• Rafael90

Kan jag byta folkbokföringsadress innan bodelningen?

Jag har flyttat från min sambo men är fortfarande folkbokförd på hans adress eftersom jag inte fått tillbaka mina egna saker (typ kläder osv) än. Jag vill gärna ändra min adress men jag undrar om det komplicerar saker när det blir dags för bodelning sen? Eller spelar min folkbokföringsadress ingen roll då?

• Svar på tråden Kan jag byta folkbokföringsadress innan bodelningen?
  • Tutten

Jag tror inte att det går, men du kan ju göra tillfällig eftersändning av din post. =) 

• Rafael90
    Tutten skrev 2012-12-29 13:14:05 följande:
    Jag tror inte att det går, men du kan ju göra tillfällig eftersändning av din post. =) 
    Det har jag redan gjort, men tycker det är krångligt att behöva ha min post skickad till ett ställe, bo på ett annat ställe, och vara folkbokförd på ett tredje Obestämd
  • Tutten

Jag förstår det. Men jag tror inte att det blir bodelning om du flyttar.. Då blir de nog att du lämnat allt till den andra... Men jag vet som sagt inte hur lagen säger. Tråkigt när man itne kan komma överens iaf.. =(
    Hoppas det löser sig på bästa sätt. =) 

• Bodelaren

Det är tvärt om. För att kunna göra en bodelning så måste samboförhållandet ha upphört och det gör det när:
    någon eller båda gifter sig (i det här fallet inte med varandra men även då upphör samboendet ;)
    samborna flyttar isär
    någon av de dör
    någon av samborna eller båda ansöker om förordnande av bodelningsförrättare
    någon av samborna väcker talan hos domstolen om övertagande av hyres eller bostadsrätt

Så du kan lugnt byta folkbokföringsadress - det är ett tydligt bevis på att samboförhållandet upphört (även om man kan vara sambos med olika folkbokföringsadress men då måste man kunna styrka på tydligt övrigt sätt). Viktigt att begära bodelning inom 1 år dock, annars är det kört!

• Tirem
    Rafael90 skrev 2012-12-29 13:25:58 följande:
    Det har jag redan gjort, men tycker det är krångligt att behöva ha min post skickad till ett ställe, bo på ett annat ställe, och vara folkbokförd på ett tredje Obestämd
    Varför inte eftersända din post dit du bor?
Svar på tråden Kan jag byta folkbokföringsadress innan bodelningen?