• Minna1982

Ettåring som sömnkrånglat sen start, tips?

Har en dotter som nu är 12 månader, som krånglat med sömnen sen dag ett. När hon var bebis ammade jag på nätterna, vi samsov, och hon vaknade ungefär var femte minut under några månader. Bokstavligt talat.

När jag slutade amma vid åtta månader fick hon flytta till egen säng, vaknade då mellan 5-10 ggr/natt, somnade om av napp.

Sedan flyttade hon till eget rum, och på något sätt vände det en månad eller så. Hon sov flera nätter hela natten, underbart!

Nu har det vänt igen och hon har sedan en tid varit svår att få att somna på kvällen. Vaknar ca fem gånger innan midnatt, då vansinnig vad man än gör. Somnar sedan och vaknar ett par gånger mellan 00-06. Ibland helt vaken mellan 03-06.

Sover 1 1/2 timme på dagen, ett pass. Sover med napp. Äter som hon ska. Har förkylningsastma, men sover dåligt även när hon inte är förkyld och har andningsbesvär.

BVc säger att det går över, har inga direkta tips att ge.

Några tips från er? Kan det kanske vara en fas innan hon lär sig gå (hoppas ju på att den där bra fasen hon hade kommer tillbaka....)

Det börjar bli jobbigt att aldrig få sova. Är själv en del på veckorna när mannen jobbar borta och har ett äldre syskon, så jag sover när jag kan men det är svårt.

• Svar på tråden Ettåring som sömnkrånglat sen start, tips?
  • ymmmi

Våran dotter är 1 år och 5 månader och sover och har alltid sovit dåligt och vaknat flera ggr på natten eller i bland varit vaken 2-4 timmar på natten.

• Läntandelavendel

med två barn som sover/sovit ganska urkasst, spec ettan, så är mitt enda tips:

försök få så mkt sömn du bara kan NÄR du kan, dela på nätterna så gott det går, ge varandra sovmornar, härda ut.

Det blir bättre med tiden.

KRAM!    

• fågelblå

- Uteslut mjölkprodukter för en tid

- Uteslut, eller minska på fullkornsprodukter.

- Ingen välling eller gröt innan läggdags.

- Ge omega 3

- Sluta med nappen

Ett av mina barn (nu 2 år) har också sovit uselt hela sitt liv med en massa uppvak och vakenperioder varje natt. Hon har testats för celiaki och laktosintolerans och vi har i perioder uteslutit mjölkprodukter m.m. Efter att vi minskat på intaget av fullkornsprodukter och börjat ge omega 3 har nätterna blivit lite bättre. Periodvis sover hon riktigt skapligt med bara 2 - 3 uppvak och då passar vi på att sova vi andra och samla krafter.

Hoppas det vänder för er!

Svar på tråden Ettåring som sömnkrånglat sen start, tips?