Piroger?
Jag skulle gärna vilja prova att göra piroger med köttfärsfyllning t ex men hittar inga bra och enkla recept. Kan ni hjälpa mig? Ska man göra degen själv eller kan man använda färdigköpt och vilken i så fall?
Jag skulle gärna vilja prova att göra piroger med köttfärsfyllning t ex men hittar inga bra och enkla recept. Kan ni hjälpa mig? Ska man göra degen själv eller kan man använda färdigköpt och vilken i så fall?
Jag brukar använda den här degen: medennypasalt.blogspot.com/2007/07/piroger.html
Man _kan_ använda färdigköpt smördeg, men det blir väldigt fett och puffigt. Om färdig pizzadeg finns att köpa i Sverige (jag bor utomlands, här finns det) så kan man såklart använda det, men det är inte precis svårt att röra ihop en pizzadeg själv, och mycket billigare.
Deg:
50g jäst
2tsk socker
0.5dl olja
3dl vatten
7 dl vetemjöl
Blanda jäst med ljummet vatten (37grader) tills jästen löst sig.
Blanda i övriga ingredienser, rör om tills det blir en deg. Låt degen jäsa i 25 minuter.
Gör önskad köttfärsfyllning. (Jag brukar göra vanlig köttfärssås).
Dela upp degen i flera bitar. På varje bit lägger du en klick köttfärsfyllning.
Vik ihop degen och gör likadant tills degen är slut.
In i ugnen på 200 grader tills degen fått en gyllenbrun färg.
Blir supergott!
Jag skriver en matblogg och mina köttfärspiroger är bland de mest använda recepten på bloggen. Du kan läsa bland kommentarerna att folk är förtjusta i dessa:
frostrosor.blogspot.se/2009/05/piroger-med-kottfarsfyllning.html