• Anonym (ledsen)

Ensam på nyår pga bråk

Hej allesaman.
    Här sitter jag helt ensam hemma i min lägenhet som jag delar med en underbar sambo som jag ska få barn med i augusti. Vi är glada över barnet, speciellt min sambo han är så överlycklig. Riktigt kul att se honom så förväntansfull och glad. Jag är 27 och han är 29, vårt första barn och jag är i vecka 7.

Idag hade vi ett jättelarvigt bråk. Både han och jag är korta i stubinen, men han är extrem pga ADHD och blir han arg så smäller han i skåpsluckor och har sönder grejer i ren frustration och då blir jag ledsen och vill inte umgås med honom utan istället vara själv. Vi hade sett fram emot att fira nyår tillsammans hos ett par vänner till honom som är supermysiga och trevliga. Nu åkte han till dom själv och vi slängde ur oss det ena och det andra precis innan han smällde igen ytterdörren. Jag såg i hans ögon att han var riktigt ledsen egentligen, och jag blir så ledsen av att se honom ledsen.

Tre minuter efter att han gått får jag SMS från honom, som alltid när vi bråkat och han gett sig av. Där skriver han förlåt och han ska bättra sig och att han älskar mig över allt annat och han vill att vi blir vänner igen.

Han är verkligen underbar och kärleksfull men det där ADHD-beteendet är inte kul. Han skrev nyss att han ska börja ta sina damp-piller igen för det har blivit värre på sistone. Jag tror det är för att han blivit mer känslosam sedan vi fick reda på graviditeten. Hursomhelst. Jag vet inte om det är så bra att han tar några piller. Jag tycker det är lite obehagligt att han ska ta piller, jag vill hellre att han ska lära sig kontrollera sin känslor när han blir arg. Det är lätt att bara ta piller när man har problem, men han ska faktiskt bli pappa med allt tufft det innebär rent känslomässigt att hantera genom livet.

Tänker jag rätt? Har jag fel?

• Svar på tråden Ensam på nyår pga bråk
  • Anonym

Du vet inte hur det är att leva med ADHD va?

Klart att man kan lära sig att kontrollera saker till viss mån. Men smäller det så smäller det.

Tänk efter själv nu under graviditeten, när hormonerna rusar. "nä jag kan inte reagera så här, jag måste lära mig kontrollera mig själv" därefter kommer du inse att du INTE kan, för du kan inte kontrollera din hormoner. EXAKT likadant är det med ADHD fast mycket värre! Och man har inga hormoner att skylla på.

Din sambo gör helt rätt i att ta sin medicin om det är det han behöver och du borde stötta honom ist. 

• unknown02

Du måste va en superhjälte som tror en person med adhd  kan bara lära sig sluta med det utan medicin , det är nog lite långsökt .Vad finns mediciner för  till prydnad eller.

• lindalinaa

Nu är det ju så att det är MEDICIN, inte bara piller... Jag har själv en sambo med adhd men vi har lärt oss att leva med det, jag har lärt mig att leva med att han inte menar allt han säger och att han kan bli upprörd över småsaker osv, han vill inte behöva ta medicinen då han blir sjukt trött av den och jag har gått med på det. Ibland önskar jag att han faktiskt åt sin medicin och vissa klarar faktiskt inte av sig själv utan den!
    Tänk inte på det som piller, du kommer ALDRIG kunna tänka dig in i hans situation!
    En person med adhd säger ofta saker de inte alls menar och nekar du han medicin kan det leda till att han får dig att istället må dåligt...

• Anonym

Har en nära vän med ADHD. Vi lärde känna varann före han började medicinera, och ärligt talat trodde jag att vi två aldrig skulle vara mera än civiliserat artiga. Däremot har medicinen hjälpt honom otroligt mycket, och vi är som sagt nära vänner numera. Medicin tar man för att man behöver det, och det är inte din sak att pressa honom att klara sig utan mediciner.

• unknown02

Det måste vara tufft att båda två har aggressiva stubiner , gud vad jobbit det låter.

• pluie

Hej TS!

