddagen om jag var du.

• Anonym

Sista fredagen detta året så dom är nog ute och kollar, dig kan dom kolla bäst dom vill, du är nykter.

• Anonym

Du vill inte bli stoppad i en poliskontroll? Så du är inte rädd att du har sämre reaktionsförmåga och kan orsaka en olycka?

• Anonym (J.A)

Jag brukar ha som regel att inte köra men jag tänkte mig inte för igår och drack utan att tänka på att jag hade ett ärende idag..

• Anonym (J.A)
    Anonym skrev 2012-12-29 11:30:05 följande:
    Du vill inte bli stoppad i en poliskontroll? Så du är inte rädd att du har sämre reaktionsförmåga och kan orsaka en olycka?

Nej det är jag inte rädd för. Jag anser att den risken är minimal.
  • kikkie

Minimal risk ? Är du helt dum ?

• Anonym
    Anonym (J.A) skrev 2012-12-29 11:33:13 följande:

Nej det är jag inte rädd för. Jag anser att den risken är minimal.
    Klart du tycker så.... Men för att du ska få veta hur det verkligen är:

Många rattfyllerister är så kallade dagen-efter-förare, det vill säga de som har druckit kvällen innan de ska köra. Även när alkoholen försvunnit ur kroppen kvarstår en del av dess verkningar och man klassas fortfarande som rattfull. De funktioner som är mest störda under berusningen, exempelvis reaktionsförmågan, balansen och stadigheten är också de mest störda funktionerna under bakruset. Ju mer invecklad handlingen som ska utföras är, desto mer märks också försämringen. Förmågan att bedöma sin egen kapacitet är också nedsatt. Adrenalinhalten är förhöjd flera dagar efter alkoholintaget vilket är ytterligare ett skäl till att låta bilen stå minst en dag efter att man druckit alkohol. www.mhf.se/sv-SE/rattfylleri/info-om-rattfylleri/alkohol-bilkorning/
Svar på tråden När kan jag köra bil, shotta sprit igår...?