Jag har funderat mycket på den här frågan och jag är inte säker på svaret. Har samma partner idag som när jag var 19. Hans äldre syster blev gravid i samma veva som vi träffades, och idag är det barnet 12 år. Jag minns att jag då kände mig väldigt mycket för ung för att få barn, och jag är inte säker på att vi skulle ha det fina förhållande vi har idag om vi hade blivit föräldrar som nykära 20-åringar. Men vem vet. Det hade i alla fall varit ett helt annat liv, det är svårt att tänka sig hur allt hade blivit med utbildning, jobb, att vara den enda bland vännerna med barn, osv. Idag känner jag hur vi halkar efter allt mer när alla andra har "allt" och det viktigaste fattas för oss, och jag tänker nog att om vi hade fått barn tidigt så hade något annat blivit lidande. Och just förhållandet hade varit en väldigt stor sak om det hade gått förlorat, även om man såklart aldrig skulle ångra ett barn.
Kan tillägga att vår barnlöshet inte verkar bero på ålder, vi började försöka några år innan 30 och jag har en bra äggreserv.