• Läntandelavendel

    Vill samsova men ändå inte (!?)

    Sätter denna tråd i ap-forum också!

    Vi har alltid samsovit (en av oss) med vår tjej, 3 1/2 år, för att hon har "krävt" det. Nu kräver hon det fortf men är samtidigt jättearg och sparkar oss och puttar bort oss i sömnen. En av oss sover på en madrass under hennes stora säng (120 cm). På natten kommer hon ner till oss och börjar sen putta bort oss som att vi stör henne. Då går vi upp i hennes säng. Inom tio mi nuter är hon efter och puttar och sparkar oss för att vi "stör" henne. Detta börjar bli riktigt jobbigt!! Hon vill sova med oss men ändå inte!! Hur gör man!?? Mkt tacksam för råd!!

  • Svar på tråden Vill samsova men ändå inte (!?)
  • Lena

    Då hade jag förklarat att vi ligger bredvid tills hon har somnat men vi sen sover på annan plats för att hon sparkas.

  • skogsvitter
    Lena skrev 2012-12-31 11:34:15 följande:
    Då hade jag förklarat att vi ligger bredvid tills hon har somnat men vi sen sover på annan plats för att hon sparkas.
    Håller med.

    TS det kan ju vara hennes sätt att visa att det här upplägget inte känns rätt längre, att ni inte behöver ha madrassen där och sova hos henne längre utan att ni de facto stör. Barn blir äldre och mognar, och behoven varierar och förändras över tid. Nu är hon i en ålder då självständighet och integritet börjar bli oerhört mycket viktigare (minns från min egen dotter också hur det var just i den här åldern).
  • Läntandelavendel

    Det hade ju varit oerhört skönt om hon ville sova själv! Men tex när min man testat med att sova i soffan så kommer hon bara dit på natten istället. Och han lämnar tillbaka henne ihenne rum så är hon vid soffan igen inom tio minuter och gråter för att "hon inte vill sova själv".. Känns skitsvårt, som att det blir fel hur vi än gör!? Mer konkreta tips behövs! TACK

  • skogsvitter

    Hon är i en ålder då hon behöver att ni är konsekventa. Välj en metod och kör på den. Hon kommer ju att "testa" den, men när de är så här så behöver de känna att det finns fasta gränser runt dem som är stabila. Det kommer bara ta några dagar om ni förklarar läget och är konsekventa innan hon fattar galoppen
    Kommer hon och är förtvivlad så säg tex att men vi känner ju inte att det fungerar att vi sover tillsammans med dig längre heller, och eftersom inte det fungerar så måste vi göra en förändring.

  • emindy

    Hon är i gränslandet när hon börjar vara redo för att sova själv men kanske inte riktigt vill det ännu. Det brukar vara ungefär runt den åldern.

    Det går alldeles utmärkt att säga att det inte går att sova tillsammans under natten längre eftersom hon sparkas och det stör eran sömn. Vår är nu strax fyra år gammal och hon sover i egen säng men får komma och mysa i föräldrasängen på morgonen när hon vaknar.

  • Mia Magdalena

    Jag tycker att det låter som att hon kanske samlat på sig ilska under dagen som hon ger utlopp för under natten. Har hon möjlighet att vara arg och ledsen med er närvaro under kvällen? Jag tycker ändå att det låter som att hon behöver er då hon reagerar på det viset under natten. Tipsar om denna sida om aware parenting om du inte redan känner till den www.awareparenting.com/.

  • amandas74

    Jag kan rekommendera jesper juul böckerna. Det är liksom svårt att svara direkt på en sån här fråga. Någonstan måste man gå till sig själv. Känna efter. Är jag arg? TIll exempel. För hon kanske speglar er? Känner du dig trängd? Ger hon uttryck för det?

    Man kan vara konsekvent i sitt handlande men enligt mig så behöver man veta varför ;) Metoder är rätt värdelösa om man inte känt efter om det är sant för en själv.

  • skogsvitter
    amandas74 skrev 2013-02-09 09:41:16 följande:
    Man kan vara konsekvent i sitt handlande men enligt mig så behöver man veta varför ;) Metoder är rätt värdelösa om man inte känt efter om det är sant för en själv.
    Absolut är det så!!
    Gillar också Juuls böcker, har verkligen fått en del självinsikt genom att ha läst dem

    När min äldsta började komma upp i den här åldern läste jag "Konsten att säga nej med gott samvete" jag tycker den är helt super när de börjat bli lite äldre och ofta har en stark vilja som man måste förhålla sig till på ett bra sätt!
  • Annaïck

    Jag tycker ni ska prova att lata henne sova i sitt eget rum. Ni nattar henne där och bär tillbaka henne om hon kommer pa natten. Det är ju helt ohallbart att inte fa sova och blir sparkad och knuffad i sömnen. Det orkar man ju inte. Självklart kommer barnet att protestera men ni far väl ge det nagra veckor. Det viktigaste är ju att NI vill. Känner ni att samsovning inte fungerar har ni motivationen att driva igenom ert beslut. Är ni trygga och bestämda sa klarar barnet det fint efter att det har vant sig.

Svar på tråden Vill samsova men ändå inte (!?)