• Anonym (H)

Ni ofrivilligt barnlösa, skulle ni vilja spola tbx tiden och bli gravid första försöket planerat som ung mellan 15-20?

Jag undrar ni, som är ofrivilligt barnlösa eller har försökt länge.

Om ni skulle kunna vrida tillbaka tiden, och vi kan väl säga att ni har lätt för att bli gravida när ni var i åldern allt från 15-20. Skulle ni hellre vilja vara unga men gravida eller äldre men försökande?

• Svar på tråden Ni ofrivilligt barnlösa, skulle ni vilja spola tbx tiden och bli gravid första försöket planerat som ung mellan 15-20?
  • OppositeYou

Nej, varför de? Att ångra något, eller  att tänka "tänk om jag bara hade gjort si eller så" leder ingenstans! Det är en negativ tankespiral man ska hålla sig långt ifrån om man är barnlös och vill få ett barn.

• mortilltre

Det krävs en viss mognad och framförallt en längtan efter barn innan man försöker! Inte många som hunnit komma dit mellan 15-20.

• Anonym

Visserligen är jag frivilligt barnlös, men om jag nån gång försöker få barn och det inte funkar så skulle jag INTE ångra det. Aldrig att jag skulle byta ut alla roliga ungdomsår, de bästa åren i livet,  mot att vara gravid och senare småbarnsförälder. 

• Anonym (30+)

Jag har funderat mycket på den här frågan och jag är inte säker på svaret. Har samma partner idag som när jag var 19. Hans äldre syster blev gravid i samma veva som vi träffades, och idag är det barnet 12 år. Jag minns att jag då kände mig väldigt mycket för ung för att få barn, och jag är inte säker på att vi skulle ha det fina förhållande vi har idag om vi hade blivit föräldrar som nykära 20-åringar. Men vem vet. Det hade i alla fall varit ett helt annat liv, det är svårt att tänka sig hur allt hade blivit med utbildning, jobb, att vara den enda bland vännerna med barn, osv. Idag känner jag hur vi halkar efter allt mer när alla andra har "allt" och det viktigaste fattas för oss, och jag tänker nog att om vi hade fått barn tidigt så hade något annat blivit lidande. Och just förhållandet hade varit en väldigt stor sak om det hade gått förlorat, även om man såklart aldrig skulle ångra ett barn.

Kan tillägga att vår barnlöshet inte verkar bero på ålder, vi började försöka några år innan 30 och jag har en bra äggreserv.

• Anonym

Nej, när vi träffades var ingen av oss redo för att skaffa barn. Vi ville ha utbildning och jobb först. Vi började försöka innan vi hade fyllt 30 så åldern verkar inte vara faktor för oss heller. Men hade jag vetat att det skulle vara så svårt hade jag inte ätit p-piller i onödan i så många år innan vi började försöka...

• Anonym (oOo0OOo)

Nej, jag var frivilligt barlös väldigt länge. Jag hade troligen blivit en mycket dålig mor om jag fått barn vid 15-20 års åldern. Mycket roligt som jag fått uppleva hade jag också gått miste om. Troligen hade jag inte haft ett jobb som jag tycker om heller ...

Tack för frågan, den gjorde mig på bra humör. Glad 

• Anonym

Nej verkligen inte. Jag behövde mogna och utvecklas, skaffa mig en egen försörjning, en bra och stabil relation och ett eget hem innan barn.

Svar på tråden Ni ofrivilligt barnlösa, skulle ni vilja spola tbx tiden och bli gravid första försöket planerat som ung mellan 15-20?