• Anonym (ensamvarg)

Känner mig kvävd av folk, vill vara ifred!

Jag är en tjej på 29 år som i hela mitt liv tyckt om att vara ensam. Min familj och vänner verkar dock inte kunna acceptera detta och jag vet inte vad jag ska göra. Känner mig som ett UFO som har detta ensamhetsbehov. Absolut ingen förstår mig verkar det som.

Jag uppskattar mina vänner (och de verkar uppskatta mig också, konstigt nog, som jag beter mig) men det räcker för mig att veta att de finns där. Jag behöver sällan umgås med dem. Umgås någon gång i veckan med vänner men då kommer initiativet från mig. Ibland är det trevligt med sällskap när man ska gå och handla eller ta en kopp kaffe, men sen får jag alltid köra hem dem för de stannar alltid för länge enl mitt tycke. Mina nära vänner vet hur jag är så de tar inte illa upp.

Ironiskt nog är jag uppvuxen i en stor familj med stort socialt behov och kontaktnät. De förstår sig inte alls på mig. Nyss ringde syrran och frågade om hon fick komma hit. Jag sa att jag inte kände för att umgås och hon svarade "men vi behöver inte umgås så länge" och då är jag för mesig för att säga ifrån. Vill inte verka elak. Min dag känns nu helt förstörd.

Om jag känner för att vara ensam, då känner jag VERKLIGEN för att vara ensam, och detta är ca 99 % av tiden. Jag blir enormt stressad av att folk vill träffa mig, tränger sig på. Det är inte bara att jag tycker det är "lite tråkigt" att umgås utan jag får nästan panik! Får starka depressionskänslor. Gör nästan vad som helst för att slippa.

Om dagarna har jag ett socialt arbete med människor och det går jättebra. Den kontakten gillar jag. Men när jag väl är hemma vill jag vara SJÄLV. Jag har paradoxalt nog många vänner och det känns som jag får kämpa för att hålla dem på avstånd. 

Om jag umgås med folk vill jag absolut inte att det ska ske hemma hos mig. Mitt hem är bara mitt. Min privata borg. Integriteten är vansinnigt stark. Jag tycker det känns obehagligt hemma flera timmar efter att någon annan varit här, som att denne person har besudlat luften hos mig. När jag träffar folk vill jag göra det under promenad eller fika på stan eller annan aktivitet utanför hemmet, eller varför inte hemma hos dem.

De få gånger jag är sällskapssjuk så är jag väldigt tillgiven, sällskaplig, rolig och socialt kompetent.

Men mina frågor är, finns det någon som känner igen sig? Har jag någon diagnos? Hur ska jag bete mig för att få vara ifred utan att såra folk? Och hur ska jag överleva timmarna innan syrran kommer ikväll? (funderar på att dra en nödlögn så jag slipper ses).           

• Svar på tråden Känner mig kvävd av folk, vill vara ifred!
  • Anonym

Du låter precis som mig. Jag tror inte det är något fel på dig, vissa är introverta och vissa är extroverta. Samhället är mest anpassat för de extroverta så är man introvert ses man som lite konstig. Läs på lite om "highly sensitive persons" på google så kommer du nog känna igen dig skulle jag tro. Men det är ingen sjukdomsdiagnos, utan endast en personlighetsbeskrivning.

Jag har inte så många vänner kvar idagsläget pga hur jag är. Skönt för jag slipper stressen men otroligt svårt när jag har ett behov av sällskap. För nu är jag verkligen ensam.

• Anonym (ensamvarg)
    Anonym skrev 2012-12-30 15:38:47 följande:
    Du låter precis som mig. Jag tror inte det är något fel på dig, vissa är introverta och vissa är extroverta. Samhället är mest anpassat för de extroverta så är man introvert ses man som lite konstig. Läs på lite om "highly sensitive persons" på google så kommer du nog känna igen dig skulle jag tro. Men det är ingen sjukdomsdiagnos, utan endast en personlighetsbeskrivning.

Jag har inte så många vänner kvar idagsläget pga hur jag är. Skönt för jag slipper stressen men otroligt svårt när jag har ett behov av sällskap. För nu är jag verkligen ensam.

Undrar när jag ska bli ensam. Jag har betett mig som en frånstötande bitch i 30 år snart.
  • Anonym (helen)

hej ! jag känner igen mig mycket i det du skriver , dock är jag schizoid , jag klarar bara av att umgås med andra under mycket kosta stunder och orkar absolut inte  träffa folk varje dag !
    du får säga till dem på skarpen , alla gillar inte att umgås med folk hela tiden och det är verkligen inget dem kan kräva ! 

Schizoid personlighetsstörning är en personlighetsstörning som karaktäriseras av en brist på intresse för sociala relationer, en tendens till en ensam livsstil och emotionell kyla. Den sammanlagda effekten av de uppfyllda kriterierna måste vara så pass allvarlig att den bereder den enskilde påtagliga besvär i vardagslivet. Att vara en "ensamvarg" som gillar att vara ifred innebär således inte man lider av en schizoid personlighetsstörning.

