• Anonym (Utlandsförälder)

Om jag bor utomlands och barnens pappa i sverige..

Hur sjutton gör man med skolgången när barnen börjar skolan?
    Finns det individuella möjligheter?
    Pappan vill att vi har 2 veckors system, jag kommer flytta till UK (Skottland) snart.

Om barnen står skrivna hos pappan och går i  skolan i Sverige
    Och åker till mig och är 2 veckor i rad, sen i sverige 2 veckor i rad.
    Kan dom ha med läxor/studieplan till mig mina två veckor då jag kan hjälpa dom med läxorna?
    Jag kommer jobba hemifrån så jag är tillgänglig 24/7.

Är det tillåtet i svenska skolsystemet ni som kan?
    Eller hur gör ni andra som bor utomlands då barnen måste pendla?

• Svar på tråden Om jag bor utomlands och barnens pappa i sverige..
  • Anonym

Jag skulle tro att det är en ytterst ovanlig situation att barn pendlar till utlandet på det sättet för att kunna vara 50% hos båda. Och nej, vi har skolplikt i Sverige så det kommer inte att tillåtas. Hemundervisning är inte tillåtet heller.

Varför flyttar du ifrån dina barn? 

Jag flyttar inte ifrån mina barn, jag ska gifta mig min blivande man bor där, och jag vill helst ha dom 100 % med mig.
    Men pappan tvekar, han vet inte om han klarar helgsystemet att se dom så sällan helt plötsligt.
    Han har varit 100 med på mina planer fram till nu. Och vi försöker få fram något vettigt här.

• Anonym (Usch)
    Anonym (Utlandsförälder) skrev 2013-01-01 12:58:50 följande:
    Jag flyttar inte ifrån mina barn, jag ska gifta mig min blivande man bor där, och jag vill helst ha dom 100 % med mig.
    Men pappan tvekar, han vet inte om han klarar helgsystemet att se dom så sällan helt plötsligt.
    Han har varit 100 med på mina planer fram till nu. Och vi försöker få fram något vettigt här.

För mig är det obegripligt att man väljer en ny kärlek framför sina barns bästa. Det bästa i det här fallet hade naturligtvis varit att de haft tillgång till båda sina föräldrar lika mycket. Klart som fan att han inte bara vill ha dem på helger. Det får ju istället vara du som får vara umgängesförälder eftersom du väljer en ny man. Det vettiga hade ju varit att din nya karl flyttar hit.

Och som sagt, nej, de kommer inte kunna ha något sådant system när det är skola eftersom skolplikten är stark. Din man kommer att bli anmäld om barnen bara är i skolan halva tiden. 
  • Anonym

Jag känner till barn där ena föräldern flyttade till Kina ett år och tog med sig barnen. De fick hemskolning då (gick i mellanstadiet) men det var bara det året. Föräldern som flyttade var lärare själv, vet inte om det påverkade.

Fast mitt ex träffade en ny kvinna före mig och valde att lämna oss.
    Oj vad du dömer ut på förhand.

Mina barn kommer först, och mitt ex vad med på detta från början annars hade jag aldrig planerat att flytta.
    och nej min nya kan ej flytta hit han har företag och svårt att lämna.

Oj avd hemskt att jag trots att jag blivit förråd är god vän och förlåtit mitt ex för barnen ska ha oss båda utan att vi är osams och att vågade hitta en kärlek som råkar bo utomlands.
    Fy fan vad jag är hemsk som är lycklig. Och vad hemskt att barnen har två föräldrar som inte är osams.

Detta är det enda vi grubblar på, se grubblar inte bråkar.

• Anonym

Nej, barnen kan inte hemskolas varannan vecka. Du får lämna barnen hos pappan om han inte vill att de ska flytta.

2 och 5 år är barnen.

Tack för svar jag får kontakta skolverket!

• Anonym (ego)
    Anonym (Utlandsförälder) skrev 2013-01-01 13:16:25 följande:
    Fast mitt ex träffade en ny kvinna före mig och valde att lämna oss.
    Oj vad du dömer ut på förhand.

Mina barn kommer först, och mitt ex vad med på detta från början annars hade jag aldrig planerat att flytta.
    och nej min nya kan ej flytta hit han har företag och svårt att lämna.

Oj avd hemskt att jag trots att jag blivit förråd är god vän och förlåtit mitt ex för barnen ska ha oss båda utan att vi är osams och att vågade hitta en kärlek som råkar bo utomlands.
    Fy fan vad jag är hemsk som är lycklig. Och vad hemskt att barnen har två föräldrar som inte är osams.

Detta är det enda vi grubblar på, se grubblar inte bråkar.
    Mitt barns far lämnade barnet och flyttade till USA. Han tänkte som du, men jag sa nej. Även advokaten jag tog kontakt med för att då få egen vårdnad sa att man inte kan göra så.

Förstår inte hur man kan tänka så.. Ett barn som ska gå 2 veckor i skolan i ett land och sedan byta land.. Vad händer med kompisar, fritidsintressen, osv. Otroligt ego att tänka så som förälder.

Hur sams ni än är som förälder.

Jag förstår inte heller hur man som man/kvinna kan lämna sina barn och välja en ny kärlek långt bort. Helt sjukt....
Svar på tråden Om jag bor utomlands och barnens pappa i sverige..