• Mandarina

Tips på hur göra oxfile för imorgon, och vad gör man till?

Tänkte ev göra oxfile imon och bjuda ett par vänner på. Hur gör man oxfilen på bästa sätt?? Och vad har man till?? 
    Dela med er!! Å skynda! Ska handla imon under dagen

Gott Nytt på er!  

• Svar på tråden Tips på hur göra oxfile för imorgon, och vad gör man till?
  • Mamma201307

Jag har marinerat min i chilli å persilja, salt å svartpeppar Å rapsolja . Ska bara steka en yta på den i stekpannan imorrn och sen in i ugnen tills den är klar! Gick inte efter något recept utan tog grejjer som jag va sugen på. Men tror det blir bra! Ja älskar både chili å persilja!

• Floria

Bäst är att stoppa in i ugnen med en stektermometer, innan dess bryner du bara den runt om. Du kan ha nästan vad som helst till, beroende på vad du/ni gillar. Vi gör nog potatisgratng, chilibearnaise, sallad, avokadosalsa och sötpotatischips.

• Jessica82

har förberet för en Wellington.. googla Gordon ramsey, hoppas på att det smakar

• Mandarina
    Floria skrev 2012-12-30 23:22:43 följande:
    Bäst är att stoppa in i ugnen med en stektermometer, innan dess bryner du bara den runt om. Du kan ha nästan vad som helst till, beroende på vad du/ni gillar. Vi gör nog potatisgratng, chilibearnaise, sallad, avokadosalsa och sötpotatischips.
    Hur steker man den i ugnen då?? Vid hur många grader är den klar så att säga?? Å i mitten eller nedre delen av ugnen?? Antar att ni syftar på en klump då, alltså helstekt oxfile...ska man skiva den innan man lägger in den i ugnen eller efteråt när den är klar??
  • Floria

Det beror ju på hur man gillar att ha den, kolla på¨någon receptsida typ allt om mat eller så så vet de vilka grader som är medium, rare eller well done. Vi brukar inte skiva innan vi stoppar in i ugnen, se bara till att stektermometern är på tjockaste stället. Mitten av ugnen, temperatur har jag inte i huvudet. Sen kan den vila en stund i aluminiumfolie innan ni skär upp i skivor.

• Mandarina
    Floria skrev 2012-12-30 23:54:17 följande:
    Det beror ju på hur man gillar att ha den, kolla på¨någon receptsida typ allt om mat eller så så vet de vilka grader som är medium, rare eller well done. Vi brukar inte skiva innan vi stoppar in i ugnen, se bara till att stektermometern är på tjockaste stället. Mitten av ugnen, temperatur har jag inte i huvudet. Sen kan den vila en stund i aluminiumfolie innan ni skär upp i skivor.

Gott gott
  • Trollie

Helstekt oxfilé

1 oxfilé

1dl rapsolja

0,5dl kinesisk soja

0,5dl japansk soja

1tsk honung

1tsk sambal oelek

1par kvistar timjan

3st finhackade vitlöksklyftor

Blanda marinaden, marinera ett dygn.

Ta ut filén ur kylen ca en timma innan den ska stekas, bryn runt om, bind ihop så att den blir jämntjock.

Sätt in i ugnen (100 grader) stek till ca 60 grader, ta ut och låt vila otäckt en timma, täck och ställ in i kylen.

Ta fram köttet en timma innan det ska in i ugnen en sista gång.

Värm ugnen till 275 grader, stek 6 minuter vänd köttet och i ytterligare 6 minuter.

Smaklig måltid!

• Trollie

Receptet ovan är min favorit, marinaden tar man vad man har och räcker om det ligger över natten. Gott Nytt År till er!

Svar på tråden Tips på hur göra oxfile för imorgon, och vad gör man till?