• Mandarina

Vill ha recept på enkla, snabba och kalorisnåla måltider!

Det nya året ska gå i hälsans tecken. Jag ska fortsätta med Viktväktarna och tappa ett antal kilon till. Dock behöver jag bli bättre på att laga mat och gärna att det ska gå snabbt, vara hyfsat enkelt och såklart kalori-snålt. Så här fyller vi på med bra:iga recept på måltider man kan äta, som är lätta att fixa ex på eftermiddagen när man kommer hem efter jobbet. Så helst recept på middagar och lunch-lådor.
    Och skriv gärna noggrant hur man gör osv då jag inte direkt är en mästare i köket men vill jättegärna lära mig

Önskar er ett Gott Nytt Hälsosamt År!  

• Svar på tråden Vill ha recept på enkla, snabba och kalorisnåla måltider!
  • Zayco

Steak med sallad, ceasarsallad&kyckling.

Steak: köpa kotletter krydda dom/marinera och steka dom, göra en god sallad till med kanske beasås

Ceasarsallad: Man kan köpa färdig dressing eller göra egen, krydda kyckling och steka.

Favoritkryddor jag använder till kött&kyckling: Chili explosion, grovmalen peppar, salt, spiskummin, grillkrydda 

• Mandarina
    Zayco skrev 2012-12-31 16:40:41 följande:
    Steak med sallad, ceasarsallad&kyckling.

Steak: köpa kotletter krydda dom/marinera och steka dom, göra en god sallad till med kanske beasås

Ceasarsallad: Man kan köpa färdig dressing eller göra egen, krydda kyckling och steka.

Favoritkryddor jag använder till kött&kyckling: Chili explosion, grovmalen peppar, salt, spiskummin, grillkrydda 
    Tack för tipsen!

Fler?? 
  • Zayco

I stället för pasta och potatis

Det här kan du servera till kött, fisk och kyckling i stället för potatis, ris och pasta.

Blomkål: Blomkålsmosgräddkokt blomkål eller blomkålsris i form av riven blomkål som läggs i kokande lättsaltat vatten i någon minut. Vitkål: olika varianter t.ex. vitkålsspagetti Sallad: använd grönsaker som växer ovan jord och blanda i olika sorters ost.  Kokta grönsaker: broccoli, blomkål eller brysselkål. Ostgratinerade grönsaker: squash, aubergine, fänkål eller andra grönsaker. Gräddstuvade grönsaker: t.ex. vitkål eller spenat. Blomkål: gör blomkålsmos Avocado: skiva eller ät avocadohalvor som tillbehör till kött och fisk. Röror: av varierande slag. 
  • Zayco
    grillad lax med avocado och någon röra, bestående av majonäs och turkisk yougurt

kryddig köttfärs med olika grönsaker, typ tacos utan bröd och majs

biffar med alla olika kryddningar, gärna puttrandes i grädde 

skivad stekt fläskfilé med gräddsås, gärna lök och champinjoner med i denna gryta

korv med minst 70% köttmängd, och till den bearnaisesås, coleslaw (utan äpple o morot), eller det som man är sugen på 

egna hamburgare med stek ägg och bacon, till det ost och grönt och en riktigt fet dressing

grillad kycklingfilé, grillad halluomi och vitlökssallad

tapastallrik med korvar, salami, oliver, fetaost, med mera med mera 
  • Zayco

Omelett, Lchf pizza, äggröra, Bacon och broccoligratäng, 

• Tååtan

Men alltså ts efterfrågar ju kalorisnåla idéer? Jag brukar köra på en god kycklingfilé, jag delar den nästan rakt igenom, lägger i lite rökt skinka, krydda och basilika, (blir lite pestoliknande) lägger ihop den. Steker först snabbt och sen in i ugnen 200 grader ca 25 minuter. Till detta har jag oftast en god blandsallad och grekiskyoghurt blandat med färskpressad vitlök, salt och peppar.

• Zayco
    Tååtan skrev 2013-01-01 21:41:24 följande:
    Men alltså ts efterfrågar ju kalorisnåla idéer? Jag brukar köra på en god kycklingfilé, jag delar den nästan rakt igenom, lägger i lite rökt skinka, krydda och basilika, (blir lite pestoliknande) lägger ihop den. Steker först snabbt och sen in i ugnen 200 grader ca 25 minuter. Till detta har jag oftast en god blandsallad och grekiskyoghurt blandat med färskpressad vitlök, salt och peppar.
    mjo jag tänkte inte på det men de är så goda ändå
  • Mandarina
    Tååtan skrev 2013-01-01 21:41:24 följande:
    Ah toppen! lite denna typen jag tänkte
    Tänkte försöka lära mig tillaga kött, bland annat i ugn o sen göra sallade o grönsaker till det: kanske inte så snabbt att göra i ugn men kör man in en stek så har man ju mat i ett par dagar framöver som man bara kan värma när man kommer hem  
  • Tååtan

Vi kan ju följas åt lite om du vill, gick ner 20 kg 2012 med kaloriräkning och kör nystart idag. Kan ju dela med mig av lite olika maträtter. Jag brukar laga rätter som tar runt 30-60 minuter. Men även lite Goa långkok.

• Mandarina
    Tååtan skrev 2013-01-02 02:15:53 följande:
    Vi kan ju följas åt lite om du vill, gick ner 20 kg 2012 med kaloriräkning och kör nystart idag. Kan ju dela med mig av lite olika maträtter. Jag brukar laga rätter som tar runt 30-60 minuter. Men även lite Goa långkok.
    Åå gärna!! Har totalt gått ner 16 kg.. upp nu 3 kg under hösten.. siktar på nystart nu o ska loosa 8-10 kg fram till sommaren är tänkt.
    Jag är kass på att laga mat, äter mkt ute osv.. vill bli bättre på att laga mat hemma för att då har man mera koll på vad man stoppar i sig, alltså hur mkt osv..

Så dela gärna med dig
    Jag siktar på att lära mig kötträtter o dyl som man blir mätt på men som ändå är kalorisnålt. 
Svar på tråden Vill ha recept på enkla, snabba och kalorisnåla måltider!