• Anonym

Köpa "radon-hus"? Hur skulle ni tänka?

Vi tittar på hus och har nu hittat ett hus som verkar perfekt. Det är stort nog, ligger bra till, har stor tomt, är renoverat mm. Men det ligger lite högt på radonet. Mätningen, som gjordes på 90-talet visar 230 bq/m. Gränsvärdet då var 200 men nu är det 100.

Huset har legat ute länge på nätet och det kan ju vara så att folk drar öronen åt sig.

Hur hade ni tänkt kring detta? Hade ni köpt men prutat? Hade ni lämnat det därhän helt och hållet?

• Svar på tråden Köpa "radon-hus"? Hur skulle ni tänka?
  • Anonym
    Whitetrash86 skrev 2012-12-30 16:53:52 följande:
    hade krävt en ny mätning.

Annars hade jag aldrig köpt det. 
    Du tycker mätningen är för gammal?

En lång mätning tar ju 3 månader och den korta tar ca 1 vecka, men den ska ju bara visa om det finns radon och det vet vi redan.

• Ljusna

Jag skulle snarare undersöka vad det skulle kosta att sätta in ventilation, mm.

Sedan är det bra att kolla upp om det är radon i själva huset/betongen, eller om det är markradon.

Efter man kollat upp sådana saker skulle jag/vi tagit ett beslut utifrån det, och sedan (om vi ville köpa) lagt ett bud som ligger något under utgångspriset. Jag har svårt att lägga sk "skambud" men det är väl egentligen inget fel med det.

• The Fugly

Det relevanta är väl vart radonet kommer ifrån (mark eller betong) och vad en sanering skulle kosta. Är det en situation där installation av extra ventilation troligtvis kan få ner värdet under gränsen skulle jag absolut överväga att köpa ett radonhus. Däremot påverkar det så klart vad jag är villig att ge för huset eftersom jag måste vida åtgärder vad gäller radonet.

• Anonym

Vi har inte varit inne i huset än men bokat en visning till nästa vecka.

Vi ska absolut försöka få fram info om varifrån radonet kommer innan vi eventuellt köper, men jag antar att man då måste ta dit någon expert som kostar pengar?

• Snartblirvitre

Gränsvärdet är ff på 200 och har du där i krokarna är det ingen fara men kan behövas bättre ventilation i huset. För att jämföra kan vissa hus ha uppemot 10 000 i värde och då pratar vi radon. Prata m en besiktningarna!

• Dracarys

Jag hade inte tvekat om huset var bra i övrigt. 230 är så nära gränsvärdet och marginalerna är goda. Däremot så hade jag räknat in kostnaden för att sätta in en radonsanering när jag lade ett bud. Om huset har legat ute länge så kan ni nog få det till ett riktigt bra pris, så att ni har råd att sanera. Det är inte så himla dyrt, ofta räcker det med att borra lite extra ventilation i källaren eller grunden, om det sitter i jorden. Om det sitter i väggarna så måste man hålla på med radontapeter. Men det går det också. Hur som helst... 230 är ingenting att vara rädd för.

Varifrån radonet kommer framgår ofta av mätningsprotokollet. Ta upp det med mäklaren och prata sedan med besiktningsman.

• Ljusna
    Anonym skrev 2012-12-30 17:12:22 följande:
    Vi har inte varit inne i huset än men bokat en visning till nästa vecka.

Vi ska absolut försöka få fram info om varifrån radonet kommer innan vi eventuellt köper, men jag antar att man då måste ta dit någon expert som kostar pengar?
    Dracarys skrev 2012-12-30 17:30:06 följande:
    Jag hade inte tvekat om huset var bra i övrigt. 230 är så nära gränsvärdet och marginalerna är goda. Däremot så hade jag räknat in kostnaden för att sätta in en radonsanering när jag lade ett bud. Om huset har legat ute länge så kan ni nog få det till ett riktigt bra pris, så att ni har råd att sanera. Det är inte så himla dyrt, ofta räcker det med att borra lite extra ventilation i källaren eller grunden, om det sitter i jorden. Om det sitter i väggarna så måste man hålla på med radontapeter. Men det går det också. Hur som helst... 230 är ingenting att vara rädd för.

Varifrån radonet kommer framgår ofta av mätningsprotokollet. Ta upp det med mäklaren och prata sedan med besiktningsman.
    Man kan också ringa kommunen och fråga om det är markradon i området, det skall de ha bra koll på.

• Florimell

Hade försökt få ner priset, och sedan hoppas på att folk drar öronen åt sig och inte förstår. Är ingen av er rökare så... Sedan kan man få radonsaneringsbidrag från länsstyrelsen.

• Anonym
    Snartblirvitre skrev 2012-12-30 17:20:37 följande:
    Gränsvärdet är ff på 200 och har du där i krokarna är det ingen fara men kan behövas bättre ventilation i huset. För att jämföra kan vissa hus ha uppemot 10 000 i värde och då pratar vi radon. Prata m en besiktningarna!
    Är det? Min syster som gjorde radonmätning nyligen sa att det gått ner till 100. De har 170
    i sitt hus så hon var lite orolig för framtida försäljning.
    Florimell skrev 2012-12-30 19:05:17 följande:
    Hade försökt få ner priset, och sedan hoppas på att folk drar öronen åt sig och inte förstår. Är ingen av er rökare så... Sedan kan man få radonsaneringsbidrag från länsstyrelsen.
    Nej, ingen av oss röker men man det vore ju fruktansvärt om ungarna fick cancer.
  • bastardized
    The Fugly skrev 2012-12-30 17:01:32 följande:
    Det relevanta är väl vart radonet kommer ifrån (mark eller betong) och vad en sanering skulle kosta. Är det en situation där installation av extra ventilation troligtvis kan få ner värdet under gränsen skulle jag absolut överväga att köpa ett radonhus. Däremot påverkar det så klart vad jag är villig att ge för huset eftersom jag måste vida åtgärder vad gäller radonet.
    Precis, ett gjutet valv i blåbetong är svårare att sanera än ett antal mjukfogar.
Svar på tråden Köpa "radon-hus"? Hur skulle ni tänka?