• Anonym (ensamvarg)
    Anonym (helen) skrev 2012-12-30 15:46:41 följande:
    hej ! jag känner igen mig mycket i det du skriver , dock är jag schizoid , jag klarar bara av att umgås med andra under mycket kosta stunder och orkar absolut inte  träffa folk varje dag !
    du får säga till dem på skarpen , alla gillar inte att umgås med folk hela tiden och det är verkligen inget dem kan kräva ! 

Schizoid personlighetsstörning är en personlighetsstörning som karaktäriseras av en brist på intresse för sociala relationer, en tendens till en ensam livsstil och emotionell kyla. Den sammanlagda effekten av de uppfyllda kriterierna måste vara så pass allvarlig att den bereder den enskilde påtagliga besvär i vardagslivet. Att vara en "ensamvarg" som gillar att vara ifred innebär således inte man lider av en schizoid personlighetsstörning.

Går det ut över arbetslivet om man har denna störning? För arbetslivet (vården) går bra för mig. Relationerna med patienterna ger mig energi till och med, konstigt nog.
  • OupaOupa

Precis som jag är, enda skillnaden är att jag inte får så starkt obehag av att människor i mitt hem men ofta blir jag uppstressad över hur länge de stannar kvar. Ska ha tjejmiddag näta helg och  en kompis om hon fick sova över, får panik!! Vet att det är socialt oacceptabelt att säga nej och jag är väldigt mån om att vara välkomnande samtidigt. En konstig kombo.

Har annars lätt för att umgås med folk på jobbet, men helst bara korta stunder. Avskyr alla former av tillställningar såsom kick-offer, konferenser, AW etc. Dock uppfattas jag om väldigt social och lätt att prata med, inte sällan öppnar sig folk för mig så jag tror jag är förtroendegivande också.

Har kommit fram till att allt inte är svart eller vitt utan man kan vara riktigt färggrann i sin personlighet.

• Anonym (HSP)

Låter precis som (som någon skrev tidigare) som HSP.
    Mer info finns här http://hspinformation.wordpress.com/

Jag trivs också enormt bra i mitt eget sällskap och kan bli rent av arg när någon bjuder in sig själv på besök när jag sett fram emot en hel dag ensam. 
    Dessutom blir jag skitstressad i stora sällskap, julafton här var en mardröm efter ett tag. Släktingar bombarderade mig (kändes det) med frågor om jobb, matlagning, om de skulle hjälpa till med ditt och datt osv samtidigt som man ska vara social och trevlig.

Samtidigt gillar jag människor och har ett väl fungerande socialt nätverk och har inga problem att umgås med folk på jobbet eller att vara social där. Men jag har inget behov av afterwork-aktiviteter utan tycker snarare att det är jobbigt och ångestframkallande. Det blir ofta för mycket och många intryck och det ger mig inget helt enkelt. 

Upplever du att du känner av stämningar och kan läsa av andra människor utan att de berättar saker?

• Anonym (helen)
    Anonym (ensamvarg) skrev 2012-12-30 15:51:42 följande:

Går det ut över arbetslivet om man har denna störning? För arbetslivet (vården) går bra för mig. Relationerna med patienterna ger mig energi till och med, konstigt nog.
    jadå man kan ha milda grader av den , eller bara vissa drag ,  det betyder inte att man är socialt handikappad utan bara att man inte orkar med att ha folk runt sig precis hela tiden =) 
  • Anonym (HSP)
    OupaOupa skrev 2012-12-30 15:55:33 följande:
    Precis som jag är, enda skillnaden är att jag inte får så starkt obehag av att människor i mitt hem men ofta blir jag uppstressad över hur länge de stannar kvar. Ska ha tjejmiddag näta helg och  en kompis om hon fick sova över, får panik!! Vet att det är socialt oacceptabelt att säga nej och jag är väldigt mån om att vara välkomnande samtidigt. En konstig kombo.

Har annars lätt för att umgås med folk på jobbet, men helst bara korta stunder. Avskyr alla former av tillställningar såsom kick-offer, konferenser, AW etc. Dock uppfattas jag om väldigt social och lätt att prata med, inte sällan öppnar sig folk för mig så jag tror jag är förtroendegivande också.

Har kommit fram till att allt inte är svart eller vitt utan man kan vara riktigt färggrann i sin personlighet.
    Låter precis som jag!
    Visst är det underbart att man inte måste vara det ena eller det andra!

Och det där med att folk frågar om de får sova över, finns det något värre? Ja, det skulle vara när man själv ska på fest  och värden/värdinnan erbjuder  en att sova över eftersom det kan vara knepigt att ta sig hem därifrån vid den tidpunkten. Att då hitta en tjusig ursäkt som inte får en att låta som värsta socialt inkompetenta idioten är inte alltid helt lätt.   
  • Anonym

Jag är likadan,tycker det är jobbigt att folk hemma för länge och jag gillar inte om det ringer på dörren och någon bara dyker upp för att hälsa på. Har inte många vänner,hade det inte som liten heller. Ibland är det som sagt kul att fika med någon.Det bästa är att åka hem till dem för då kan jag åka hem när jag vill :)

Jag har jobbat inom vården i flera år och är nu receptionist, man kanske får nog via jobbet med den sociala biten? 

• Queenie70

Sån e jag med. Umgänge en gång i veckan låter som alldeles för mycket:D dock känner jag ej att mitt hem är besudlat på samma sätt.

Svar på tråden Känner mig kvävd av folk, vill vara ifred!