Graviditetstest dagen efter fest?
På nyårsdag har jag gått en vecka "över tiden" och tänkte göra ett graviditetstest. Nu undrar jag om det är någon som vet om testet kan påverkas om man druckit alkohol på festen kvällen innan,på nyårsafton?!
På nyårsdag har jag gått en vecka "över tiden" och tänkte göra ett graviditetstest. Nu undrar jag om det är någon som vet om testet kan påverkas om man druckit alkohol på festen kvällen innan,på nyårsafton?!
Sa vitt jag vet kan testet inte paverkas av alkoholen.. Daremot sa kan du ju ta testet pa en gang i och med att du ar 6 dagar sen sa du vet om det ar sakert att dricka alkohol eller inte!
Du misstänker att du är gravid och tänker dricka alkohol på nyårs. Allvarligt. Kan du inet vara utan alkohol? Annars så testa i morgon för är du gravid så visar det nu. Fast å andra sidan kan du inte vara utan alkohol så är det ju dumt att få veta att du är gravid.
De är inte farligt att dricka de första veckorna under en graviditet, så för den sakens skull kan du vara helt lugn!
Och alkoholen påverkar heller inte testet.
Testet kan inte påverkas men eftersom en graviditet kan det vore det kanske bättre att testa innan?
Men om du då är en vecka över tiden så är du då om du är gravid i de stadiet då hjärtat ska börja slå... Och att då dricka alkohol anser jag enbart dumt om de är en önskad grav!!!
Man kan faktiskt dricka de första veckorna under en graviditet utan att fostret påverkas!
"Alkohol i måttlig mängd, det vill säga ett eller två glas, vid ett enstaka tillfälle under graviditetens två första veckor ger sannolikt, enligt den kunskap vi har idag, ingen ökad risk för skador.
Det kan hända att man druckit alkohol, kanske även lite för mycket och blivit berusad, innan man fick veta att man väntar barn. Om graviditeten bara pågått två veckor är det vanligen inte någon risk för skador hos fostret. Fosterutvecklingen har då inte riktigt börjat ännu. Men det är viktigt att man avstår från alkohol under resten av graviditeten."
Vårdguiden.
Om du är orolig för att testet ska visa negativt så vänta tills dagen efter istället och ha kul imorgon =)
Fostret får inte näring från modern förrän gulesäcken är tom och moderkakan föst oh utvecklats. Detta sker i ca v 8.
Jag hade en riktigt blöt helg i höstas. Hade spiral så misstänkte absolut ingen graviditet. Veckan efter tog jag av någon anledning ändå ett test som var positivt. Var inne hos läkare då (för kontroll av spiral och foster) och frågade oroligt om mitt alkoholintag. Hon skrattade till och sa att det absolut inte var någon fara. Då var jag i v 7-8.
Graviditetstest påverkas inte heller av alkohol. Ha en fantastisk nyår!!!
"Alkohol i måttlig mängd, det vill säga ett eller två glas, vid ett enstaka tillfälle under graviditetens två första veckor ger sannolikt, enligt den kunskap vi har idag, ingen ökad risk för skador.
Det kan hända att man druckit alkohol, kanske även lite för mycket och blivit berusad, innan man fick veta att man väntar barn. Om graviditeten bara pågått två veckor är det vanligen inte någon risk för skador hos fostret. Fosterutvecklingen har då inte riktigt börjat ännu. Men det är viktigt att man avstår från alkohol under resten av graviditeten."
Vårdguiden.
Om du är orolig för att testet ska visa negativt så vänta tills dagen efter istället och ha kul imorgon =)