• Varför

Viktminskning med kettlebells?

Hej

Har nu sedan mitten en på september bestämt mig för att gå ner i vikt. Har än så länge gått ner ca 12 kg och känner mig nöjd över det resultatet. Men det är många kilon kvar som ska bort.

Tänkte höra om någon vet nåt om kettlebells, har googlat lite, men skulle vara roligt att höra om någon tränat med det och om det var bra och värt pengarna.

Är det något som kan användas vid viktminskning?

Träningen jag har nu är crosstrainer, gåband och vanliga promenader.

Skulle vara kul med en tråd där man kan följas åt och peppa varandra, dela med sig av träningsmetoder, resultat och kanske förslag på bra mellanmål / lunch / middag.

• Svar på tråden Viktminskning med kettlebells?
  • Sisisisi

Kettlebells är rolig styrketräning! Vi har en app på ipaden med övningar som jag brukar följa. Jag har en 8-kilos bara, har tänkt köpa en till.

Va duktig du varit som gått ner så mycket! Jag har gått ner 5 kg på samma tid, men bättre det än inget

• Varför

Tack Glad

Ska kolla upp det där med appen till ipad, det har jag inte tänkt på!

Jag tänkte också köpa en 8 - kilos och börja med lite lättare övningar. Nackdelen är väl priset, men om det ger ett bra resultat så är det värt det.

Hur länge har du tränat med kettlebells? Hur många dagar tränar du?

• Sisisisi

Jag tränar bara lite då och då. Men det känns i hela kroppen efteråt :) Så tränar man regelbundet kan det nog ge bra resultat!

• Varför

Perfekt !!

Har kommit överens med min dietist att jag ska ner 20 kg till sommaren 2013.

Känner att jag måste sätta igång nu ordentligt efter uppehållet jag haft nu på ca en månad..... Rynkar på näsan

Har du nån koll på det här med promenader?

Jag vet att power walk är det bästa, men jag tänker att antalet steg måste ju också räknas. Tänkte om jag tar långa promenader i normal takt så jag kommer över de där 10.000 stegen, kanske hamnar på 20.000 steg / dag. Måste ju också göra sitt.

Tränar du för att gå ner i vikt?

Själv har jag 20-30 kg som jag vill ner......

Oj, vad mycket jag känner att jag frågar. Men om det är något som du inte vill svara på så behöver du absolut inte göra det, om du känner att det blir för personligt.

• lizetted

Styrketräning är kanon för att gå ned i fettmassa och öka i muskelmassa, när man styrketränar så bränner man i träningsläget mindre kalorier, men musklerna fortsätter att bränna kalorier upp till två-tre dagar efter att du faktiskt tränade, samt att muskler förbränner med kalorier vid vilande tillstånd!  

På tal om promender till hon den andra som frågade; powerwalks där du ligger på ungefär 60% av din maxpuls är mest fettförbrännande, börjar man springa så börjar kroppen skapa kortisol, vilket är stresshormoner och detta ökar inte fettförbränningen men däremot är det bra för konditionen  

• Varför

Min tanke är att varva träningen mellan crosstraining, power walk, vanlig promenad och ev. kettlebells.

Tänker att jag börjar morgonen direkt med 15 minuter på crossmaskinen, sedan en omväg hem, tar annars bara 5 minuter att gå hem..... men om jag tar en vanlig promenad på 30 minuter för att komma hem. Tänkte i alla fall göra så nu medan jag är halvtidssjukskriven, får väl planera lite bättre sen så inte middagen blir så sen.

När jag äter som jag vill göra brukar det se ut så här en dag;

Frukost kl 7:00 Smootie

Mellanmål kl 9:00 Äpple

Lunch kl 11,15 Äter det som serveras på skolan, ( liten portion )

Mellanmål kl 14:00 Smootie

Middag kl 17:00 Quinoa, lax / kycklingfilé, sallad

Mellanmål ( ibland ) kl 19-20 en frukt

Så ser mina dagar ut när jag jobbar. Låter det bra? Eller är det för mycket / för lite av något?
    Kan tillägga att jag dricker vatten till alla måltider och mellanmål.

Detta är så mycket svårare att följa när man är hemma hela dagarna, men jag ska försöka skärpa till mig nu!

Har nu under julhelgen ätit mycket fikabröd, något som jag aldrig annars äter, men har unnat mig det nu.

Dricker varken kaffe, te, choklad eller läsk. Bara vatten!

Vad tror ni, fungerar det här för en rejäl viktminskning tillsammans med träning?

• Varför

Kan tillägga att jag inte heller dricker alkohol och har aldrig rökt.

• Varför

En ny fundering......

I stället för att köpa kettlebells, är det inte samma sak att använda hantlar?

Eller ger kettlebells bättre resultat på något sätt, eller är det lättare att använda dom?

Det är ju väldigt stor skillnad prismässigt, vad tror ni?

• Studentpappa

Klart det är samma sak med hantlar om du kan utföra övningarna korrekt med dessa annars nej. Svinga med en hantel känns sådär bekvämt.

En kettlebell är väl knappast dyr? 400-500:- för en jtc power 16kg. 200-300:- för de små. Du behöver inte köpa eleiko.

Jag kör 40min gruppass, har precis kommit från ett, är som en urvriden skurtrasa i hela kroppen.

• Varför

Övningarna jag tänkte göra är nog ganska enkla, tror jag. Kan ju skriva vilka jag tänkt mig, tänkte bara börja med två olika eftersom jag har problem med en arm i vissa högre böjda lägen. 

Så jag tänkte att jag kan göra dessa två;
    Swing och Goblet squat.

Hittade dessa på google tillsammans med fler övningar, men känner att dessa skulle jag kunna utföra utan problem.

Men, vilken vikt ska man satsa på att köpa som nybörjare?

Funderade först på 8 kg, men såg att det fanns även 4 och 6 kg. Är ju totalt otränad, så kanske börja med en 4:a?

Jag blir bara mer och mer sugen på att köpa en kettlebell, tror att den är så  mycket bättre än hantlar.

Svar på tråden Viktminskning med kettlebells?