• Anonym

Kopparspiral och blödningar, kommer det att vara så här varje månad nu??

har fått tillbaka mensen nu efter förlossningen som var för 6 månader sen. jag satte in kopparspiralen i oktober.

mensen är betydligt mer riklig så jag får köra med både tampong och nattbinda för att känna mig trygg.
    kommer det att vara så här nu eller kan det ändras?  

• Svar på tråden Kopparspiral och blödningar, kommer det att vara så här varje månad nu??
  • voldis

Jag blödde varje dag i 6 mån med kopparspiral. Fick ta ut den för att få normal mens

• grönafingrar

Blödde dubbelt så mycket i 6-7 dagar per mens med kopparspiral och hade hemska menssmärtor. Vanligt, har jag hört..

• överanalysera

Jag blödde väldigt mycket med min kopparspiral och fick väldiga menssmärtor. Så var det hela tiden jag hade den. Hade den i ca. 1½ år. Det var dock ingenting som störde mig så mycket att det inte var värt att ha spiral. Nu tog jag ut min spiral för att bli gravid och kommer nog sätta in en ny efter graviditeten.

• solida

Har haft min i två år och de första dagarna av varje mensperiod är det väldigt mycket blödningar. Man måste vara väl skyddad... Sen är det normalt resten av perioden som brukar vara en vecka. Men det beror ju på hur man har haft det innan spiralen satts in, vad man tycker är normalt.

• Anonym

men vad tråkigt att läsa om allas erfarenheter... jag hade någonstans hoppats på att det skulle bli bättre om jag ger det lite tid.

tidigare har jag inte haft jättemycket blödningar, första och andra dagen har jag fått ha största tampongen, sedan har det minskat. nu känns det som jag gått över till blodbad. ingen ide att ha tampong alls..

var får man tag på menskopp? 

• Anonym

Det är ju det som är en av dom största biverkningarna man får av kopparspiral, mycket blödning och värre mesnvärk...

jag har alltid blött mycket så det gör mig inte så mycket, men har aldrig haft mensvärk, men med kopparspiral så tror jag ju attt jag ska dö varje gång jag har min mens och jag har aldrig känt av när jag har ägglossning, men med spiralen så gör jag det ganska mycket... sjukt att en liten grej kan göra sådan skillnad...

Men tyvärr är det ju så...

• Anonym

Jag hade kopparspiral förut och varje mens så blödde jag mycket och mensen pågick i nästan 10 dagar ibland.Jag tröttnade och plockade ut den för att testa ,redan på första mensen efter så märkte jag skillnad. Nu har jag mens i ca 5 dagar och blöder inte alls mycket. Kommer aldrig mer använda kopparspiral :)

• solida

Jag har ingen mensvärk alls med spiralen. Tidigare har jag haft värk så gott som varje månad, men sen jag satte in spiralen har jag ingenting. Så skönt! Att blöda lite mer nån dag eller två tycker jag inte är nån stor grej om jag jämför med alla biverkningar jag tidigare haft av preventivmedel som innehåller hormoner.

• Anonym

Jag har haft kopparspiral i 5 år nu. Ingen mensvärk. Men stora blödningar i 5 dgr. Innan hade jag små blödningar i 3 dgr. Så lär inte ta en ny när det är dags att byta nu i vår....

• Anonym (menstruationen)

När jag satte in kopparspiral efter första barnet var det som om mitt liv förvandlades till en enda lång menstruation. Blödde mer, fler dagar, oftare (mellanblödningar). Den satt inne läääänge och det förändrades aldrig. Dock sa min bm som plockade ut den att det ibland kan hända att den sitter lite fel så att det kan bli bättre om man tar ut och sätter in på nytt (har inte provat).

MEN jag har också fått väldigt mycket rikligare blödningar efter barnen även utan spiral, så mängden blod behöver inte ha med spiralen att göra. Däremot de onaturligt långa menstruationerna, definitivt.

• Anonym

Prova hormonspiral istället? Jag har ingen mens alls, har inte haft sen den sattes in för 2 år sedan.

Svar på tråden Kopparspiral och blödningar, kommer det att vara så här varje månad nu??