• Lilia

Rått kött?

Jag har provat att ge mina katter rått kött (lever från ko) jour katterna älskar det, min inne födda katt som aldrig har varit ute äter det inte. Är det någon som vet hur bra det egentligen är? Riskerar de några sjukdomar om jag bara köper svenskt kött (och ingen kyckling)? Jag har bara gett det som "godis", de har blötmat och torrfoder också.

• Svar på tråden Rått kött?
  • Majsan70

Alla mina katter äter rått kött av alla de slag. Kyckling, fläskkött nötkött ja allt kött som vi äter får även de. Ja hunden äter oxå samma kött.  Katter är ju rovdjur även om de i naturen inte fångar så stora bytesdjur.

• Lilia

Tack för svaret. :) Visst är katter rovdjur, men utekatter för ju parasiter med jämna mellanrum, mask tillexempel. Men har dina katter överlevt så ska väl mina också göra det. =) Ger du lever som mig eller fliléer och dylikt också?

• Majsan70
    Lilia skrev 2012-12-30 22:06:47 följande:
    Tack för svaret. :) Visst är katter rovdjur, men utekatter för ju parasiter med jämna mellanrum, mask tillexempel. Men har dina katter överlevt så ska väl mina också göra det. =) Ger du lever som mig eller fliléer och dylikt också?

Mina äter precis samma kött som vi gör. Hjärta o lever o sånt äter de inte o inte vi heller. Putsar jag fläskfilé får de putset har vi köttfärs får de samma. Alla mina kattungar får nötfärs som första mat tillsammans med RC babycat tex. Till kattungarna har vi alltid frusit färsen innan men till de vuxna är vi inte lika noga. Ingen av mina katter har nånsin haft parasiter.
  • Lilia
    Majsan70 skrev 2012-12-30 22:10:35 följande:
    Mina äter precis samma kött som vi gör. Hjärta o lever o sånt äter de inte o inte vi heller. Putsar jag fläskfilé får de putset har vi köttfärs får de samma. Alla mina kattungar får nötfärs som första mat tillsammans med RC babycat tex. Till kattungarna har vi alltid frusit färsen innan men till de vuxna är vi inte lika noga. Ingen av mina katter har nånsin haft parasiter.

Det låter jättebra! =) Jag är vegetarian själv, men jag får köpa i små förpackningar till bara katterna.
  • Majsan70
    Lilia skrev 2012-12-30 22:43:05 följande:

Det låter jättebra! =) Jag är vegetarian själv, men jag får köpa i små förpackningar till bara katterna.

Köttfärs kan man ju fördela i portioner o frysa. Kött kan man köpa i charkbutik om man vill ha mindre bitar. Råa kycklingvingar är godis för många katter o likaså kycklinghjärtan. Kan man oxå frysa in i portioner. Dock äter inte mina katter sån mat alls. Tyvärr för kycklingvingarna är jättebra för dem.
  • nemo1

Lever ska man vara försiktig med och helst inte mer än 5-10% av det dagliga födointaget, lever kan även göra att katterna blir lösa i magen.

• lennartsdotter

Ger du mycket kött behöver du balansera upp med kalcium tex. benmjöl eller Kalcipos. Ca 250 mg kalcium/100 g kött. Annars får katten urkalkat skelett, på sikt. Lever ska du som sagt vara försiktig med då det är rikt på A-vitamin så ge inte gärna mer än 50 g lever/ vecka.

• tjofräs

Jag kan inte start nya trådar i appen så jag lånar tråden: är det alltså helt okej att ge katterna den kycklingen vi ska äta idag? Rå alltså, med ben i och allt? Det är såklart svensk kyckling men inte liksom färsk utan den har varit fryst.

• lennartsdotter
    tjofräs skrev 2013-01-05 12:00:11 följande:
    Jag kan inte start nya trådar i appen så jag lånar tråden: är det alltså helt okej att ge katterna den kycklingen vi ska äta idag? Rå alltså, med ben i och allt? Det är såklart svensk kyckling men inte liksom färsk utan den har varit fryst.
    Ja, det är okej.
  • tjofräs

Tack för svar, vad glada de ska bli! Eller den lilla iallafall, mammakatten är nöjd exakt bara med mjau. :)

• tjofräs

Åh vad glad jag är att ni lärde mig detta! Tom hetsätarkatten får jobba, vad glad jag är. :)

• mlinz

Ben är okej att ge om det är rått, får inte ens ha varit i micro. Råa kycklibgvingar är som tandborstning på katter :)

Jag slaktar överskottet från mina kaniner och det äter både hunden och katterna :) (även ben)

Svar på tråden Rått kött?