• Vattenliljan

"Låter" fosterrörelser?

Jag vet att det här är en knäpp fråga, men jag måste ställa den ändå. :P

Jag har idag gått exakt 20 veckor. På UL för två veckor sedan sa läkaren att jag hade moderkakan i bakvägg och att jag borde börja känna fosterrörelser "vilken dag som helst". Jag har inte känt efter så värst mycket, för alla säger att "när du känner dem så vet du det". Men inte kan man låta bli att läsa lite ändå... Har läst att det i början kan kännas som bubbel i magen, och det tycker jag att jag känner mest hela tiden. Har mest viftat bort det och tänkt att det är tarmarna som "ställer om sig" till att jag är hungrig hela tiden, och att det är sämre med plats där inne och sånt. Nu här på kvällen började det bubbla i magen som sjutton. Men det låter också. Så som det kan göra när tarmarna jobbar, om ni förstår hur jag menar. Innebär det att det ÄR tarmarna, och inte en aktiv bebis?

• Svar på tråden "Låter" fosterrörelser?
  • elinville

Mina fosterrörelser har aldrig hörts... Men jag vet att det kan knäppa från bebisarnas leder så att man hör det på utsidan, men det är mer mot slutet tror jag

Maja 0707, Malte 1002
  • FemmeM

För att det ska låta måste där ju finnas luft och det finns det absolut inte inne hos bebis eftersom denne inte andas luft förrän den föds :)

• stonehill

Jag är i v22 och känner av bebisen nästan dagligen, ofta bubblar det till i magen i samband med detta. Så det kan väl vara så att bebisen liksom flyttar på saker där inne så att tarmarna låter om du förstår vad jag menar.

• Flickan och kråkan

Fosterrörelser känns inte riktigt som tarmbubbel. Det är en annan typ av "bubbel". Låter det och bubblar i magen så är det tarmarna . När jag har känt första gången med båda så har de varit mer som lite fjärilsfladder. Det har börjat med lätt lätt fjäderfladder som blivit tydligare och mer frekvent. Det känns liksom mer som om någon just grejar på insidan - "krafsar" lite .

• Öppna och vädra

Jag är i v 20, tredje barnet. Tycker nog det kan höras m rörelserna ibland. När ungen liksom riktigt spritter till så låter det lite inombords på ngt sätt, svårt att förklara. Men jag har hört det!

Svar på tråden "Låter" fosterrörelser?