Borderline på barn
OM ena barn har ärvt borderline, både min och hennes farmor har det, hur tidigt kan man börja märka om ens barn har ärvt det?
OM ena barn har ärvt borderline, både min och hennes farmor har det, hur tidigt kan man börja märka om ens barn har ärvt det?
Det är inte en genetisk ärftlig sjukdom.
Personlighetsstörningsdiagnoser ska inte sättas förrän efter tonåren.
Det finns ingen särskild "Borderline"-gen (så vitt man vet idag och jag håller det för osannolikt) men däremot kan man ha en genetiskt grundad sårbarhet för detta. Borderline är på många sätt kopplat till traumatiska händelser i barndomen och problem i anknytningen. Om ett barn med sårbarhet får bra stöd och knyter an väl till sina föräldrar minskar risken oerhört för att barnet sen ska utveckla psykisk ohälsa eller personlighetsstörning.
Just personlighetsstörningar (ett begrepp jag ogillar kraftigt för övrigt) så är detta inget man fastställer förrän allra helst i tidiga vuxenlivet.
Borderline är en ärftlig sjukdom. Cirka hälften av orsakerna till borderline ser ut att vara ärftliga, vad den andra halvan av orsakerna kommer ifrån vet vi inte. Man vet inte om borderline kan orsakas av barndomstrauman, men borderline-personer själva säger när man frågar dem att de oftare råkat ut för barndomstrauman än medelbefolkningen.
Ingen kan svara på hur tidigt i ett barns liv som borderline-symptomen kan visa sig och i praktiken finns det idag inget sätt för dig att veta att ditt barn skulle ha borderline, även om det skulle vara så.
Om jag var du, givet familjehistorien med borderline, så skulle jag lära mig en del om sjukdomen och till exempel läsa lite om den biosociala teorin för hur borderline kanske kan uppstå på grund av problem i barnets miljö. Nya studier tyder på att 2-6% av befolkningen har borderline i olika grad, så det är ingen ovanlig sjukdom.
Det är väl till hälften ärftligt, till hälften beroende på uppväxtmiljön. Men då en person med obehandlad borderline ofta är mycket invaliderande i sitt beteende så är det ju högre risk att barnet (om denne nu har ärft sårbarheten) utvecklar IPS själv.
Jag själv har förmodligen ärft sårbarheten av min far som med allra största sannorlikhet hade Borderline och han i sin tur fick det förmodligen av min farmor. Hon är snart 80 år och har "lugnat ner sig" avsevärt men när hon berättar om tankar, känslor och beteendemönster som hon präglats av hela livet så är det som att vi vore en och samma person. Nu är jag orolig att min son ska ha ärvt sårbarheten och är jättenoga med att validera honom och använda alla färdigheter som jag fått genom behandlingen (DBT) så att han i alla fall ska ha största möjliga chans till ett friskt liv och inte ett sånt liv som hans mamma, morfar och gammelfarmor tvingats genomlida.
Det är väl till hälften ärftligt, till hälften beroende på uppväxtmiljön. Men då en person med obehandlad borderline ofta är mycket invaliderande i sitt beteende så är det ju högre risk att barnet (om denne nu har ärft sårbarheten) utvecklar IPS själv.
Jag själv har förmodligen ärft sårbarheten av min far som med allra största sannorlikhet hade Borderline och han i sin tur fick det förmodligen av min farmor. Hon är snart 80 år och har "lugnat ner sig" avsevärt men när hon berättar om tankar, känslor och beteendemönster som hon präglats av hela livet så är det som att vi vore en och samma person. Nu är jag orolig att min son ska ha ärvt sårbarheten och är jättenoga med att validera honom och använda alla färdigheter som jag fått genom behandlingen (DBT) så att han i alla fall ska ha största möjliga chans till ett friskt liv och inte ett sånt liv som hans mamma, morfar och gammelfarmor tvingats genomlida.