• banannie

RS-virus äldre barn som blivit riktigt dåliga

Min 17-månaders son vårdas just nu på Drottning Silvias barnsjukhus i GBG.
    Han har fått RS-virus och blivit riktigt dålig. 
    Dubbelsidig lunginflammation, en ihopskrynklad lunga, ögoninflammation, dubbelsidig öroninflammation. Syresätter sig inte så bra själv, utan måste ha syrgas nästan hela dygnet. 
    Inhalerar adrenalin, ventulin samt någon slemlösande medicin varannan timme. 

Han är i övrigt en väldigt frisk pojke, och har aldrig haft något allvarligare än en förkyldning eller magsjuka en gång. Jag trodde inte såhär stora, friska barn kunde bli såhär sjuka.
    Har någon annan varit med om liknande? Hur lång tid tog det innan de syresatte sig själva? Detta är fjärde dygnet för oss.          

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-31 21:13
    Jag råder alla som misstänker RS-virus att åka in och BEGÄRA ett halsprov, kanske om det är så att de har rs så berhöver det inte bli lika illa som det blev för oss.

Han fick en hemsk hosta kvällen innan julafton, så vi fick tid hos en jourvårdcental (var hos mina föräldrar i småland) på julafton, då träffade vi en läkare som inte sa någon om lunginflammation, utan skrev ut mollipect och bricanyl. Vi åkte hem till föräldarna igen, men märkte den 25:e ingen förändring så vi åkte in till denna jourvårdcentralen igen den 26:e, då hörde läkaren att de var lunginflammation, men sänkan var låg, vilket antyder att det är en viruslunginflammation och inte en bakteriell, så jag frågade honom om man inte kunde ta RS-test, och om vi inte skulle till barnakuten, men han sa att de behövdes inte, att med lite kåvepenin så försvinner de och han är helt bra inom en vecka. Nu i efterhand har jag fått veta att kåvepenin inte hjälper när det är virus, utan endast mot bakterier.

Vi åkte hem till göteborg den 27:e och åkte in på kvällen till barnakuten, där de direkt skrev bort kåvepeninen och han fick andas ventulin och adrenalin, hans syresättning kom upp till 95 %, och sen var det skiftbyte och vi fick en annan läkare. Denna sa att allt var bra och att det skulle bli bra med flytande ventulin och sa att vi kunde åka hem, klockan var då efter 03,00. Jag frågade ännu en gång om vi inte kunde ta ett RS-test, fick få till svar att de inte gjorde det om barnen inte las in. Den 28:e mådde han ok på dagen, sedan dalade han på eftermiddagen, åkte in igen, trots att 1177 bad oss att stanna hemma och proppa i honom värska istället, Då syresatte han sig under 90% och då blev vi tagna på allvar.. och nu är vi där vi är idag.. utan någon större förbättrning

• Svar på tråden RS-virus äldre barn som blivit riktigt dåliga
  • Kramizzar

Stötte kramar ts. Har tyvärr ingen erfarenhet om RS.

• Omega83

Men usch och fy! Hoppas att han kryar på sig fort! Har tyvärr ingen erfarenhet av rs, men det är envisa och långdragna baciller i år :(.

• Ellikapellika

Usch så jobbigt för er!
    Jag har ingen erfarenhet av RS alls. Har 4 barn, men ingen av dem har varit speciellt sjuka.
    Men jag är mer rädd för RS nu när fjärde är liten än tidigare.

Jag läste att RS-viruset är extra aggressivt och säsongen har kommit tidigare än väntat med fler smittade än vanligt.

• banannie

Det är så sjukt.. Jag känner mig så jävla maktlös, sökte flera ggr för att han hade en hemsk hosta och feber. De konstaterade lunginflammation, skickade hem oss med kåvepenin, märkte ju att det inte var någon skillnad och han bara blev värre. Så åkte in igen, blev hem skickad igen med ventulin. Åkte in igen, då syresatte han sig så dåligt att det blev en akut inläggning..

