• Mellanmjölkens land

Byxor till blöjfri 1,5åring

Dottern är bara drygt 1,5 år men är ändå i stort sett torr dagtid. Vi har inte stressat henne men eftersom hon alltid har hatat fuktig blöja har det blivit naturligt att erbjuda henne toan som alternativ. Hemma har hon varit blöjfri sen i oktober och nu efter jul tänkte vi testa även på dagis.

Problemet med att ha 86/92 i kläder men inte blöja är att de flesta byxor har "blöjrumpa". Några par byxor har vi hittat som sitter bra ändå men många ser ju inte kloka ut på henne!

Vid vilken storlek försvinner "blöjrumpan" från byxorna? Har ni några tips på kläder/märken som kan funka bättre än genomsnittet?

• Svar på tråden Byxor till blöjfri 1,5åring
  • Grandmother

Vår tös var helt dagtorr som 1 åring..tyckte inte att problemet du beskriver var så stort

• Mellanmjölkens land

De kanske hade/har olika kroppsform? Mjukisbyxor funkar oftast ok, där gör det inget om grenen hamnar nedåt knäna till, men åtminstone de flesta underställsbyxor vi köpt sitter katastrofalt dåligt. Leggings har vi inte ens vågat oss på, bl a av den anledningen.

Vår tjej har en putmage som gör att de byxor hamnar på höfterna, oavsett om hon har blöja eller ej.

• skogsvitter

Vi har varit i samma situation, dottern var dessutom väldigt liten och smal. Men tyckte nog det var svårare med trosor. Hon använde framförallt leggings och mjukisbyxor/velourbyxor. Alltså inga formsydda kläder över huvudtaget, det fungerade inte alls och jeans etc var totalt uteslutet. Jag sydde också ofta om kläder, det gjorde jag alltid med henne även när hon var bebis i och för sig eftersom hon var så smal. Trosorna däremot var ju jättesvårt att hitta i hennes storlek, men köpte vanliga trosor i storlek 98/104 och sydde in dem. De passade bättre än blöjtrosor i storlek 80 eller 86...

• Mellanmjölkens land

Trosor har vi hittat i boxermodell på Ica Maxi. De sitter kanske lite fladdrigt ibland men ändå rätt ok. Vanliga trosor alltså, inte blöjtrosor

• Maisie

När det gäller trosor så kan jag rekommendera Kappahls trosor. www.kappahl.se/article/trosa_386839 Storleken 86/92 är de minsta trosorna jag hittat och de är INTE blöjtrosor. De sitter bra på min späda dotter. Dottern avskyr byxor och jag förstår henne. Hon kan bara ha byxor med justerbar midja och det blir så bylsigt runt midjan. Hon är nu drygt 3 år och 92 cm lång och det är klänning/tunika och leggings som gäller.

• Flickan och kråkan

Jag tycker att vanliga byxor i smalare "jeans"modell har fungerat bra. Nu har jag inte haft någon blöjfri 1-åring men båda mina pojkar hade stl 86/92 när de blev blöjfria. Pojkbyxor är generellt mer bylsiga och vida än flickbyxor (gäller ju även störe barn) så vi har handlat en hel del på flickavdelningar och så jeansmodeller med slim-fit. Polarn och pyret brukar ha en hel del (har handlat när det varit rea) i olika färger.

• Kraftverk

Min blöjfria tvååring har 86/92 i byxor och jag tycker inte det har varit några problem faktiskt. Han är ganska smal, så det största problemet har varit att hitta kalsonger som sitter uppe. I övrigt kör vi mest med jeans i lite smalare modeller som vi håller uppe med skärp. Funkar fint, tycker jag. De underställsbyxor/mjukisbyxor han har tycker jag funkar bra om man viker ner mudden upptill ett varv.

• Dr Mupp

Min treåring har precis vuxit ur 86 och jag tycker inte det är nått problem med blöjrumpa. Visst de är kanske inte så tajta runt rumpan, men måste barn har kläder som sitter klistrade på rumpan. Kalsonger fungerar kapp-ahl bra. Deras boxermodell i strl 86/92. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Mellanmjölkens land

Jag tror att det beror mycket på kroppsformen på barnet. Dottern får häng på de flesta byxor även med blöja och utan... Då hamnar grenen nästan nere vid knäna om vi inte ska dra upp byxorna till armhålorna

Vi kör mycket på pösiga byxor där det inte gör nån större skillnad om de är lite extra pösiga men ibland skulle vi vilja ha leggings eller strumpbyxor på henne.

• Jigge

Kappahl har jag tyckt har lite smalare kläder men nu har jag äldre barn men jag tyckte inte deras kläder satt bra på blöjrumpor så de kanske sitter bättre på de utan.

Svar på tråden Byxor till blöjfri 1,5åring