• FrökenW

Från samsovning till egen säng. Hur löser vi det?

Vår 8-mån bebis samsover med oss.

Fungerat jättebra, fram tills nu pga att han kryper. Vågar inte längre ha han emellan oss. Ammar i absoluta nödfall på natten, ger flaska i 1:a hand.

Men det funkar bra att lägga han på kvällen, däremot runt 1-2 snåret på natten, vaknar han och är vansinnig om han inte får sova vid oss. Jag vet att det är separationsfas, men det finns ingen möjlighet att lita längre på att han stannar i sängen. Häromveckan hade han vänt sig ett halvt varv o krypit ner till våra fötter. Så det känns som om vi sover i vak jag och sambon för att han inte ska trilla ner. 

Men hur löser vi det på bästa sätt.. som sagt, vid 1-2 nu känns det omöjligt att han ska ligga kvar. Jag måste även oftast amma han för att han sedan ska lugna ner sig i vår säng..  

• Svar på tråden Från samsovning till egen säng. Hur löser vi det?
  • Brumma

Vi har en vanlig barnsäng stående bredvid vår, med räcken på tre sidor men öppen mot min sida. Då känns det som vår säng men är "säkrare". Tidigare hade vi även vår säng inskjuten mot väggen, med barnet längst in. Det funkar ju om ni vill fortsätt samsova. Putt sängen mot väggen och sätt fast ett högt skydd vid fotändan.

• FrökenW
    Brumma skrev 2012-12-30 22:43:51 följande:
    Vi har en vanlig barnsäng stående bredvid vår, med räcken på tre sidor men öppen mot min sida. Då känns det som vår säng men är "säkrare". Tidigare hade vi även vår säng inskjuten mot väggen, med barnet längst in. Det funkar ju om ni vill fortsätt samsova. Putt sängen mot väggen och sätt fast ett högt skydd vid fotändan.
    ÅÅ jag hade velat ha en sån spjälsäng, med en öppen sida i vår sänghöjd.
    Ja, egentligen vill vi ju inte samsova. Han är så otroligt lättväckt nuförtiden, känns som egen säng och eget rum vore hans melodi. 
  • Antilopen

Eller ta bort benen på er säng och låt den stå direkt på golvet under en period. Öva dagtid på att gå ner från sängen på rätt sätt dvs med rumpan först, han lär sig nog snart.

• FrökenW
    Antilopen skrev 2012-12-30 22:55:08 följande:
    Eller ta bort benen på er säng och låt den stå direkt på golvet under en period. Öva dagtid på att gå ner från sängen på rätt sätt dvs med rumpan först, han lär sig nog snart.
    smart=) 
  • Majsan70

Det finns ju mängder med sätt att förhindra att de ramlar ur sängen. Vi samsov med vår dotter tills hon var över 5 år och dte gick utmärkt.
    Ta av benen på sängen? Ställ sängen inttill väggen o barnet närmast väggen. Lägg en madrass vid sidan av sängen osv osv.

• Brumma

Det är ingen spjälsäng utan en barnsäng - alltså nästa steg efter spjälsängen.
    Tror den är 60cm bred och typ 1,5 m lång eller nåt.
    Hans storasyster hade den som förstasäng (efter spjälsängen) och då stod den mot väggen och räckena skyddade så hon inte ramlade i golvet. Det var inga problem att gå från samsovning till egen säng för henne.
    För sonen verkar det dock vara svårare, så vi gjorde på detta sättet.
    Tanken är ju att han skall vänja sig vid att sova i "sin" säng för att succesivt kunna gå över till att sova i eget rum oxå.
    Men det vore bättre om jag var mer konsekvent... Just nu sover han i vår säng - han vill ofta somna där så lyfter jag över honom till sin sedan (den står ju kloss an men är några cm lägre) men ooorkar inte flytta honom :)

• FrökenW
    Majsan70 skrev 2012-12-30 23:02:08 följande:
    Det finns ju mängder med sätt att förhindra att de ramlar ur sängen. Vi samsov med vår dotter tills hon var över 5 år och dte gick utmärkt.
    Ta av benen på sängen? Ställ sängen inttill väggen o barnet närmast väggen. Lägg en madrass vid sidan av sängen osv osv.
    oj, över 5.. Nä, det vill vi inte. Egentligen var det aldrig tanken att samsova. Jag va för lat att lägga tillbaka honom i sin säng mellan nattamningarna.. Så nu känns det väl ändå bra att ha piskan efter sig att få honom o sova i egen säng.
  • FrökenW
    Brumma skrev 2012-12-30 23:06:46 följande:
    Det är ingen spjälsäng utan en barnsäng - alltså nästa steg efter spjälsängen.
    Tror den är 60cm bred och typ 1,5 m lång eller nåt.
    Hans storasyster hade den som förstasäng (efter spjälsängen) och då stod den mot väggen och räckena skyddade så hon inte ramlade i golvet. Det var inga problem att gå från samsovning till egen säng för henne.
    För sonen verkar det dock vara svårare, så vi gjorde på detta sättet.
    Tanken är ju att han skall vänja sig vid att sova i "sin" säng för att succesivt kunna gå över till att sova i eget rum oxå.
    Men det vore bättre om jag var mer konsekvent... Just nu sover han i vår säng - han vill ofta somna där så lyfter jag över honom till sin sedan (den står ju kloss an men är några cm lägre) men ooorkar inte flytta honom :)
    haha, just det.. Där har du ordet. Konsekvent. 
    Jag oooorkar inte heller..  
  • FrökenW

Men kanske testa en period att ha han på en madrass på golvet o köra en variant av era stilar.. Vi bor så trångt, precis att spjälsängen går in i rummet.
    Då kan han sova på madrassen, sen lägger jag mig ibredvid om jag måste. 

• FrökenW

Men kanske testa en period att ha han på en madrass på golvet o köra en variant av era stilar.. Vi bor så trångt, precis att spjälsängen går in i rummet.
    Då kan han sova på madrassen, sen lägger jag mig ibredvid om jag måste.

• Nyfiken2012

Det går ju som flera säger att säkra. Sen undrar jag hur du tänker, att det verkar dags för egen säng o eget rum samtidigt som han blir vansinnig när han inte får sova m er, låter som upplagt för succé - eller inte.

• FrökenW
    Nyfiken2012 skrev 2013-01-01 22:54:32 följande:
    Det går ju som flera säger att säkra. Sen undrar jag hur du tänker, att det verkar dags för egen säng o eget rum samtidigt som han blir vansinnig när han inte får sova m er, låter som upplagt för succé - eller inte.
    Jag skrev att egen säng och eget rum vore hans melodi, inte att det skulle genomföras samtidigt, eller har jag missat att jag skrivit det? 

F.t har sambon honom o nattar om han i spjälsängen på natten. Han har ALDRIG sovit såhär bra. Känns som om snuttandet har "stressat" honom innan..  
  • Brumma

Ja, det hade jag glömt.. Vi fick byta på natten, jag fick sluta sova bredvid honom en period - funkade mkt bättre med pappa på natten.. Antar att det är lättare för andra att bryta rutiner än att göra det själv.

Svar på tråden Från samsovning till egen säng. Hur löser vi det?