Kär i manlig kollega
Är en homosexuell kille som inte varit öppen så länge med min sexualitet. Av olika orsaker har jag valt att inte vara öppen på jobbet. Det är bara några få där som vet. Har inte upplevt att jag måste sjunga ut det budskapet. De som frågar får ett ärligt svar.
Har känt en manlig kollega ett tag och alltid varit attraherad till honom. Han har inte jobbat på samma arbetsplats, men inom samma företag. Sedan någon månad har han fått ny tjänst och börjat på min arbetsplats. Vi kommer mycket bra överens och mina känslor har bara blivit tydligare och tydligare. Drömmer till och med om honom på nätterna och tänker på honom en hel del.
Jag är väldigt osäker på vad han känner och vad hans läggning är. Under den tid vi har känt varandra har han inte haft någon relation alls, om nu det betyder något. Letar jag signaler på om hur han uppfattar saker och ting, intressen osv så stämmer en del (om man nu ska vara fördomsfull) men andra saker gör mig mycket osäker. Kollegor som jag är förtrolig med är helt säker på att han är bög och undrar när han ska komma ut...
Känner mer och mer att jag måste berätta för honom om vad jag känner. Men är samtidigt "livrädd" för att göra det. Dels blottar jag mig helt för honom och är rädd för att han ska reagera konstigt och kanske helt ta avstånd. Men frågar jag inte får jag heller aldrig veta vad han känner.
Vi ska på en gemensam fest i början av januari. Har funderat på om det kan vara ett bra tillfälle?
Snälla, jag behöver lite tips och idéer samt stöttning i frågan om hur jag ska göra och om ni har varit i liknande situationer - hur gick det och hur gjorde ni?