• Mozzy

5-8 månaders, vad leker de med?

Precis som rubriken antyder undrar jag vad barn leker med i den åldern. Vår dotter (5 mån) är nu inne i en period då allt ska in i munnen men ändå verkar det som att hon inte riktigt är nöjd med det. Alla gamla leksamer är helt ointressanta. Hon har även börjat få tänder och kanske behöver hon nån anpassad leksak till det? hon gillar inte bitringar överhuvudtaget. Hjäääälp!

• Svar på tråden 5-8 månaders, vad leker de med?
  • En blå giraff

Jag tror inte en sån liten behöver speciella leksaker alls. Funkar väldigt bra med köksredskap som man kan variera lite. De har ju väldigt kort tålamod med en och samma sak.

• E Maria

Min lekte med slevar o burkar.. Kastrullock var en hit också :) Hon lekte med det vi hade.. Leksaker var inte nödvändigt.. Men böcker med hårda blad har hon gillat länge.. Att få bläddra..

• hannis

En 5-månaders leker knappt alls. De brukar gilla att tita på saker, att man sjunger för dom, pratar med dom osv. En 8-månaders brukar gilla plastburkar och kastruller, slevar osv.  

• mikroE

Skallror, gosedjur, hennes docka (mjuk ikeadocka), min gamla kameraväska, biltemakatalogen och annat papper man kan riva och knöla. Dottern är 6 månader. Hon skulle inte behöva några leksaker men det är ju svårt att låta bli att köpa åt henne. Ikeadockan var mer spännande än jag trodde, hon älskar att suga på dess fingrar och pilla på håret och blir jätteglad när hon gör det. Den är stor men lätt så hon kan hantera den på ett bra sätt.

www.mollitoys.se/molli-baby/

Skallran som heter 8171 Molli Baby Kanin är en annan favorit. Min syster köpte den och jag tyckte den var asful men dottern älskar den. Jag tror hon gillar att den är mjuk och gosig som ett gosedjur men skallrar som en skallra och skallran går dessutom att bita på för kliande tänder och att man kan fingra på kaninens fötter och bita dem om man vill bita men på något mjukare. Denna kommer jag köpa till andra bäbisar även om den är ful som stryk just för att dottern gillat den så mycket. 

• Mozzy

Lustigt. Vår bebis har varit pillig sen hon kom hem från bb och alltid velat pilla med nånting. Hon är inte särskilt intresserad när man läser för henne till min stora sorg, jag älskar att läsa och det var det jag längtade efter när jag var gravid. :( Förhoppningsvis ändrar det sig när hon blir lite äldre. 
    Barn är ju olika.   

• vårmamma
    Hemma hos oss leks det med kastruller, plastbyttor, slevar även babyleksaker, mjuka klossar, saker som låter. Sedan tycker hon mycket om sånger och tittut lekar.
  • glassen

Barn är olika och en del pillar mer med saker än andra redan som bebisar. Jag håller med många om att just köksgrejor som slevar, vispar och liknande var populärt. Sen finns det massor av leksaker som är bitvänliga för den åldern. Oftast är det inte de med riktiga bitringar på som är populärast, men tänk på att köpa saker som håller för bitning. Min son ville gärna stoppa in papprullar och liknande i munnen och det var ju inte så bra när pappet löstets upp och stora bitar stannade i munnen, och så kan det bli med en del böcker också.

Svar på tråden 5-8 månaders, vad leker de med?