• Längtanefterlilladig

Varför funkar IVF vid endometrios

Läser på nätet att IVF ofta ger barn om man har endometrios. Gäller detta då möjligtvis om man t.ex har sammanväxtningar äggledarna? Jag har konstaterad endometrios. Inga sammanväxtningar, äggledare/livmoder & äggstockar såg normala ut. Varit gravid 2 ggr men fått missfall. Min läkare har ställt oss i IVF kö. Men kommer det verkligen hjälpa oss? De säger att endometrios ger en ogästvänlig miljö i livmodern. Då hjälper det väl varken med IVF eller något annat? Är det för att man nedregleras inför IVF som det kan hjälpa? Någon som har svar på min undran?

• Svar på tråden Varför funkar IVF vid endometrios
  • tvåem

Hej! Innan du börjar med ivf kommer du att göra en nedreglering under ca 3-6 månader, som gör att du hamnar i klimakteriet och det i sin tur gör att själva endometriosen läker ut och du har större chans att lyckas bli gravid! Har själv försökt bli gravid i sju år, startade med ivf för drygt ett år sedan, gjorde fyra misslyckade försök (alla minus, inget av våra totalt sex embryon fäste ens). Efter en titthålsoperation i oktober visade det sig att jag har endometrios, och nu är jag nedreglerad med Synarel och kommer vara det till februari, då det är dax för nytt ivf! Efter ev graviditet och/eller nedreglering kommer förmodligen endometriosen tillbaka på nytt, men den dagen den sorgen ! Hoppas er ivf lyckas!!

• Längtanefterlilladig

Tack för ditt svar! Då är det som jag gissade att IVF fungerar bra om man har endometrios eftersom man nedregleras först. Önskar dig all lycka till vid IVF. Så surt för dig att du inte visste att du hade endometrios & gjorde dina IVF "i onödan"

Svar på tråden Varför funkar IVF vid endometrios