• Omega83

Det låter verkligen skumt! Sjukhusen har ju infon om extra aggressivt rs-virus i år. Båda mina barn åkte på ordentliga förkylningar, och är nu friska efter 2 veckor. Med dottern på 10 månader åkte vi till vc pga ansträngd andning och hon fick inhalera på en gång plus ventoline utskrivet.. Men sjukdomsförloppet kan säkert gå snabbt från konstaterande av lunginflammation till dålig syresättning. Kanske sattes penicillinet in för sent? Förstår känslan av maktlöshet, finns inget värre än när de små är sjuka!

• banannie
    Omega83 skrev 2012-12-31 20:06:30 följande:
    Det låter verkligen skumt! Sjukhusen har ju infon om extra aggressivt rs-virus i år. Båda mina barn åkte på ordentliga förkylningar, och är nu friska efter 2 veckor. Med dottern på 10 månader åkte vi till vc pga ansträngd andning och hon fick inhalera på en gång plus ventoline utskrivet.. Men sjukdomsförloppet kan säkert gå snabbt från konstaterande av lunginflammation till dålig syresättning. Kanske sattes penicillinet in för sent? Förstår känslan av maktlöshet, finns inget värre än när de små är sjuka!

Han fick en hemsk hosta kvällen innan julafton,  så vi fick tid hos en jourvårdcental (var hos mina föräldrar i småland) på julafton, då träffade vi en läkare som inte sa någon om lunginflammation, utan skrev ut mollipect och bricanyl. Vi åkte hem till föräldarna igen, men märkte den 25:e ingen förändring så vi åkte in till denna jourvårdcentralen igen den 26:e, då hörde läkaren att de var lunginflammation, men sänkan var låg, vilket antyder att det är en viruslunginflammation och inte en bakteriell, så jag frågade honom om man inte kunde ta RS-test, och om vi inte skulle till barnakuten, men han sa att de behövdes inte, att med lite kåvepenin så försvinner de och han är helt bra inom en vecka. Nu i efterhand har jag fått veta att kåvepenin inte hjälper när det är virus, utan endast mot bakterier.

Vi åkte hem till göteborg den 27:e och åkte in på kvällen till barnakuten, där de direkt skrev bort kåvepeninen och han fick andas ventulin och adrenalin, hans syresättning kom upp till 95 %, och sen var det skiftbyte och vi fick en annan läkare. Denna sa att allt var bra och att det skulle bli bra med flytande ventulin och sa att vi kunde åka hem, klockan var då efter 03,00. Jag frågade ännu en gång om vi inte kunde ta ett RS-test, fick få till svar att de inte gjorde det om barnen inte las in. Den 28:e mådde han ok på dagen, sedan dalade han på eftermiddagen, åkte in igen, trots att 1177 bad oss att stanna hemma och proppa i honom värska istället, Då syresatte han sig under 90% och då blev vi tagna på allvar..  och nu är vi där vi är idag.. utan någon större förbättrning :(
  • The past is now

Skriver här istället..jag har gett min son sin astmamedicin under hela dagen(full dos/behandling) Och nu fick jag upp honom för att lägga sig på soffan. Kraftig hosta som skäller och han får "kväljningar". Håller det i sig så blir det vc på onsdag. Och som sagt febern är 40,5...

• banannie

Jag tycker inte du ska vänta till onsdag... Du borde verkligen söka hjälp innan!

• Omega83
    The past is now skrev 2012-12-31 20:20:14 följande:
    Skriver här istället..jag har gett min son sin astmamedicin under hela dagen(full dos/behandling) Och nu fick jag upp honom för att lägga sig på soffan. Kraftig hosta som skäller och han får "kväljningar". Håller det i sig så blir det vc på onsdag. Och som sagt febern är 40,5...

så hade våra barn också. Förkylningen höll i sig över en vecka med samma symptom. Febern höll i sig i 3-4 dagar
Svar på tråden RS-virus äldre barn som blivit riktigt dåliga