• EmmaJ87

7 månaders son

Hejsan tänkte kolla om set är fler som har samma problem som vi. Vi har en son på 7 månader som gallskriker när han ska sova. Det har hållt på i ca 4-5 veckor innan kunde han somna kanske runt 22-23 på kvällen och sova iaf till kl 8 på morgonen. Kan det vara någon fas? Han verkar inte ha ont någon stans har ingen feber. Har mina aningar om att tänder är på g. Han har haft problem med magen sen han föddes han tokvägra att amma vid 2-3 månaders ålder och har sedan dess fått ersättning. Har gått flera dagar i mellan bajsning men BVC har sagt att det kan va så. Han äter plommonpure ca en gång om dagen plus annan burkar. Så nu bajsar han oftast 1-2 gånger om dagen. Han somnar oftas kring kl 2 på natten sover till kl 6-8 får ersättning då och kan sen sova till kl 13 blir otålig och trött efter några timmar och vilar en stund. Och sen vaknar han och äter och så fortsätter det såhär. När man lägger han skriker han som tusan och så fort han kommer upp i famnen blir han lugn. Han skrattar och är glad när han är vaken. Någon som har något tips på hur man kan vända på dygnet? Och få lite rutiner även hur ni matar era bebisar? Med vänlig hälsning, Emma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-31 11:15
    Någon mer med samma problem

• Svar på tråden 7 månaders son
  • MissRumpelstiltskin

Hej Emma!

Min son är 7 snart 8 månader men hans sömnvanor förändrades också vid sju månader.

För det första. Min so har också fått ersättning och haft problem med magen. Det BVC säger till dig är fel. Barn som äter ersättning SKA bajsa minst en gång om dagen. Min son hade ofta förstoppning och vi har farit runt på alla möjliga barnkliniker och testat ALLT. Det enda som hjälper är lactulos som han får 5ml varje dag. Ta upp detta med BVC för han ska som sagt bajsa varje dag.

Och så det här med sömnen. I några veckor var vår son väldigt extrem. Vägrade sova så v slutade att försöka. Grät han så tog vi upp honom direkt. Då satt han med oss i soffan och somnade till slut (även om det ibland var sent). Han vaknar också mitt i nätterna nu för tiden och han har sovit jättebra tidigare. Ibland vill han ha mat och ibland vill han bara komma upp och kolla läget.

Det börjar dock avta igen. Bara att hålla ut :)

• EmmaJ87

Ja man kan ju undra vad man ska ha BVC till ibland. Jag har oxå läst att dom ska bajsa varje dag och jag tog upp det med BVC och har tagit upp det flera gånger men samma svar nu när vi var på 6 månaders kontrollen så var även barnläkaren där och det var i förstahand plommonpure som gällde iof har det ju blivit lite bättre hur många mål ersättning ger du din bebis och hur ofta och mycket? Det som är tråkigt med Tim är att han aldrig gillat att sova bredvid oss i sängen så det blir han inte lugn av men det är nog som du säger att man får rida ut stormen :)

• MissRumpelstiltskin
    EmmaJ87 skrev 2012-12-30 16:04:32 följande:
    Ja man kan ju undra vad man ska ha BVC till ibland. Jag har oxå läst att dom ska bajsa varje dag och jag tog upp det med BVC och har tagit upp det flera gånger men samma svar nu när vi var på 6 månaders kontrollen så var även barnläkaren där och det var i förstahand plommonpure som gällde iof har det ju blivit lite bättre hur många mål ersättning ger du din bebis och hur ofta och mycket? Det som är tråkigt med Tim är att han aldrig gillat att sova bredvid oss i sängen så det blir han inte lugn av men det är nog som du säger att man får rida ut stormen :)
    Plommonpuré är ju en bra början men det hjälper inte alltid. Jag brukar köpa conference päron till min son och mosa med stavmixern. Det sätter fart på magen så testa det. Din son är ju så pass gammal att han kan äta vanlig mat nu.

Min son får NAN2 på morgonen 200ml. Sedan äter han gröt vid 10 cirka. Till lunch äter han vanlig mat och som mellis är det ersättning 200 ml igen. På eftermiddagen äter han vanlig mat till middag och sedan äter han 1-2 mål ersättning a 200ml till innan han lägger sig. Om han vaknar på natten och vill ha mat så får han även 200ml då.

Ger ni honom vanlig mat?
  • EmmaJ87

Ja han får ca en halv burk barnmat och plommonpure. Han äter nan1 ersättningen 200 ml ca 5-6 mål beroende på hur han är. Som idag gick jag upp vid 8 och gav ersättning sen sov han till 12 och då fick han lite gröt för första gången sen fick han ersättning 15.00 och nu har han sovit ca 1 timme och sover fortfarande. Han somnade vid 2 inatt

• MissRumpelstiltskin
    EmmaJ87 skrev 2012-12-30 16:20:28 följande:
    Ja han får ca en halv burk barnmat och plommonpure. Han äter nan1 ersättningen 200 ml ca 5-6 mål beroende på hur han är. Som idag gick jag upp vid 8 och gav ersättning sen sov han till 12 och då fick han lite gröt för första gången sen fick han ersättning 15.00 och nu har han sovit ca 1 timme och sover fortfarande. Han somnade vid 2 inatt
    Nattmänniska med andra ord. Inget konstigt. Men kanske ska du testa att gå upp vid 07.00 och sedan försöka hålla honom uppe så länge som möjligt. Min son sover bara omkring 3 timmar på dagen och då är det en stund på förmiddagen, en stund vid lunch och en stund på eftermiddagen.

Är han pigg och glad när han är vaken?

Vi blandar alltid hans vanliga mat med en matsked olja också. Det är bra för magen.

• EmmaJ87

Ja jag aka försöka med att gå upp tidigt i morgon bara det att man lär ju bli helt slut själv hihi mer än nu vill säga. Han är pigg och glad när han är vaken :)

Svar på tråden 7 månaders son