Min sambo har också ADHD. Jag resonerar såhär: Jag har valt att leva mitt liv med honom, då hänger det lika mkt på mig att hitta ett sätt att leva som funkar för oss båda. Han hjälper mig med mina fel och brister och jag hjälper honom med hans.

Han jobbar hårt med sig själv och sin ADHD, t ex inte brusa upp för mkt, inte vara för impulsiv och så vidare. Jag tycker han lyckas jättebra. Han har under våra år tillsammans inte ätit medicin, och det har funkat. Men det senaste året har varit tufft för honom med massa saker som har hänt och jag märker att hans ADHD-symptom förstärkts. Så nu har han börjat med Ritalin. Kanske är det lika för din sambo, han har så mkt känslor med er kommande bebis att han har svårt att "tygla" sina känslor?

Jag tycker absolut att du ska stötta din sambo att äta medicin om han själv vill det och mår bättre av det. Medicin mot ADHD är ju som all annan medicin, det finns ju för att hjälpa till.

Hoppas ni är sams nu och att ni firar tillsammans! Lycka till och stort grattis till graviditeten!

• Anonym (ledsen)

Jag har aldrig pressat honom till att inte ta medicinen. Eller nekat. Jag har inte sagt något överhuvudtaget eftersom vi inte diskuterat det än. Det var bara en tanke som jag ville bolla med andra men folk verkar mest bli arga... jaja.

• Anonym (ledsen)
    pluie skrev 2012-12-31 18:10:39 följande:
    Hej TS!

Min sambo har också ADHD. Jag resonerar såhär: Jag har valt att leva mitt liv med honom, då hänger det lika mkt på mig att hitta ett sätt att leva som funkar för oss båda. Han hjälper mig med mina fel och brister och jag hjälper honom med hans.

Han jobbar hårt med sig själv och sin ADHD, t ex inte brusa upp för mkt, inte vara för impulsiv och så vidare. Jag tycker han lyckas jättebra. Han har under våra år tillsammans inte ätit medicin, och det har funkat. Men det senaste året har varit tufft för honom med massa saker som har hänt och jag märker att hans ADHD-symptom förstärkts. Så nu har han börjat med Ritalin. Kanske är det lika för din sambo, han har så mkt känslor med er kommande bebis att han har svårt att "tygla" sina känslor?

Jag tycker absolut att du ska stötta din sambo att äta medicin om han själv vill det och mår bättre av det. Medicin mot ADHD är ju som all annan medicin, det finns ju för att hjälpa till.

Hoppas ni är sams nu och att ni firar tillsammans! Lycka till och stort grattis till graviditeten!

Tack för ett jättebra svar!

Det har funkat bra mellan oss också ända tills nu. Hans bror som också har ADHD menar att det finns mycket hjälp i terapi för att kunna kontrollera sig bättre och inte brusa upp lika lätt. Han tycker det funkat bra iallafall så det var väl min alternativa tanke till medicin. Men helt klart att om han vill ta medicinen och mår bättre av det så ska han såklart göra det :)

Gott nytt år! 
  • Anonym
    Anonym (ledsen) skrev 2012-12-31 18:22:00 följande:

Tack för ett jättebra svar!

Det har funkat bra mellan oss också ända tills nu. Hans bror som också har ADHD menar att det finns mycket hjälp i terapi för att kunna kontrollera sig bättre och inte brusa upp lika lätt. Han tycker det funkat bra iallafall så det var väl min alternativa tanke till medicin. Men helt klart att om han vill ta medicinen och mår bättre av det så ska han såklart göra det :)

Gott nytt år! 
    Fast man kan inte jämföra den ena mot den andra. Det finns allt från lätt ADD till grov ADHD. Sen reagerar alla personer olika även om dom har "samma" klass.
    Ingen kan vara den andra lik. 
  • Anonym (ledsen)

Nej, jag vet det, att folk är olika. Men då är det väl värt att prova ändå, sen kanske det inte funkar för honom men då vet man ju. Tycker inte man ska utesluta ett eventuellt bra alternativ bara för att det inte är fel att ta mediciner.

Svar på tråden Ensam på nyår pga bråk