• Anonym

Träning/löpning- försvunnen mens?

Kan utebliven mens ha att göra med att man springer några mil i veckan? Dragit ner rejält på kolhydrater. Gått ner i vikt lite. 20kg på ett år är ju inte så mycket så ja tycker kroppen ska reagera så, 11kg Var för graviditeten resten av träning och kostomläggning.

Läst något att löpning gör att kroppen får stresshormoner eller nått sånt?

Hur ska jag annars kunna hålla vikt och helst gå ner 1-4kg till?      

• Svar på tråden Träning/löpning- försvunnen mens?
  • Anonym

ingen som vet?

• Anonym

kroppen kanske tycker du nu väger för lite

• Anonym (1)

Hur lång är du å hur mkt väger du nu?

• Anonym

156cm och har kommit ner till 49-50 nu. Äter bra med grönsaker och kött, protein som keso, frukt. fuskar och äter godis och annat med. men har ändå kvar fett på magen och lår .

• kiriaki

Din kropp kanske tycker att det ar for hart tempo med traningen? Ater du nagra kolhydrater alls? Jag gick ner narmare 40 kg pa ett ar (175 cm, fran 95 kg till 58 kg) genom att ata battre men jag promenerade bara som traning och hade inga problem med mensen alls sa viktminskningen i sig ar nog inte orsaken.. Tror jag i alla fall, allas kroppar reagerar ju annorlunda saklart men du verkar ju inte vara underviktig..

• Anonym

Javisst det blir lite kolhydrater om dagen, finncrisp, frukt och som sagt godis,mjölk och även grönsaker ger ju lite kolhydrater så det får jag i mig. Ligger nog mellan 50g-100gr om dagen. De bra dagarna under 50gr kolhydrater.

Och nej är inte underviktig för som sagt kan ja gå ner nått kg till. 

Har ökat löpningen vissa veckor. Har nästan ingen vilodag utan springer varje dag. Oftast ca.9km ibland mer ibland mindre omdagen.

Men ska kanske dra ner till 30min om dagen istället och försöka variera maten lite mera. Men protein ska väl inte vara fel att äta. Keso och lchf bröd till frukost. Ägg med kött till lunch. Broccoli med kött till middag. Frukt,kaffe mellanmål och finncrisp på kvällen om jag varit hungrig viket ja är efter träning.

Har försökt följa lchf fast inte ätit fett utan bara undvikt kolhydrater och för nån vecka sedan började ja även räkna kalorier till min "lchf" diet vilket gjorde att det jag åt trots snålt med fett blev ändå mycket kalorier så drog jag in mer på maten. Men inte mätt.

Och de kan ju ha spelat in ännu mera på kroppen/hormonerna.              

• Anonym (1)

Du ska nog inte hårdträna varje dag utan ha vilodagar så att kroppen kan få lite ro, t.ex träna 4ggr/veckan. Glöm inte att muskler väger mer än fett, så man kan vara smal å väga mycket just pga musklerna Glad kan va lätt att glömma bort de om man stirrar sig blind på vågen, och lite fett är bra att ha på kroppen så att de finns något att ta av om man blir sjuk 

• Anonym

Men är hårdträna att springa ca 1 mil om dagen? Men behöver ju klart inte springa heller utan kan försöka göra lite andra övningar med vikter.
    Jo muskler väger ju lite men ser på magen att där finns kvar att ta på så vill ju ner lite till. Får fortsätta och kolla kalorierna i maten. Men vill samtidigt få igång mensen igen. 

• Jisa

Men din kropp hinner ju aldrig återhämta sig eftersom du hoppar över det viktigaste, vilodagen. Din mens har säkert försvunnit pga överträning

• Anonym

ok. har trott att ja inte går ner i vikt om ja inte tränar varje dag.

• Jisa

Vilodagar är jätteviktigt. Om du hoppar över vilan blir du övertränad och sjuk pga avsaknad av återhämtning. Att din mens har försvunnit är ett allvarligt tecken och du bör genast trappa ner.

Variation är bäst, då undviker man dessutom överträning. Men eftersom du springer varje dag så nöter du på samma muskler hela tiden och de får aldrig vila. Du behöver såklart inte ligga i sängen på din vilodag men det kanske räcker med en promenad. Det vore även bra om du kunde variera träningen lite. Släng ex in lite simning, yoga eller styrketräning på några pass.

Du går ner i vikt även fast du inte löper vare dag. Din förbränning är konstant högre än hos de som inte tränar. Dessutom kan förbränningen saktas ner om du hoppar över den viktiga vilan.

• Jisa

Nu ser jag att du springer en mil om dagen, det är verkligen inget att rekommendera. Du kommer slita ut kroppen!

In med vila och variation. Men i ditt fall, först vila.

Ta hand om dig!

• Anonym

Ja vissa dagar har jag sprungit mer än det så det har kanske gått lite överstyr där. Ska ta in nån vilodag med. Såg på vågen idag att den var påväg ner. Vet du hur jag annars ska få bort det sista på mage och lår då där finns mer att ta på? Är ju fortfarande normalviktig och bra enligt BMI uträkningen om jag går ner till 45kg.

• Anonym

Nej, mensen försvinner inte av att du tränar så. Du är inte heller underviktig (det är det som gör att mensen försvinner). Dock så kommer du att slita ut dina leder och muskler om du fortsätter att träna så utan att ta vilodagar. Det är vilan som bygger kroppen.

Jag springer själv 4-5 mil i veckan, men inte varje dag.

Så börja ta hand om dig själv, ta ett gravtest och är du inte gravid och mensen fortsätter att utebli, ta kontakt med sjukvården. Det finns både naturliga och medicinska förklaringar till att mensen kan försvinna.

• Anonym (1)

Hej hur har de gått för dig? Glad

• Anonym

va snällt att du frågar :) Här har jag dragit ner på löpningen, de två första veckorna i januari var jag väldigt trött och fick rejäl förkyldning så blev mest vila. Men har nu sen helgen kommit igång att springa igen ca 40-50min varannan dag. Planka gör jag 2 gånger om dagen. Vikten är detsamma men magen är mer svullen då jag dricker mjölk och ätit fel några veckor, dock hållt mig till under 2000kalorier om dagen.

Men fortfarande ingen mens :( Därav att jag ätit lite fel och inte tränat.

Dock börjat på utredning så hoppas på att få tabletter så hormonerna kommer ibalans igen.

Måste fråga.hur och var äter du om dagarna och tränar?? Är ju fortfarande inne i lchf tänket utan fett och att jag räknar kalorier. Men vet inte hur jag ska komma ur det riktigt för att börja äta lite mera kolhydrater men ändå inte bli tjock?        

• HArecovery

Detta låter som ett "klassiskt" fall av hypotalamisk Amenorre. Det innebär att din hjärna stänger ner icke livsnödvändiga processer (som ägglossning) då den har fått i sig för lite energi och näring, övertränat och/eller utsatts för mycket stress. Den måste helt enkelt prioritera livsnödvändiga processer som att pumpa blod, andas etc etc 

Här finns en sammanfattning:
    https://www.ha-recovery.com/post/what-is-hypothalamic-amenorrhea-ha

Känner du igen dig i beskrivningen?

Svar på tråden Träning/löpning- försvunnen mens?